Nergens meer stroom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor pascall » 05 Feb 2019, 20:34

Het is helemaal niet vreemd dat je startaccu vol is en de gebruikers accu leeg, dat is ook de opzet van de twee accu"s!
Je systeem zit dus goed in elkaar, wat dat betreft.
Op de gebruikersgroep zit waarschijnlijk nog een gebruiker, buiten de omvormer die de koelkast voed, immers, je zegt dat de omvormer uitschakel bij een bepaalde spanning.
Welke gebruiker, buiten die de omvormer voed, staat er nog energie uit de gebruikersaccu te putten?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 05 Feb 2019, 21:35

Ik zou vertellen wat ik vreemd vind,er staan vier accu,s doorgekoppeld volgens mij voor starten en gebruikers.
Daarnaast staan er voorin twee accu,s voor de boegschroef,deze worden door de dynamo geladen
Wati ik dus niet begrijp dat die vier accu,s doorgekoppeld staan en dat ik er dan geen gebruikers stroom uit krijg maar wel startstroom,ik zou denken dan staan ze twee om twee,hoe scheit die argofet dat dan als ze allemaal doorgekoppeld staan.
Waar het stagneerd is denk ik op de omvormer,die heeft output in maar geen output out.( volgens het lampje op de omvormer)
Ik hou jullie op de hoogte maar weet nog niet genoeg.
Wat ik zeker weet is dat ik walstroom heb tot op het stopkontakt op de boot,ik weet niet zeker of ik ook 224 volt heb binnen bij de omvormer,buiten heb ik gemeten 224 volt,binnen bij de omvormer moet ik kijken waar die kabel er op komt want dat weet ik nog niet.
Wordt vervolgd
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor pascall » 05 Feb 2019, 22:31

Sorry Renee, maar ik kan door je verhaal en diverse antwoorden er geen touw meer aan vastknopen.
Ik denk dat het verstandig als je er een deskundige laat naar kijken want ik twijfel over jou kennis wat dit betreft, goed bedoeld hoor!!!

Je zegt, twee accu's worden geladen door de dynamo, door wat worden dan de andere accu''s geladen???


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 05 Feb 2019, 22:53

De andere accu,s worden geladen door vier zonnepanelen op het dak,en de dynamo laat volgens mij alle accu,s mocht dit nodig zijn
Maar nu de boot onder een zeil ligt doen de zonnepanelen niks en lig ik aan de walstroom en doet de omvormer het werk,maar valt de walstroom uit trekt alles leeg zo gek is dat toch niet
Gr René( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Rene » 05 Feb 2019, 23:21

Pak eens een multimeter, en meet je accu's een separaat, dus elke accu op de plus en de min, zo weet je precies welke accu er stroom heeft, en welke niet, zo weet je ook de scheiding tussen verschillende accu's.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 05 Feb 2019, 23:29

Zal ik gaan doen René ik hoop het morgen bij daglicht ff te doen.
Gr René
Gaat dat dan als alles doorgekoppelt staat?
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Rene » 06 Feb 2019, 00:17

Ik denk dat je 3 sets van 2 accu's hebt (1 set= 2x12 volt, in serie geschakeld= 24 volt), 1 set voor start, 1 set voor huishoud, en 1 set voor de boegschroef, gescheiden door een Agrofet, of ander scheidingsmodule. Mijn vermoeden is dat de huishoud totaal leeg is door geen bijlading ivm. geen walspanning, geen bijlading door het zeil over de zonnepanelen, maar wel ontlading door de omvormer en verbruiker direct op de huishoudset.
Meten per set, en je weet zeer waarschijnlijk waar je aan toe bent.

Succes.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 06 Feb 2019, 09:39

René wat jij zegt klinkt heel aannamelijk,het is twee accu,s voorin voor de boegschroef 24 volt,geladen door dynamo niet door de zonnepanelen ( hier is niets aan de hand)
Dan vier accu,s op een rij gevoed door zonnepanelen of dynamo of als je aan de walstroom ligt ,daarvoor een argofet laadstroom verdeler
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt alleen begrijp ik dan niet hoe die vier accu,s geschakelt staan want die zijn allemaal doorgekoppeld.
Maar hoe het ook zit ik zou dan op twee van de vier stroom moeten hebben dit moet ik dus gaan meten.
Ik kan immers nog starten en heb op mijn dashboard stroom.
Vandaag kijken wordt nog niks,maar zo gauw ik kan ga ik meten
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 06 Feb 2019, 12:43

Ik heb een mail gestuurd naar het bedrijf die het apparaat waarschijnlijk geleverd hebt,met de vraag of zij een schema hebben dan wordt het misschien makkelijker zoeken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Rene » 06 Feb 2019, 13:45

Tussen de 2 sets zit een laadstroomverdeler om de laadstroom vanaf je dynamo of acculader te verdelen over de 2 sets.
Op het moment dat er geen lading plaats vind, maar wel afname op de huishoudset, dan zal deze leeg raken, maar de startset zal vol blijven, dit is ook goed, anders wordt het aanduwen, en dat gaat heel slecht.... :D .
Het lijkt mss. zo dat de huishoudset en startset met elkaar zijn doorverbonden, maar dit is niet het geval, immers, dan zou je startset ook leeg zijn, en niet alleen je huishoudset.
ff. meten, en dan weet je waar je aan toe bent.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten