walaansluiting

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: walaansluiting

Berichtdoor Sambeek » 12 Feb 2019, 22:36

Hoe simpel kun je een mens gelukkig maken! :D
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Klaver vier » 13 Feb 2019, 09:44

Ik ben een tevreden mens Albert,het zijn de kleine dingen die het doen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: walaansluiting

Berichtdoor jkb » 01 Apr 2019, 13:07

In een boek over scheepselektra meen ik gelezen te hebben dat er binnen 5 meter na de walaansluiting in het schip een aardlekschakelaar moet zitten. Lijkt nuttig bij het aanbrengen van elektra in de boot een goed boek met de elektravoorschriften te raadplegen. Zo zijn er ook voorschriften over de te gebruiken draadkleuren.
vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Nerissa » 04 Apr 2019, 08:56

1- die aardlek moet er, indien je een verantwoorde instalatie maakt altijd zitten, al zit je op bwv op 10 cm.
2- 2 kabels in 1 stekker is per definitie knoeiwerk.
3- de meest veilige manier is nog altijd via een eigen PE stelsel, dus via een veiligheidstrafo, eigen netwerk, dus daar kan een ander van buitenaf geen invloed op uitoefenen( behalve afkoppelen naruurlijk ;) )

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Marie Christina » 04 Apr 2019, 09:20

Ik heb op mijn boot eens gekeken, maar zo'n aardlekschakelaar zit niet in de walstroomaansluiting bij mij.
Kan (en mag) je zo'n ding zelf installeren?
En hoeveel amp moet die dan zijn?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor aquanaut » 04 Apr 2019, 09:21

jkb schreef:In een boek over scheepselektra meen ik gelezen te hebben dat er binnen 5 meter na de walaansluiting in het schip een aardlekschakelaar moet zitten.


Sorry, maar dat is onzin.
De aanbieder van de walaansluiting moet deze walaansluiting aanbieden met aardlek beveiliging.
In een standaard walaansluiting tref je dan ook vaak de z.g. aardlekautomaat dit is een combinatie apparaat wat uitschakelt op een verschilstroom van 30mA of een overschrijding van de totaalstroom van (bijvoorbeeld) 16A (volgens een van te voren bepaalde karakteristiek)

Twee aardlek schakelaars na elkaar monteren heeft geen enkel nut, bij een fout zal altijd de aardlek die het dichts bij de bron zit eruit springen.
Omdat er geen aardlekschakelaars meer mogen worden toegepast met een andere foutwaarde dan 30mA kun je aardlekschakelaars ook niet "selectief" aanleggen.
(Selectief aanleggen houdt in dat je bij de bron een zwaardere afschakel waarde installeert waardoor je bij een fout nooit helemaal naar de bron toe moet om een gesprongen verbreker te herstellen)
Tot voor een jaar of 20 geleden mocht je hiervoor een 500mA aardlek gebruiken, dat mag echter niet meer.

Als je zelf een "opwekker" aan boord hebt (= een generator, omvormer of scheidingstrafo(*)) dan werk je weer wel met een aardlekschakelaar aan boord.
Deze wordt dan direct na deze spanningsbron geplaatst.
Wel moet je dan ook de achterliggende installatie zo uitvoeren dat een aardlekschakelaar zijn werk kan doen.
Zoals Frans hiervoor al melde moet je een PE verbinding achter de bron maken.
Hiermee maak je het aardvlak gelijk aan de nul van de voedende bron.
Op deze manier kan er bij een fout naar aarde (aardlek) daadwerkelijk een potentiaal verschil optreden waar de aardlek op kan reageren.

(*) een scheidingstrafo is geen echte "opwekker" maar is wel galvanisch gescheiden van de geaarde walaansluiting, hierdoor werken voor de trafo geplaatste aardlekschakelaars niet voor achter de trafo ontstane aardfouten)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: walaansluiting

Berichtdoor Marie Christina » 04 Apr 2019, 09:52

Bedankt Aquanaut.
Dit beantwoordt mijn vraag ook.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor aadbloem » 04 Apr 2019, 10:21

aquanaut schreef:Zoals Frans hiervoor al melde moet je een PE verbinding achter de bron maken.Aquanaut

Ik begrijp wel een beetje de strekking en excuus voor deze vraag maar: Wat is een "PE" verbinding of een "PE" stelsel? Wat is PE?

Inmiddels gevonden: PE=Protective Earth :o
Meer informatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/TT-aardingssysteem
Laatst gewijzigd door aadbloem op 04 Apr 2019, 10:55, in totaal 2 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor aquanaut » 04 Apr 2019, 10:51

Geen excuus nodig hoor aadbloem,
PE staat voor "Protective Earth"

Een aardkoppeling zorgt ervoor dat je de aarde en de nul met elkaar verbindt.
Dit mag (en kan) alleen achter een bron, en voor de aardlekschakelaar.
Als je dit in een gewone aansluiting zou doen (achter een aardlekschakelaar) dan springt de aardlekschakelaar.

Door achter de stroombron de nul aan de aarde te verbinden gaat de aarde zich als nul gedragen.
Omdat stroom altijd in een kringetje wil lopen (simpel gezegd van de fase terug naar de nul) geef je de stroom komend van de fase de mogelijkheid om te lopen naar aarde.
Dit lopen van de stroom komt door wat we een potentiaalverschil noemen (denk aan twee vaten water die verbonden worden met een slang, is er geen hoogte verschil staat het water wel met elkaar in verbinding maar stroomt er niets)
Als de PE-N verbinding er niet is kan bij een fout de "aarde" met de fase verbonden worden zonder dat dit opgemerkt wordt.
Immers omdat er geen potentiaal verschil is gaat er geen stroom naar deze aarde lopen maar wordt hij gewoon de fase.
Door de aarde aan de nul te koppelen "trek" je het potentiaal van de aarde naar nul.
Zodra er nu een verbinding tussen fase en aarde ontstaat (een fout) gaat er stroom lopen....
Voor die verbinding wordt eigenlijk altijd uitgegaan van een mens, vandaar dat er bij een verschilstroom van 30mA wordt afgeschakeld aangezien dit nog min of meer gezien wordt als een niet dodelijke stroom.
Je aardlekschakelaar die bij de bron meet hoeveel stroom er wegloopt door de fase en dit vergelijkt met de stroom die terugkomt via de nul gaat bij een fout een verschil meten.
Immers de via lichaam naar "aarde gelekte stroom" komt niet via de nul geleider terug maar loopt om de aardlekschakelaar heen naar het knooppunt aarde-nul welke voor deze aardlekschakelaar zit.
Een aardlekschakelaar of potentiaalverschilschakelaar zal bij een afwijking van 30mA of meer tussen de via de fase uitgaande stroom en de via de nul terugkerende stroom uitschakelen.

Een aardlekschakelaar is dus puur voor het beveiligen van personen en is geen installatiebeveiliging!!
Want als je geen installatiezekering zou plaatsen en je maakt kortsluiting of overblasting (verbinding tussen fase en nul) dan meet de aardlek geen verschilstroom en blijft gewoon in.
Vandaar de eerder genoemde aardlekautomaat, deze combineert de persoonsbeveiliging en een kortsluit/overbelasting beveiliging in één.

PE staat dus voor Protective Earth, beschermingsaarde / veiligheidsaarde
Ik zag met kromme tenen aan hoe de klusser van "Eigen Gruis en Pijn" afgelopen weekend zich verbaasde over de L van fase.... :roll: :(
Dus volledigheidshalve:
L= Life (daar waar de spanning op staat)
N= Neutral (daar waar de spanning graag naar toe wil stromen)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: walaansluiting

Berichtdoor aadbloem » 04 Apr 2019, 10:58

Aquanaut, dank voor je uitleg maar met alle respect toch nog even commentaar: ik begreep de strekking maar niet wat PE betekende. Inmiddels heeft Google mij geholpen, zie boven jouw uitleg.
Waaruit ik dan weer kan concluderen dat het wel goed zit bij mij aan boord. De PE is in orde :D
Verder moet ik bekennen altijd gedacht te hebben dat L=Line betekende en N=Nul :D
Slechts 1 letter verschil.....Line - LIve. Minder ernstig dus dan die kwibus van eigen huis in puin.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten