walaansluiting

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: walaansluiting

Berichtdoor Klaver vier » 01 Feb 2019, 12:05

Zo,n stekker alsYep heb zitten zit normaal niet aan boord,aan boord zit normaal een stopkontakt ,dus met vrouwtjes niet met mannetjes,met mannetjes is natuurlijk altijd link als er stroom op staat.
Dus geen pennen aan boord maar gaten,dan kan je nooit een stroomstoot krijgen.
Gr René
Klaver vier
 

Re: walaansluiting

Berichtdoor Yep » 01 Feb 2019, 12:22

Vraagje:
Betekent dat dan dat er ook walstroomkabels met mannetje-mannetje toegepast worden?
Ik zie in webshops alleen mannetje-vrouwtje.
Of mis ik iets?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Marie Christina » 01 Feb 2019, 12:35

Mannetje op de wal-, vrouwtje aan de bootkant ( van de kabel, dus)
Als de stekker in de waalaansluiting zit zijn de pennen bedekt, immers?

Zo heb ik het tenminste altijd gezien.
Bij mezelf en bij anderen.

Het systeem moet dan wel zo uitgevoerd zijn dat er op een eventuele tweede waalaansluiting geen stroom kan staan als de stekker in de andere zit.
Dat zal wellicht met een relais kunnen oid.
Maar daar kunnen anderen je beter over adviseren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Feb 2019, 13:06

Klaver vier schreef:,met mannetjes is natuurlijk altijd link als er stroom op staat.
Dus geen pennen aan boord maar gaten,dan kan je nooit een stroomstoot krijgen.
Gr René
Dat is niet zo,want als je van een "mannetje" een schok krijgt,zit het mannetje aan de kabel,en niet aan de boot.
Zolang je de kabel niet verbind,kan er op het mannetje( inbouwbus ) geen spanning staan.

De wal aansluiting heeft een female aansluiting,je stekker moet daarin,aan het andere eind heb je een contrastekker(vrouwtje) die verbind je met de pennen in de inbouwdoos van de boot of caravan.

Vroeger waren de eerste inbouw dozen van caravans voorzien van gewone randaarde stekkers,waarin dus 2 pennen zaten.
Deed je het klepje open,dan zag je 2 pennen plus een randaarde.
Nu zie je 3 pennen,waarvan 1 dikke dat de aardedraad is.
Ze zijn later overgestapt op die euro-inbouw doos,de pennen zijn gebleven.
Zit het bij jou andersom?
Dan heb je een verloop nodig met 2 dezelfde stekkers met pennen,of je hebt een lange kabel met 2 stekkers met pennen.
Gevaarlijk ,want als je toevallig je hand te dicht of aan bij de pennen houd,krijg je op zijn minst een schok,en op zijn ergst is het over en uit met de pret.
Dus de stekker die in de doos van de boot of caravan moet,is altijd een female,oftwel een contrastekker.

Dit is een inbouwdoos van een caravan of boot.
https://www.obelink.nl/cee-wandinvoerdo ... 26page%3D3
De klep die op de female stekker zit,schuift in het gat boven de pennen van de inbouwdoos.
Aaan de wal haakt de klep van de doos aan de nok van de stekker(mannetje).

Ik vond op Wikipedia het volgende:
In alle uitvoeringen is op het schip een wandcontactdoos gemonteerd, waarin de pennen naar buiten steken of gebruikt het schip een kabelhaspel met een dergelijke contactstop. Het schip wordt aangesloten op een vrije wandcontactdoos.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Walstroom Citaat: "Openbare aansluitingen"
Noordvaarder
 

Re: walaansluiting

Berichtdoor aquanaut » 01 Feb 2019, 14:28

Rene, Yep,

Spanningsvoerend is altijd vrouwelijk!!!!

Dus een stopcontact waar spanning op staat heeft dus altijd gaten.
Steek je hier een verlengsnoer in dan heeft het uiteinde (aan de kant waar hij niet in het stopcontact is gestoken) ook gaten en is dus vrouwelijk.
Het ontvangende deel (een stekker bijvoorbeeld) is altijd mannelijk, met pennen.

Je boot is ook een ontvanger dus dient voorzien te zijn van en mannelijke aansluiting.
Als je dit tegen de regels in, dit een vrouwelijke zou maken moet je met een snoer komen waar dit ook is omgedraaid, dus een mannelijke spanningsvoerder......je kunt zelf bedenken waarom dit geen goed idee is.

Bij Yep is het zo dat hij 2 ontvangende contacten heeft (voor en achter),
Als je deze parallel zou aansluiten is het niet gebruikte contact geen ontvanger maar opeens een voerende geworden (twee mannetjes aan het snoer hierboven was geen goed idee.... toch?)
Daarom moet er een technische voorziening worden gemaakt dat zodra het ene contact wordt gebruikt, het andere spanningsvrij gemaakt wordt.
Dit gaat eenvoudig met een relais.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: walaansluiting

Berichtdoor Yep » 01 Feb 2019, 14:33

aquanaut schreef:Rene, Yep,

Spanningsvoerend is altijd vrouwelijk!!!!


Soms zijn een paar woorden voldoende ;-)
Jij hebt ze gevonden!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Marie Christina » 01 Feb 2019, 16:47

[quote="Noordvaarder"Ik vond op Wikipedia het volgende:
[i]In alle uitvoeringen is op het schip een wandcontactdoos gemonteerd, waarin de pennen naar buiten steken of gebruikt het schip een kabelhaspel met een dergelijke contactstop. Het schip wordt aangesloten op een vrije wandcontactdoos.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Walstroom Citaat: "Openbare aansluitingen"

Wikipedia is de meest onbetrouwbare bron op internet die er is.
Mijn studenten maken er ook veelvuldig gebruik van als ze een verslag moeten maken en ik lees dan de grootst mogelijke onzin.
Zo moesten de eerste jaars onlangs een verslag maken over typen roeren.
Veel studenten hadden een plaatje in hun verslag van een spade roer (wel met keurige bronvermelding: Wikipedia, dat dan weer wel) terwijl dat een Marinerroer was.

Als ik op Wikipedia beweer dat een schip bedoeld is om met de accommodatie in het water te varen, dan staat het er.
Een ander kan het veranderen, maar dan verander ik het gewoon weer terug.
(Wat met dat roer ook gebeurde. Ik had het veranderd in Mariner, en een paar dagen later heette het weer spaderoer. Momenteel heeft iemand het een balansroer genoemd, waar ik mee kan leven. Maar dat ter zijde.)

In dit geval, de walstroomkabel, klopt de info dus.
Maar pas op met informatie op Wikipedia.
Verifieer het altijd, ondanks dat men beweerd dat de geplaatste info gecheckt wordt.

[Edit: sorry voor de off-topic, maar ik vond het wel even belangrijk te vermelden.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Feb 2019, 18:12

Marie Christina schreef:Wikipedia is de meest onbetrouwbare bron op internet die er is.

Ja ,als je daar dan altijd zo bekrompen over denkt, dan krijg je altijd dergelijke uitspraken:
Marie Christina schreef:Mannetje op de wal-, vrouwtje aan de bootkant ( van de kabel, dus)
Zo heb ik het tenminste altijd gezien.
Bij mezelf en bij anderen.

Hier bijkt dus ,dat deze uitspraak van jou, net zo onbetrouwbaar is,als dat jij over Wikipedia denkt.
Een beetje minder generaliseren zou beter zijn.
En dat je dat bij jezelf gezien hebt,dat daar het pennetje zit,geloof ik graag,want anders was je een vrouwtje geweest. :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: walaansluiting

Berichtdoor Marie Christina » 01 Feb 2019, 18:21

Dank je wel.
Jij ook fijn weekend.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Blacktoppie » 03 Feb 2019, 09:51

Ik heb een ratio doos aan de buitenkant van de boot. Er staat eem fototje van de doos ergens halverwege onderstaand topic.

viewtopic.php?f=22&t=1845.
Bij mij is hij netjes meegeverft in de kleur van de boot en valt haast niet op.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten