Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vol?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor jkb » 04 Mei 2019, 21:45

In de handleiding van de Victron MPPT laadregelaar staat o.a.:
" 1.3 BatteryLife: intelligent accubeheer
Als een zonnelaadcontroller de accu niet in één dag weer volledig kan opladen, is het
resultaat vaak dat de accu voortdurend schommelt tussen "gedeeltelijk opgeladen" en
"volledig ontladen". Deze werkwijze (de accu niet regelmatig volledig weer opladen)
maakt een loodzuuraccu binnen enkele weken of maanden helemaal kapot.
Het BatteryLife-algoritme houdt de laadstatus van de accu in de gaten en verhoogt,
indien nodig, dag na dag het niveau voor belastingsontkoppeling (d.w.z. koppelt de
belasting eerder los) tot de energie die van een zonnepaneel verkregen is, voldoende is
om de accu opnieuw op te laden tot bijna de volledige 100%. Vanaf dat ogenblik wordt
het niveau voor belastingsontkoppeling gemoduleerd, zodat de accu ongeveer één keer
per week tot bijna de volledige 100% wordt geladen."
Ik denk dat niet elke installatie gebruik maakt van de automatische belastingsontkoppeling....

Dat gaf mij te denken: Er is niet iedere dag voldoende zon of daglicht, soms ook enkele dagen bewolkt of regen. Een op walstroom aangesloten moderne acculader geeft een constante in fasen gecontroleerde lading.
Hoe goed of zelfs slecht kunnen dus zonnepanelen voor mijn accu's zijn?
En verder: de moderne Victron acculader of Multiplus is prachtig "computer gestuurd" maar welke invloed heeft een zonnepaneel installatie met Victron MPPT regelaar daarop. Worden de processen daardoor niet verstoord?

En iets heel anders: mijn Multiplus staat altijd uit als ik niet aan boord ben; bijvoorbeeld om verder onheil te voorkomen als er onverhoopt een accucel defect raakt (bij een ander schip ontplofte een accu omdat de moderne lader aanstond en er waarschijnlijk een cel in een accu defect raakte). Maar mijn zonnepaneel van 24V 300 watt via de Victron MPPT lader blijft gewoon doorpompen. Zou dat in zo'n geval kwaad kunnen?
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor aquanaut » 08 Mei 2019, 11:27

jkb schreef:Hoe goed of zelfs slecht kunnen dus zonnepanelen voor mijn accu's zijn?
En verder: de moderne Victron acculader of Multiplus is prachtig "computer gestuurd" maar welke invloed heeft een zonnepaneel installatie met Victron MPPT regelaar daarop. Worden de processen daardoor niet verstoord?

En iets heel anders: mijn Multiplus staat altijd uit als ik niet aan boord ben; bijvoorbeeld om verder onheil te voorkomen als er onverhoopt een accucel defect raakt (bij een ander schip ontplofte een accu omdat de moderne lader aanstond en er waarschijnlijk een cel in een accu defect raakte). Maar mijn zonnepaneel van 24V 300 watt via de Victron MPPT lader blijft gewoon doorpompen. Zou dat in zo'n geval kwaad kunnen?


1: Dit is afhankelijk van de verhouding tussen de grootte van de batterij en de opbrengst van je panelen.
En verder, nee de processen van beide werken samen, dit kun je met het wijzigen van wat instellingen ook nog fine tunen.

En wat anders, je Multiplus heeft een beveiliging tegen het doorladen bij een kapotte batterij, kan softwarematig aangezet worden (bulkprotect), je MPPT heeft dit niet maar het effect van doorladen is hier ook weer geheel afhankelijk van de verhouding batterij /MPPT.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor jkb » 10 Mei 2019, 15:41

Beste Aquanaut, hartelijk dank voor de reactie. De beveiliging door de Victron Multiplus tegen doorladen bij een defecte accucel is meen ik de maximale bulktijd van 5 of 8 uur?
Mijn service accu's zijn 2 x 240Ah 12V in serie. Het zonnepaneel is een 325 watt 24V paneel met een Victron 75/15 Mppt laadregelaar. Bij flinke zon en juiste hoek komt de opbrengst redelijk vaak in de buurt van de 300 watt(/h?) of eroverheen. Zou het verstandig zijn hier een schakelaar tussen te zetten, zodat het zonnepaneel naar believen afgeschakeld kan worden?

Eigenlijk is het zonnepaneel alleen in mijn vakantie nodig om één of meer dagen zonder walstroom te kunnen. In de haven durf ik niet alleen op mijn zonnepaneel te vertrouwen om de koelkast (65 W - 230V compressor A++) en het eigen verbruik van de Victron Multiplus 24/1600-40 aan de gang te houden. Dus zet ik bij afwezigheid de Victron Multuiplus uit en schakelt de koelkast via een omschakelautomaat automatisch op walstroom.
En ja, het zonnepaneel werkt dan eigenlijk voor niets, hooguit om de service accu's op peil te houden. vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten