Diesel aggregaat

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Diesel aggregaat

Berichtdoor Arthur » 21 Nov 2018, 11:37

Waarom kopen de eigenaren die langere tijd aan boord zijn er ook op wonen geen diesel aggregaat, mooi compact, ze zijn helemaal niet duur, leveren behoorlijk wat kWs, de goede zijn redelijk stil, (ze hoeven ja niet constant te draaien) en ze gebruiken minder als een benzine 4 takt, daarbij zijn ze ook veiliger.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor bas » 21 Nov 2018, 12:25

Niet duur valt over te twisten, het blijft een dure manier van stroom opwekken t.o.v. walstroom. Daarbij zijn havens/ ligplaatsen waar je met een draaiende generator mag liggen van het uitstervende soort.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor Yep » 21 Nov 2018, 12:38

Komt bij dat een aggregaat niet blij wordt van draaien op geringe belasting (vervuiling en laag rendement).
Om dit te omzeilen zou je slechts moeten laden met redelijk ontladen accu's.
En daar worden die accu's weer niet blij van als dit veelvuldig gebeurt (accu's hebben een maximum aantal laadcycli).
Verder vergt een aggregaat onderhoud en schrijf je de investering af, zeker de 1-cilinder exemplaren hebben een relatief beperkte levensduur.
Laatst gewijzigd door Yep op 21 Nov 2018, 12:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Nov 2018, 12:51

Ga met bovenstaande 2 reacties mee: Waarom een aggregaat als je bijna overal walstroom hebt?
Met de huidige omvormers zie ik geen toegevoegde waarde van een aggregaat.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor kajoe » 21 Nov 2018, 14:15

ook ik ga er in mee ,lig je ergens rustig komt er een buurman bij je liggen die dan uren zijn aggregaat laat lopen en dat alleen vaak om een stomme tv oid walstroom prima maar wij liggen dan het liefst wat verder op zonder wal aansluiting ,op sommige plekken is het een gedrang van jewelste omdat men walstroom moet hebben ,door al die luxe .
gelukkig heben we er 6x 250 amp in plus start en dan zit je niet gouw zonder .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor Arthur » 21 Nov 2018, 14:27

Nu ga ik op een paar teentjes trappen ;) , jullie gaan niet verder als het een of andere prut slootje met haventjes bij de vleet en hutje mutje op een hoopje, dan hoef je ook geen aggregaat, ga je echt verder zoals Pascal en je ligt dagenlang ergens op een mooi plekje voor anker is het wel handig.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor aquanaut » 21 Nov 2018, 15:10

Als je voldoende accu's en omvormers aan boord hebt is een generator overbodig.
In de binnenvaart worden de generatoren tegenwoordig de deur uit gedaan of in grootte gehalveerd.
Aangevuld met een goede omvormer een beter alternatief.
Nooit meer in deellast draaien en alleen draaien als er echt vermogensvraag is.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Nov 2018, 17:04

Arthur schreef:……..., ga je echt verder zoals Pascal en je ligt dagenlang ergens op een mooi plekje voor anker is het wel handig.
Ik denk niet dat de Denen het leuk vinden,dat als jij daar met een aggregaat ligt,die aan is,en zij op de achtergrond konstant dat lawaai krijgen te horen.
Denen kennende,vinden ze dat alles behalve dan leuk.
Wat denk je van zonnepanelen en een paar extra accu's ?
Het land is nogal zeer eco ingesteld,en alles wat rookt en lawaai maakt,moet als het effe kan,uit.
Noordvaarder
 

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor quichot » 21 Nov 2018, 17:41

Wacht even. Arthur heeft hier best een punt. Niet alle omstandigheden gelden altijd voor iedereen hè? Dus ik moet bekennen dat ik een dieselgenerator aan boord heb, die af en toe echt een uitkomst is, en waar ik dus heel blij mee ben.
Nu gebruik ik die niet om accu's te laden, al zou dat in een noodgeval wel kunnen. Daar heb ik zonnepanelen voor. Ik gebruik die generator alleen als ik veel vermogen nodig heb en niet over walstroom kan beschikken. Dus feitelijk alleen om wasjes te draaien onderweg, of op afgelegen plekken waar niemand er last van heeft, en dan pak ik gelijk even de stofzuiger. Dan moet hij constant vermogen leveren, dus voor onderprestatie ben ik niet bang. Verder kan ik er ook mee lassen. Gebeurt niet dagelijks, maar áls het zo uitkomt toch fijn.

Nu even over die walstroomplicht: een jaar of vijf geleden stonden er in Dordrecht aan de Wolwevershaven ineens van die kastjes op de kade. Ik naar het havenkantoortje voor zo'n sleutel. Appje gedownload, ENI-nummer ingegeven, en warempel, walstroom tegen een belachelijk laag tarief.
Twee jaar later dacht ik dus, kan ik mooi in Dordt even m'n wasje draaien! Maar nu moest ik aanvullend ook een KvK-inschrijving invoeren, en die heb ik dus niet als groot ENI-plichtig pleziervaartuig. Dus ging het feest niet door. Wat moet je dan? Ik mag daar als historisch bedrijfsvaartuig met registratie varend erfgoed ligplaats nemen. Toch maar weer de generator aan voor m'n wasje. Gelukkig hoor je die niet als je een meter of 5 van de boot afstaat, maar toch een vreemd beleid vond ik.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Nov 2018, 18:00

Arthur schreef:Nu ga ik op een paar teentjes trappen ;) , jullie gaan niet verder als het een of andere prut slootje met haventjes bij de vleet en hutje mutje op een hoopje, dan hoef je ook geen aggregaat, ga je echt verder zoals Pascal en je ligt dagenlang ergens op een mooi plekje voor anker is het wel handig.

Zie het al helemaal voor me: Prachtige plek, heerlijk rustig voor anker, fluitende vogels, etc. kortom: genieten in optima forma .... alleen jammer dat dat stomme aggregaat moet lopen .... :(
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten