Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vol?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vol?

Berichtdoor Hooveld960 » 23 Jan 2019, 16:37

Ik heb nu 2 zonnepanelen van 100W (Solar Panel 100W 12V polycrystalline) en een Victron MPPT 100/15 laadregelaar en 4 accu's van 145aH.
Als ik niet aan de walstroom lig dan gebruik ik eigenlijk meer dan m'n zonnepanelen kunnen bijladen. Na 2 a 3 dagen kom ik toch wel onder de 60% van m'n accucapaciteit.
Zou ik zonder meer grotere capaciteit zonnepanelen, bijvoorbeeld 2 stuks van 200W, kunnen aansluiten? En zou ik dat verschil merken doordat m'n accu's sneller worden volgeladen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Ronaldmuzie » 23 Jan 2019, 20:12

Hallo jan

Anwooord vraag 1 en twee is ja alleen zul je ook een zwaardere regelaar moeten hebben en zet de panelen parralel als je dat al niet had.

Ga voor een mmpt regelaar geeft een iets beter rendament dan een standaart regelaar

Ik heb zelf 2x275 op het dak liggen met een victron 100/50 regelaar kom nooit onder de 80 procent en is elke dag rond twaalf weer op 100procent met 4xaccu 240ah in 12 volt

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Rene » 23 Jan 2019, 20:26

Ik heb 1 paneel van 265 wp, 33 volt op de boot met een MPPT regelaar, 2x 165 amp. accu's voor het boordnet. Omdat het paneel een overvoltage heeft, kan de MPPT dit omzetten naar meer ampere's, immers P=U x I = P=U x I. Dat wil zeggen, dat het overschot aan voltage wordt omgezet naar bruikbare amperes, ipv. het af te voeren naar warmte. Mijn advies is om een paneel te kopen, die ook op huizen worden gelegd, (zijn goedkoper, er staat nl. geen boot (paneel) voor, wat de prijs al veel drukt, dan een goede MPPT regelaar, en je hebt er de hele zomer plezier van.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Hooveld960 » 23 Jan 2019, 21:15

@Ronaldmuzie: ik heb al een MPPT regelaar, ik neem aan dat je dat toch ook bedoelt? Of bestaan er MMPT regelaars?
Ik moet dus een zwaardere regelaar volgens jou? DE mijn is ook 100, maar achter de streep staat 15 en bij jou 50. Wat is het verschil?

@Rene: hoe krijg je 33 volt? Een paneel geeft toch maar 12 volt? Verder ben ik niet zo goed in die electro rekensommen, dat is niet mijn ding.
Zonnepanelen voor op huizen zijn toch vaak te groot?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Rene » 23 Jan 2019, 21:55

Op mijn boot (stuurhut) past hij mooi, kijk even op de sticker die achterop het paneel zit daar staat de werkspanning, als deze 30 volt of meer is, dan is dit goed. Een 12 volt paneel met een MPPT heeft geen zin, hij kan dan zijn trucje niet doen, zoals boven vermeld.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Hooveld960 » 23 Jan 2019, 21:59

Dat een 12 volt paneel geen zin heeft dat ben ik niet met je eens. Mijn installatie werkt op zich heel goed, is ook aangelegd door een installateur.
Het enige is dat ik wil dat er wat sneller en/of meer wordt opgeladen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Rene » 23 Jan 2019, 22:49

Je begrijpt me niet goed, ik zeg dat een 12 volt paneel in combinatie met een MPPT regelaar geen zin heeft, een PWM (standaard) regelaar was op een 12 volt paneel ook voldoende geweest.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Ronaldmuzie » 23 Jan 2019, 22:58

Ik bedoelde inderdaat een mppt regelaar

Een zonne paneel levert altijd een hogere spanning als de 12 volt die je nodig hebt daarom heb je onder andere die laadregelaar nodig.

De 100 staat voor wat hij maximaal aan spanning kan hebben van de zonnepanelen en de 15 voor de maximale stroom die hij kan handelen

Ik zal het proberen het in jip en janneke taal uit te leggen

een zonnepaneel levert tussen de 30 en 40 volt en daar hoort ook een bepaalde stroom bij die hij kan leveren

Even een voorbeeld stel je hebt een paneel die 24 volt is en levert max 7 amp dan regeld de laadregelaar dit terug naar 12 volt wat er dan gebeurd is dat de stroom in dit voorbeeld verdubbeld dus 24v 7 amp wordt dan 12 volt 14 amp

Als je de panelen paralel hebt levert dit in het voorbeeld 48 volt op de regelaar ( je kan tot 100 dus prima)

Jou huidig paneel zal een ampere of 6 max kunnen leveren op 12v dus 2x is 12amp dat kan je regelaar dus makelijk hebben zou je naar een groter paneel gaan dan gaat dus ook de stroom omhoog en kan dit over de 15 amp gaan en dus je regelaar beschadigen

Had zelf ooit 2x130 wat panelen op mijn boot en daar had ik een 20 amp regelaar op staan ik heb hem regelmatig naar 12/13 amp zien gaan dus dat is dan wel ongeveer wat je max op deze regelaar kan aansluiten want anders krijg je ook te maken met warmte ontwikkeling van de regelaar

Alle waardes staan op het paneel dat je aanschaft of bij de papieren die je erbij krijgt want er zijn natuurlijk nog een aantal factoren die uiteindelijk de stroom die uit het paneel komen bepalen.

Het bovenstaande is puur een rekenvoorbeeld en slaat nergens op maar is wel even een basis uitleg hoe het werk met panelen




Gr ronald
Laatst gewijzigd door Ronaldmuzie op 23 Jan 2019, 23:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor aadbloem » 23 Jan 2019, 23:08

Hooveld960 schreef:Ik heb nu 2 zonnepanelen van 100W (Solar Panel 100W 12V polycrystalline) en een Victron MPPT 100/15 laadregelaar en 4 accu's van 145aH.
Als ik niet aan de walstroom lig dan gebruik ik eigenlijk meer dan m'n zonnepanelen kunnen bijladen. Na 2 a 3 dagen kom ik toch wel onder de 60% van m'n accucapaciteit.
Zou ik zonder meer grotere capaciteit zonnepanelen, bijvoorbeeld 2 stuks van 200W, kunnen aansluiten? En zou ik dat verschil merken doordat m'n accu's sneller worden volgeladen?

Zijn de panelen fysiek 12v of zijn ze voor een "12v laadsysteem"? Zoals Rene zegt: 33 volt panelen zijn wenselijk bij een MPPT regelaar. Ik heb zelf goedkope woning panelen van 42v op de kajuit. Dus geen dure watersport panelen :lol:

4 accu's van 145aH schrijf je, hoe zijn deze accu's geschakeld? Gewoon parallel dus bij elkaar 4x145=580Ah totaal? In dat geval is een laadstroom van 58A wenselijk in de zogenoemde bulk fase. Dat kunnen de twee panelen niet leveren. Kan je de laadstroom zien wanneer je op zo'n 60% geraakt? Heb je een Batterij Monitor van Victon erop?? Maak ook eens een berekening van je gebruik per dag (24uur), je weet dan ongeveer wat je moet laden in pakweg 6 uur, de tijd van redelijke bestraling door de zon. Staan de accu's niet parallel maar via een diodebrug? Zijn de verliezen van een diodebrug gecompenseerd?
Kortom nogal wat vragen die een verschillende uitkomst op je vragen kunnen betekenen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor stefan » 23 Jan 2019, 23:55

Ronald:
Even een voorbeeld stel je hebt een paneel die 24 volt is en levert max 7 amp dan regeld de laadregelaar dit terug naar 12 volt wat er dan gebeurd is dat de stroom in dit voorbeeld verdubbeld dus 24v 7 amp wordt dan 12 volt 14 amp

Als je de panelen paralel hebt levert dit in het voorbeeld 48 volt op de regelaar ( je kan tot 100 dus prima)


Als het voltage verdubbelt staan ze dus in serie...
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten