Pagina 1 van 4

Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 11:37
door Arthur
Waarom kopen de eigenaren die langere tijd aan boord zijn er ook op wonen geen diesel aggregaat, mooi compact, ze zijn helemaal niet duur, leveren behoorlijk wat kWs, de goede zijn redelijk stil, (ze hoeven ja niet constant te draaien) en ze gebruiken minder als een benzine 4 takt, daarbij zijn ze ook veiliger.

Re: Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 12:25
door bas
Niet duur valt over te twisten, het blijft een dure manier van stroom opwekken t.o.v. walstroom. Daarbij zijn havens/ ligplaatsen waar je met een draaiende generator mag liggen van het uitstervende soort.

Re: Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 12:38
door Yep
Komt bij dat een aggregaat niet blij wordt van draaien op geringe belasting (vervuiling en laag rendement).
Om dit te omzeilen zou je slechts moeten laden met redelijk ontladen accu's.
En daar worden die accu's weer niet blij van als dit veelvuldig gebeurt (accu's hebben een maximum aantal laadcycli).
Verder vergt een aggregaat onderhoud en schrijf je de investering af, zeker de 1-cilinder exemplaren hebben een relatief beperkte levensduur.

Re: Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 12:51
door R.C.Grootveld
Ga met bovenstaande 2 reacties mee: Waarom een aggregaat als je bijna overal walstroom hebt?
Met de huidige omvormers zie ik geen toegevoegde waarde van een aggregaat.

Re: Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 14:15
door kajoe
ook ik ga er in mee ,lig je ergens rustig komt er een buurman bij je liggen die dan uren zijn aggregaat laat lopen en dat alleen vaak om een stomme tv oid walstroom prima maar wij liggen dan het liefst wat verder op zonder wal aansluiting ,op sommige plekken is het een gedrang van jewelste omdat men walstroom moet hebben ,door al die luxe .
gelukkig heben we er 6x 250 amp in plus start en dan zit je niet gouw zonder .

Re: Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 14:27
door Arthur
Nu ga ik op een paar teentjes trappen ;) , jullie gaan niet verder als het een of andere prut slootje met haventjes bij de vleet en hutje mutje op een hoopje, dan hoef je ook geen aggregaat, ga je echt verder zoals Pascal en je ligt dagenlang ergens op een mooi plekje voor anker is het wel handig.

Re: Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 15:10
door aquanaut
Als je voldoende accu's en omvormers aan boord hebt is een generator overbodig.
In de binnenvaart worden de generatoren tegenwoordig de deur uit gedaan of in grootte gehalveerd.
Aangevuld met een goede omvormer een beter alternatief.
Nooit meer in deellast draaien en alleen draaien als er echt vermogensvraag is.

Aquanaut

Re: Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 17:04
door Noordvaarder
Arthur schreef:……..., ga je echt verder zoals Pascal en je ligt dagenlang ergens op een mooi plekje voor anker is het wel handig.
Ik denk niet dat de Denen het leuk vinden,dat als jij daar met een aggregaat ligt,die aan is,en zij op de achtergrond konstant dat lawaai krijgen te horen.
Denen kennende,vinden ze dat alles behalve dan leuk.
Wat denk je van zonnepanelen en een paar extra accu's ?
Het land is nogal zeer eco ingesteld,en alles wat rookt en lawaai maakt,moet als het effe kan,uit.

Re: Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 17:41
door quichot
Wacht even. Arthur heeft hier best een punt. Niet alle omstandigheden gelden altijd voor iedereen hè? Dus ik moet bekennen dat ik een dieselgenerator aan boord heb, die af en toe echt een uitkomst is, en waar ik dus heel blij mee ben.
Nu gebruik ik die niet om accu's te laden, al zou dat in een noodgeval wel kunnen. Daar heb ik zonnepanelen voor. Ik gebruik die generator alleen als ik veel vermogen nodig heb en niet over walstroom kan beschikken. Dus feitelijk alleen om wasjes te draaien onderweg, of op afgelegen plekken waar niemand er last van heeft, en dan pak ik gelijk even de stofzuiger. Dan moet hij constant vermogen leveren, dus voor onderprestatie ben ik niet bang. Verder kan ik er ook mee lassen. Gebeurt niet dagelijks, maar áls het zo uitkomt toch fijn.

Nu even over die walstroomplicht: een jaar of vijf geleden stonden er in Dordrecht aan de Wolwevershaven ineens van die kastjes op de kade. Ik naar het havenkantoortje voor zo'n sleutel. Appje gedownload, ENI-nummer ingegeven, en warempel, walstroom tegen een belachelijk laag tarief.
Twee jaar later dacht ik dus, kan ik mooi in Dordt even m'n wasje draaien! Maar nu moest ik aanvullend ook een KvK-inschrijving invoeren, en die heb ik dus niet als groot ENI-plichtig pleziervaartuig. Dus ging het feest niet door. Wat moet je dan? Ik mag daar als historisch bedrijfsvaartuig met registratie varend erfgoed ligplaats nemen. Toch maar weer de generator aan voor m'n wasje. Gelukkig hoor je die niet als je een meter of 5 van de boot afstaat, maar toch een vreemd beleid vond ik.

Re: Diesel aggregaat

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 18:00
door R.C.Grootveld
Arthur schreef:Nu ga ik op een paar teentjes trappen ;) , jullie gaan niet verder als het een of andere prut slootje met haventjes bij de vleet en hutje mutje op een hoopje, dan hoef je ook geen aggregaat, ga je echt verder zoals Pascal en je ligt dagenlang ergens op een mooi plekje voor anker is het wel handig.

Zie het al helemaal voor me: Prachtige plek, heerlijk rustig voor anker, fluitende vogels, etc. kortom: genieten in optima forma .... alleen jammer dat dat stomme aggregaat moet lopen .... :(