Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor Papeje » 22 Apr 2012, 16:28

Vraag: als ik mijn accu,s laad via de walstroomlader, geeft de voltmeter keurig 14,4 volt aan.
Echter indien ik de dieselmotor start, loopt de voltmeter op naar bijna 15 volt( nog net in ,t groen zeg maar).
Volgens mij is dit te hoog, toch?
Ik heb een dynamo van 80 ampere, met een externe spanningsregelaar. uiteraard heb ik dan de walstroom eraf.
Daarnaast, duurt het even(2 min.) alvorens de voltmeter oploopt en blijft het lampje wat flikkerend branden.

Wie kan mij goede raad geven?

Groet,
Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor reijmerink » 22 Apr 2012, 18:08

14,4 is te hoog, 15 en nog wat veel te hoog..wordt gassen...heb dit ook ooit eens gehad...remedie...batterij in de voltmeterr leeg....wijst te hoog aan..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor Rob Art » 22 Apr 2012, 18:58

Als ik het zo lees praten we over een draaispoelmeter (zonder batterij), ben je in de gelegenheid Peter om de spanningen ook eens te meten met een universeel meter? Ik heb het idee (en dat zeg ik voorzichtig) dat er niets bijzonders aan de hand is maar alleen een meetafwijking.
Over wat voor een motor (en dynamo) en Voltmeter spreken we hier?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor Papeje » 22 Apr 2012, 20:14

Goede avond,
Het is een voltmeter van smiths, welke m.i. Goed werkt.
Het gaat om een yanmardieselmotor van 68 pk waar een zwaardere dynamo op is gezet van 80 ampere.
De motor is twee jaar geleden nieuw geplaatst.
Van begin af aan heeft de voltmeter ca 15 volt aangewezen als via de motor werd geladen.
Via walstroom geeft ie duidelijk minder aan.
Ik bemerk verder niets vreemds, maar hoor van zeggen dat 14,9 veel te hoog is.
Kan e.e.a. Aan de spanningsregelaar liggen?
Omdat nu het lampje v.d. Dynamo in het begin even blijft branden, dacht ik dat het wellicht ook iets te maken zou kunnen hebben met de spanningsregelaar.
Ps: weet niet hoe ik de spanning anders moet meten, leek he!
Groet, peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor vuuren1 » 22 Apr 2012, 21:24

Peter,

De voltmeter van Smiths met de gekleurde vlakjes en het chromen randje is een type -hittedraadmeter-.
Een hittedraadmeter moet eerst warm worden en daarom loopt de wijzer traag op.
Als het de meter is die ik voor ogen heb is deze al oud en ze waren al niet echt nauwkeurig, het is meer een indicatie die van de spanning wordt weergegeven.

De spanning meet je ter controle het beste direct op de accupolen met een digitale universeelmeter.

Het is overigens goed dat je de vraag stelt omdat 15 volt op zichzelf te hoog is en er dan knalgasvorming plaats vindt.
Tevens verkort het de levensduur van de accu's.

Dat het lampje in het begin even blijft branden is niet zorgelijk, na wat gas geven zal het wel uit moeten gaan.
Als het flikkert kan er ergens een slecht contact zitten wat tevens invloed kan hebben op het gedrag van de spanningsregelaar.

Een nieuwe motor met een dynamo die een aparte spanningsregelaar heeft is merkwaardig omdat dergelijke combinaties ouderwets zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor reijmerink » 22 Apr 2012, 22:59

ik meette ooit eens 18 volt..en dacht aanvankelijk..dat wordt exploderen...maar dat kan helemaal niet...niks komt tot 18 volt, of 15 volt...zelfs als alles stuk is ,dat laat de zware accu capaciteit niet toe dat de spanning boven 12 plus komt..echt niet.dus foutje in de meter...15 euro, een betere meter...grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor Papeje » 23 Apr 2012, 17:42

Dank voor julie waardevolle reacties.
Ik ga maar eens met een universeelmeter de feitelijke spanning meten op de accu,s.
Hans je hebt gelijk, Het betreft welliswaar een nieuwe motor, maar ik heb er een zwaardere dynamo op laten zetten om de accu,s beter op te laden. De motor kan het welliswaar hebben, daar geen problemen.
Wat de meter betreft, het is inderdaad een oudje, maar ik heb alles van smiths en dat vind ik prima.moet wel betrouwbare info geven natuurlijk.
Vraagje: hoe kan het dat de voltmeter op walstroom wel ca. 14,4 volt aangeeft, maar via de dynamo bijna 15 volt?

Groet,
Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor Bejakruiser » 23 Apr 2012, 18:21

Papeje schreef:Vraagje: hoe kan het dat de voltmeter op walstroom wel ca. 14,4 volt aangeeft, maar via de dynamo bijna 15 volt?

Groet,
Peter


Waarschijnlijk is de werkelijke waarde tijdens walstroom rond de 13,8v. En geeft de meter dus 0,6v te veel aan, en als dat zo is dan zal de dynamo ergens rond de 14,4 zitten wat weer normaal is. Maar dat weet je op het moment dat je dit gecontroleerd hebt met de multimeter.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor Papeje » 23 Apr 2012, 21:42

Stel dat ik voor de zekerheid toch de spanningsregelaar wil vervangen, kan iemand mij dan vertellen welk type ik moet hebben? Ik bedoel met welke waarden e.d.
Dank je wel.

Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: Voltmeter geeft ca 14,9volt aan.

Berichtdoor Bejakruiser » 23 Apr 2012, 23:19

Meet nou maar eens eerst hoe het echt zit voordat je de hele installatie gaat aanpassen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten