Bij voldoende walstroom toch PowerAssist (Victron Quattro)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Bij voldoende walstroom toch PowerAssist (Victron Quattr

Berichtdoor Yep » 05 Mrt 2019, 18:29

aquanaut schreef:Yep wat je ziet is wat we "overshoot" noemen.
Je gebruikt 16A, dus is er behoefte aan PowerAssist, dit resulteert in een verminderde opname vanuit het net omdat de PowerAssist een deel pakt.
Hierin zit een hysterese anders zou je een flipperkast krijgen.
Zodra je in de buurt komt van het PowerControl punt (waar je de DMC of BPP op instelt) injecteert de Quattro een stroom volgens een vaste factor, de "Assist Current Boost Factor"
Deze instelling is een speciale instelling voor PowerAssist.
Wanneer de Quattro aan het laden is en er een plotselinge belasting is die groter is dan de grenswaarde van de AC-ingangsstroom, schakelt de Quattro over naar PowerAssist (indien ingeschakeld).
Op dat moment is de benodigde stroom onbekend.
De Quattro maakt een aanname van de grootte van deze stroom.
Deze aanname is gelijk aan de grenswaarde van de AC-ingangsstroom vermenigvuldigd met deze Assist Current Boost Factor".
De standaardfactor is 2.0.
Dit voorkomt dat de walstroom zekering wordt uitgeschakeld, omdat de stroom geleverd door de omvormer minus de stroom getrokken door de belasting altijd lager is dan de waarde van de walstroom zekering (mits goed ingesteld).
Hierna stabiliseert de levering en zal de walstroom weer toenemen tot de "breedte" van de hysterese onder de ingestelde waarde.
Dit om direct uitschakelen van de PowerAssist te voorkomen, immers de belasting is nog altijd 16A wat onmiddellijk de PowerAssist weer in zou schakelen enz. enz. (een flipperkast dus.)

Begrijp je bovenstaand?

Aquanaut
Edit: 2x "Multi" gewijzigd in "Quattro" anders voldoet dit antwoord aan mijn onderschrift


Thanks!!
Wel, ik kom een eind.
Ik merk dat het verschijnsel m.n. optreedt bij flinke doch schommelende belastingen.
En dan neemt hij dus een reserve via PA in acht zo ik begrijp.

Vraagje (check of ik het begrijp): Stel dat er een constante afname van zeg 15A. is, dan zou uiteindelijk de PA uitschakelen en de Quattro 15A. walstroom innemen?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Bij voldoende walstroom toch PowerAssist (Victron Quattr

Berichtdoor Yep » 13 Mrt 2019, 19:36

@aquanaut:

Even benieuwd of ik het begrepen hen (mijn laatste zin)?
Thanks!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Bij voldoende walstroom toch PowerAssist (Victron Quattr

Berichtdoor aquanaut » 15 Mrt 2019, 10:26

Yep schreef:
Vraagje (check of ik het begrijp): Stel dat er een constante afname van zeg 15A. is, dan zou uiteindelijk de PA uitschakelen en de Quattro 15A. walstroom innemen?


Yep,

Had het even druk met de Hiswa zeg maar....

Nee, als de belasting daadwerkelijk constant zou zijn (utopie) en deze zakt niet onder de ondergrens van de hysterese dan schakelt PowerAssist niet uit.
Om de PowerAssist te laten ophouden zal de opgenomen stroom lager moeten zijn als de "onderkant" van de hysterese.
Dus als je in een stijgende lijn meer stroom gaat afnemen is het goed mogelijk dat je 15A uit het net opneemt (bij PowerControl =16A) maar zodra je over de 16A grens gaat komt PowerAssist in werking en zal je eerst weer terug moeten zakken tot onder 13A om de PowerAssist te laten ophouden.
De 13A is een voorbeeld waarde, aangezien de hysterese verschilt per uitvoering en softwareversie.

In de praktijk (in boten/campers en dergelijk) komt dit echter nooit voor.
In industriële toepassingen komen we dit verschijnsel nog wel eens tegen, hier passen we bij de engineering de waarden aan op de te verwachten belasting.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bij voldoende walstroom toch PowerAssist (Victron Quattr

Berichtdoor Yep » 15 Mrt 2019, 11:30

Dank en helder!
Blijft een mooi product (Multi/Quattro)!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten