Pagina 1 van 1

dynamo

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2018, 15:57
door helenakruiser
Hallo , op onze Daf 575 zit een dynamo welke 35 amph levert , ik heb van een klant een zelfde dynamo gekregen die 70 amph levert , kan ik deze zondermeer gebruiken ?

met vriendelijke groet

Re: dynamo

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2018, 17:12
door aquanaut
Dat hangt af van.....
Past ie mechanisch?
Wat voor snaar drijft de huidige dynamo aan (SPA, SPB, SPC, SPZ of multi-V) (dit omdat de dynamo 2x zoveel vermogen pakt)
Een SPZ snaartje zal het niet trekken als het een 24V 70A dynamo is, en ik twijfel of een SPA snaar dat vermogen kan pakken.
Hangt uiteraard ook af van het raakvlak met de pully.
Is het een 12V of 24V dynamo?

Voor een interessant overzicht van v snaren:
https://www.atd.nl/aandrijftechniek-vsnaren-c-133_3.html

Aquanaut

Re: dynamo

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2018, 18:25
door helenakruiser
Het gaatom 24 volt
Vriendelijke groet

Re: dynamo

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2018, 18:25
door helenakruiser
O ja, mechanisch past het prima

Re: dynamo

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2018, 19:21
door quichot
Voldeed je huidige dynamo niet?

Re: dynamo

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2018, 20:24
door helenakruiser
quichot schreef:Voldeed je huidige dynamo niet?


Het is geen kwestie van niet voldoen , ik heb deze gekregen ( en laten testen ) en ik vroeg mij af of dat het zomaar kan

Vriendelijke groet

Re: dynamo

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2018, 11:41
door broekie
Interessant met die snaren.
Mijn Sole sm105 werd nieuw afgeleverd met een 12 V en een 24 V wisselstroom dynamo. (alternator)
Er zaten dus ook nieuwe originele snaren op.
Al in het eerste seizoen slipte de snaren, of in ieder geval 1 ervan.
Dus naspannen, alles is nieuw, kan.
Maar het probleem bleef. Ik heb dus bij de autohandel twee nieuwe V-snaren gekocht.
Deze zitten er nu 3 seizoenen op zonder probleem.
Ik heb geen idee wat voor snaren het zijn.

Ga toch die eerste eens bekijken, ik heb ze als reserve bewaard.

Re: dynamo

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2018, 12:05
door stefan
Inderdaad interessant....
Op mijn Yanmar 3GM30 gaan de originele Yanmar snaren snel losser staan, zwabberen en slijten, zwarte rubber zooi onder de motor.
Een zelfde maat snaar van de autohandel, met vertanding, houdt het nu al 2 seizoenen zonder enig probleem vol!

Re: dynamo

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2018, 12:35
door aquanaut
Een snaar kan slippen als hij niet strak genoeg staat, of als het raakvlak van de snaar (pully omtrek) te klein is voor het afgenomen vermogen.
Ook een snaarschijf met het verkeerd profiel kan een v-snaar laten slippen.
SP snaren hebben in principe allemaal hetzelfde profiel maar zijn verschillend van breedte.
De snaar hoort met de kop min of meer vlak te liggen met de buitenomtrek van de snaarschijf.
Ligt hij erop dan is de snaar te groot, valt hij er in dan is de snaar te klein of de pully versleten.
Een versleten snaar gaat slippen en vervormd hierdoor, door deze vervorming gaat hij harder slippen
Vertanding op een v-snaar (XP) heeft alleen een functie in het verkleinen van de minimale radius, dus wellicht is de pully waarop hij slipt te klein voor de (massieve) snaar.

@helenakruiser: als hij mechanisch past en je hebt behoefte aan meer laadstroom kun je het altijd proberen.
Bekijk ook wel gelijk de bekabeling, is deze geschikt voor de te verwachten maximale stroom veilig te verwerken?
Want ook al zouden je accu's geen stroombehoefte hebben, als je een zware verbruiker inschakelt (omvormer/boegschroef oid) dan zal de dynamo onmiddellijk maximaal uitsturen op de spanningsval in de aangesloten batterij.

Aquanaut

Re: dynamo

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2018, 15:46
door helenakruiser
Aquanaut , bedankt voor de tip . Ik zal er naar kijken zodra ik op de boot ben .

met vriendelijke groet