walaansluiting

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: walaansluiting

Berichtdoor quichot » 03 Feb 2019, 10:16

aquanaut schreef: Bij Yep is het zo dat hij 2 ontvangende contacten heeft (voor en achter). Aquanaut

Wat bij mij de vraag oproept: waarom? Je hebt toch maar één walstroomkabel nodig?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: walaansluiting

Berichtdoor Yep » 03 Feb 2019, 12:10

Twee aansluitingen bij een wat langer schip is soms wel zo makkelijk.
Afhankelijk van waar de walstroomaansluiting zit en hoe je schip ligt, kun je kiezen tussen de aansluiting voor of achter.
Het relais zorgt ervoor dat op de pennen van de contactdoos schip waar de walstroomkabel niet op is aangesloten geen spanning voert.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Marie Christina » 03 Feb 2019, 12:38

Ik ben elektrisch niet goed onderlegd, maar dat ziet er volgens mij goed uit.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Yep » 03 Feb 2019, 12:55

Ik had eerst het relais bekrachtigd op de walaansluiting die het meeste gebruikt werd.
Dat bracht continue een zachte zoem uit de meterkast van het relais met zich mee.
Ook zal het relais 24x7 een klein beetje stroom trekken.
Later heb ik het omgewisseld, de meest gebruikte walaansluiting laat het relais nu in rust.
Laatst gewijzigd door Yep op 03 Feb 2019, 19:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Klaver vier » 03 Feb 2019, 18:54

Vandaag bij de boot geweest jullie hebben helemaal gelijk dat de aansluiting op de boot pennen heeft,ik was echt in de veronderstelling dat het andersom was,ik zag het als een stopkontakt,maar het is eigenlijk een stekker.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: walaansluiting

Berichtdoor quichot » 04 Feb 2019, 10:50

Yep schreef:Ik had eerst het relais bekrachtigd op de walaansluiting die het meeste gebruikt werd.
Dat bracht continue een zachte zoem uit de meterkast van het relais met zich mee.
Ook zal het relais 24x7 een klein beetje stroom trekken.
Later heb ik het omgewisseld, de meest gebruikte walaansluiting laat het relais nu in rust.

Dat is een beetje de achtergrond van mijn vraag.
Ik snap dat het een (relatief klein) stukje gemak kan opleveren, maar vervolgens moet je daar weer een schakeling voor optuigen waar, zoals je beschrijft, ook nadelen aan kleven. En het kan stuk.
Ik probeer daarom installaties altijd zo simpel mogelijk te houden, met als credo: als ik iets niet zelf kan repareren onderweg, heb ik het liever niet aan boord.
Maar ik besef heel goed dat deze stelregel niet voor iedereen geldt hoor, het kwam zo bij me op. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: walaansluiting

Berichtdoor Yep » 04 Feb 2019, 11:26

Klopt, het is niet meer dan gemak door korter snoer.
Daar het relais nu relatief weinig in bedrijf is, zal het met de levensduur wel meevallen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor quichot » 04 Feb 2019, 14:15

quichot schreef: Ik probeer daarom installaties altijd zo simpel mogelijk te houden, met als credo: als ik iets niet zelf kan repareren onderweg, heb ik het liever niet aan boord.

Het andere draadje (nergens meer stroom) illustreert precies wat ik bedoel. Al die aan elkaar geknoopte systemen met automatische schakelingen en relais zijn prachtig, tot het een keer niet werkt.
Dan heb je als leek geen begin van een idee wat er aan de hand is. Het kan een kleinigheid zijn, of iets serieuzer, maar je staart als een kip naar het onweer.

Sorry René, dat ik je draadje daarvoor leen, ik kan je ook niet helpen vrees ik. Ik hoop van harte voor je dat het meevalt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: walaansluiting

Berichtdoor Klaver vier » 04 Feb 2019, 22:21

Valt wel mee hoor Guido,eerst een beetje meten en dan kijken hoe het op te lossen,ik heb wel vaker gekke dingen meegemaakt maar het is altijd weer goed gekomen,jammer is alleen dat ik juist van de week veel afspraken heb dus weinig tijd
Gr René
Klaver vier
 

Re: walaansluiting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Feb 2019, 09:32

quichot schreef:en een aantal verloopstekkers, omdat walstroom in Frankrijk nog wel eens anders wordt aangeboden dan wij gewend zijn.

Een aantal? Heeft Frankrijk ook nog andere aansluitingen dan de CEE en de reguliere 'huis wcd' (met uitstekende Gnd pen) dan?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten