Rene schreef:Wiebren,
De walstroom heeft een tijd afgestaan, evenals geen oplading door de zonnepanelen, waardoor de accu's door afname van stroom door gebruikers leeg zijn getrokken, en wel zover dat de accu's totaal dood zijn.
Tot hiertoe klopt je redenering.
Veel moderne laders hebben een tegenstroom nodig, voordat ze beginnen met laden, Nu er weer walstroom is, start de lader niet op simpelweg omdat er geen tegenstroom naar de lader gaat.
Vanaf hier klopt het in dit geval niet.
Er zit namelijk een Argofet tussen de lader en de accu's .Dus er zou m.i. tegenstroom moeten zijn.
Er zijn namelijk nog 2 accu's over van de 4 stuks,startaccu's waar wel spanning op staat.
Accu's ontladen altijd iets,en de startaccu's schijnen stroom te hebben volgens K4.
De lader moet i.i.g. de beide startaccu's weer bij gaan laden,zodra er spanning is.En die is er volgens K4.
En ik begreep uit zijn eerdere postings dat ook niet gebeurd.
Zie deze postings.
Klaver vier schreef:Ik zou vertellen wat ik vreemd vind,er staan vier accu,s doorgekoppeld volgens mij voor starten en gebruikers.
Wat ik dus niet begrijp dat die vier accu,s doorgekoppeld staan en dat ik er dan geen gebruikers stroom uit krijg maar wel startstroom
Klaver vier schreef:Dan vier accu,s op een rij gevoed door zonnepanelen of dynamo of als je aan de walstroom ligt ,daarvoor een argofet laadstroom verdeler
Ik heb de tekst van de Argofet nog eens een paar keer doorgelezen,maar ik kom alleen tot deze redenering.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... put-NL.pdfAls hij geluk heeft,heeft hij 2 accu's naar de galemiezen,als hij pech heeft,zijn dat er 4 stuks. Mag ik mij gelukkig prijzen dat ik geen Argofet op de boot heb?
Ik heb 2 stuks Cyrix-ct 12/24-120 tussen 3 accu's zitten.