walaansluiting

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

walaansluiting

Berichtdoor Daxiepaks » 31 Jan 2019, 19:36

Vraagje :
Waar bevindt zich jullie walaansluiting op de boot, en is het een inbouw stekker of, opbouw of...

benieuwd...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: walaansluiting

Berichtdoor Noordvaarder » 31 Jan 2019, 19:49

Dat zal wel een beetje verschillend zijn,heeft ook met de opbouw te maken waar je de doos of de aansluiting plaatst,denk ik.
Ik heb geen op- of inbouwdoos,maar bij mij hangt de stekker naast de stuurconsole.Deze steek in weer in een haspel of verlengkabel.
Ik heb namelijk geen gesloten opbouw,maar het "stuurhuis" heeft een tent ,en wordt afgesloten d.m.v. een tourniquet http://www.afdekmaterialen.nl/wp-conten ... quet-2.jpg .Maar heb je een gesloten stuurhut,en er zitten dus (schuif)deuren in,dan kun je beter gaan werken met een in- of opbouwdoos.
Noordvaarder
 

Re: walaansluiting

Berichtdoor Marie Christina » 31 Jan 2019, 21:25

Inbouwdoos in de kuip.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Yep » 31 Jan 2019, 21:43

Opbouwdoos in de bun/ankerkettingbak voor en opbouwdoos op het achterdek.
E.e.a. loopt via een omschakelrelais (anders zou er ook prik komen op de uit stekende pennen van de andere doos).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Klaver vier » 31 Jan 2019, 22:14

Een doos heeft geen uitstekende pennen,die zitten aan de stekker
Klaver vier
 

Re: walaansluiting

Berichtdoor Yep » 31 Jan 2019, 22:20

De stekker voor in de walstroomdoos op de steiger heeft pennen.
De doos op de boot ook.
Stel dat de doos geen pennen heeft maar alleen bussen, dan moet de walstroomkabel pen-pen zijn.
En dat lijkt me zeker niet de bedoeling.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Marie Christina » 31 Jan 2019, 22:43

Klopt.
Er mag wel stroom op de pennen kómen.
Nooit staan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor benE » 01 Feb 2019, 08:09

Wat Yep bedoelt,is dat hij twee aansluitingen op de boot heeft,en als deze gewoon gekoppeld zouden staan,komt er spanning op de tweede aansluiting te staan als je er één aansluit.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor FKZ » 01 Feb 2019, 09:47

Doos type is in mijn optiek afhankelijk van de plek en ruimte. Zorg dat de doos beschermt is tegen weer invloeden. Op mijn E sloep heb ik een dure inbouwdoos van ratio mooi RVS (zit in beeld) in de kuip onder de tent. Op de Motor boot hebben we aan de Omvormer een lange kabel met CEE stekker. Deze zit standaard vast aan de omvormer en ligt netjes in de kuip onder de bank. Als de kabel te kort is hebben we nog een verlengkabel. Stekkers geven zeker bij langere kabels kans op storing of lage voltages. Tip gebruik de normale CEE stekkers en dozen, deze zijn goed verkrijgbaar en makkelijk zelf te bedraden etc. bij problemen dus ook makkelijk te servicen mocht dat nodig zijn. Er zijn ook waterdichte IP 67 CEE dozen hier passen de normale CEE stekkers en de IP67 stekkers beide in. Bij gebruik van de normale stekker heb je natuurlijk niet de gewenste IP waarde. https://www.vekto.nl/cee-female-3-polig-6h-16a-ip67-wcd-220-240vac
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor quichot » 01 Feb 2019, 11:15

Daxiepaks schreef:of... benieuwd...

Bij mij aan boord valt walstroom in jouw categorie 'of...'.
Eigenlijk geen echte aansluiting. Kabelbox van 50 mtr met 3x2,5mm2, en een aantal verloopstekkers, omdat walstroom in Frankrijk nog wel eens anders wordt aangeboden dan wij gewend zijn.
De 230v boordnetkabel heeft een gewone randaardestekker, want zowel de omvormer als de generator hebben een zg. schuco-aansluiting.
Als ik walstroom wil gebruiken voor bijv. wasmachine of stofzuiger haal ik de boordnetkabel uit de omvormer en duw die tijdelijk in de kabelbox. Voor de rest heb ik eigenlijk geen walstroom nodig. Daarom gaat in die gevallen de kabel van de kabelbox even door een patrijspoortje. Het is misschien een beetje een primitief systeem, maar verwarring is uitgesloten. De boordnetkabel kan maar aan één bron hangen. Óf omvormer, óf generator, óf kabelbox.
In de wintermaanden, aan boord het klusseizoen, pak ik walstroom en ligt die box ergens in het ruim. Kan ik alle soorten handgereedschap gebruiken als nodig. De serviceset plus omvorrmer blijft gewoon geactiveerd, maar de zonnepanelen trekken al dat gereedschap in de donkere dagen niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten