Nergens meer stroom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 03 Feb 2019, 19:10

Ik ben vandaag bij de boot geweest,boot ligt onder een zeil waar ik onderdoor moet kruipen,datheb ik dus gedaan en dan kijk ik altijd eerst op de batterij monitor ( geen beeld) ik naar binnen geen display op mijn paneel voor de bediening van de omvormer accu lader
Ik weer naar buiten geen walstroom op de paal ( gerezet) spanning tot op de omvormer acculader,daarna niets.
Geen verlichting geen waterpomp geen ijskast geen batterij monitor,wel startstoom,waar moet ik het zoeken,in de omvormer zit een schakelaar die heb ik geprobeerd maar staat op 1 ook een drukknopje op een groen kastje deze heb ik ook in gedrukt,geen resultaat,waar moet ik zoeken
Zelf denk ik aan een zekering of beveiliging die er uit ligt,maar die heb ik nog niet gevonden.
Vreemd is dat de accumonitor ook niets doet,ik heb immers wel startstroom ra ra
Ik hoop dat iemand mij een beetje kan tippen waar ik moet zoeken omvormer merk zephyr.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor pascall » 03 Feb 2019, 19:20

In eerste instantie denk ik dan toch aan de omvormer, als deze standby staat blokkeer deze de walspanning ( tenminste bij Mastervolt) , wel vreemd is dat de accumonitor niets aangeeft want deze staat los van de 220 volt.
Heb je ook spanning op je gebruikersgroep?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 03 Feb 2019, 19:34

Ik heb op de gebruikers geen spanning want dat moet hij omvormen,maar ik heb meer raadsels want normaal werkt de ijskast gewoon op de walstroom en volgens mij de machinekamer verlichting ook
Als ik in de normale toestand de walstoom losgooi en de omvormer staat op standbij gaat de ijskast gewoon over op de omvormer,ook hem ik een extra acculader in de machine kamer die ook niets doet,kortom heel veel uitval,lijkt op een verborgen zekering of halfbakken walstroom.
Ik had vanmiddag geen goeie duspel,maar ik mete wel stroom ik kon alleen niet naukeurig zien hoeveel,dat kan ik wel met mijn andere duspel ,maar die had ik nietbij mij
Gr René
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor WillemB » 03 Feb 2019, 21:32

Heb je geen aardlek (bij binnenkomst in de boot) die er uit ligt?
Of misschien een scheidingstrafo (als je die hebt) die er mee gestopt is?
WillemB
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 21 Dec 2016, 11:31
ligplaats: Monnickendam
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 03 Feb 2019, 23:04

Ik heb volgens mij wel een scheidingstrafo, dat kiinkt wel logisch Willem want dan heb ik geen 220 volt,ik neem tenminste aan dat deze voor de omvormer en de lader zit.
Ik zou dus van de week moeten meten of ik voor die trafo spanning heb en er na.
Maar wat veklaard dan dat de batterij monitor het ook niet doet,die staat hier toch los van,ik heb wel start spanning.
En met kontakt brand ook mijn dashboard.
Helaas vrijdag pas tijd om verder te kijken,maar elke tip is er 1,ik ben slecht in elektra
Ik dacht zelf misschien een fase uit de walstroom,dan heb ik toch ook halfbakken stroom of kan dat niet?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 03 Feb 2019, 23:13

Sorry ik heb geen aardlek
Gr René
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor stefan » 03 Feb 2019, 23:42

Ik neem aan dat de batterij monitor de huishoud bank monitort, en niet de start accu.
Als die monitor geen uitlezing geeft staat er geen spanning op. Of vanwege een kapotte zekering ergens of vanwege een helemaal platte accu.
Met de multimeter aan de slag dus...
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor pascall » 04 Feb 2019, 06:14

stefan schreef:Ik neem aan dat de batterij monitor de huishoud bank monitort, en niet de start accu.
Als die monitor geen uitlezing geeft staat er geen spanning op. Of vanwege een kapotte zekering ergens of vanwege een helemaal platte accu.
Met de multimeter aan de slag dus...


Daar was mijn vraag ook op gebaseerd, heb je stroom op je gebruikers Accu? Meten dus.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 04 Feb 2019, 09:33

Ik heb op mijn gebruikers geen stroom,wel op mijn startmotor,ik denk dat ik alleen nog stroom heb op mijn startmotor omdat daar een argofet tussen zit.
Volgens mij zijn de verbruikers helemaal plat
Alleen nog stroom op mijn dashboard en de startmotor,verder alles plat,lijkt inderdaat dat de scheidingstrafo niet meer door geeft,kan ik die overbruggen?
Het is zo plat dat zelfs de binnen verlichting niets meer doet.
Zo gauw ik kan ga ik meten en de accu,s weer op zien te laden
Waarschijnlijk wordt dat vrijdag
Bedankt vast voor de info,zodra ik meer weet laat ik het horen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor WillemB » 04 Feb 2019, 10:46

Tijdelijk overbruggen kan wel, maar je moet wel goed weten wat je aan het doen bent......

Ik had een soortgelijke situatie met een Victron scheidingstrafo. Die heb ik eruit gehaald en is naar Victron gestuurd.
Daar hebben ze een onderdeel vernieuwd en inmiddels werkt hij al weer een jaar of drie ( de kosten waren destijds €130,00 incl. verzending).
WillemB
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 21 Dec 2016, 11:31
ligplaats: Monnickendam
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten