Pagina 2 van 2

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 00:24
door Noordvaarder
R.C.Grootveld schreef:Als je dezelfde hebt als ik (230 Ah) zitten ze zelfs tegen de 65kg/stuk aan ....

Nee die heb ik niet.Heb nog even de specs gezien van VMF,maar de mijne wegen 50 kg.
Dat is me nog teveel om mee te gaan sjouwen.
Maar die jij hebt,ken ik ook.
Had ze altijd op mijn truck,waren van Varta en wogen ook ruim 60 kg/stuk.
Ik laat die dingen wel zitten tegenwoordig.
Je tilt je bijkant een ongeluk aan die krengen.
En dan nog onderuit een boot moeten halen? Ik denk er niet eens aan. :mrgreen:

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 10:23
door Davidos
Roelof schreef:Denk dat het bijhouden / onderhoudt / laden van accu's tijdens de winter periode voornamelijk een gevoelskwestie is, gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Technische onderbouwing zal hierin lastig zijn voor de leken onder ons.
Misschien zijn er een aantal forum leden met elektro technische kennis, specifiek mbt accu's welke hier meer over kunnen vertellen.

Graag in eenvoudige bewoordingen / Jip & Janneke taal, om het begrijpelijk te houden zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen.

Groet,
Roelof


Het hangt vooral van het type accu af of deze kan overwinteren zonder bijladen.

Heb je accu's met een voldoende lage zelfontlading (enkele procenten per maand), dan kun je ze zonder bijladen laten overwinteren mits je ze vol (100% geladen) weg legt. In alle gevallen is het essentieel dat je zorgt dat er echt geen lekstroompje is, want het kleinste lekstroompje trekt een accu in 6 maanden leeg. Dus: zorgen dat je accupolen schoon zijn (optie: ingevet met zuurvrije vaseline om te beschermen tegen oxidatie), en je een schakelaar hebt die echt de accu ontkoppelt, of koppel de accu gewoon af.

Een lege accu die wat langer leeg staat te staan, gaat namelijk stuk, dus dat moet je voorkomen!

Als je met minimaal zo'n 60% lading het voorjaar haalt is tussendoor bijladen niet nodig.

Ter referentie: ik heb twee zilver Calcium accu's van ca 100Ah (1 bij de boegschroef en 1 voor het starten, verschillende merken) en die zijn inmiddels zo'n 12 jaar oud, en doen het nog prima. Al een aantal jaar denk ik "hmmm wordt eens tijd om ze te vervangen" en toch start de motor elk voorjaar weer probleemloos, zelfs zonder deze eerst op te laden. Die accu's worden echt alleen gebruikt voor de boegschroef en voor het starten, met andere woorden: bijna nooit, maar 12 jaar voor een natte loodaccu is echt wel heel erg goed.

Dan mijn lichtaccu, dat is een Victron Gel accu van 220Ah, en iets van 65kg, geen haar op mijn hoofd die er over denkt om dat elk jaar van en aan boord te tillen! Ook deze overwintert dus aan boord met alles los gekoppeld. Het enige wat hier wel op staat is de MPPT75/15, maar de opbrengst in de winter is bijna nul. Ik ben er eigenlijk niet uit of dit goed is, of dat ik de accu beter vol weg kan leggen en ook geheel afkoppelen. Ik denk dat het allebei wel goed is eigenlijk. De laadcyclus bekijkend 'doet' de MPPT eigenlijk niets noemenswaardigs met de accu, dus ik laat het maar zo.

Als je 'gewone' natte loodaccu's hebt, zeg maar de ouderwetse NIET-onderhoudsvrije auto accu met dopjes, dan zou ik die wel regelmatig laden, want deze accu's kunnen maar zo fors meer dan 10% zelfontlading hebben per maand. En dan red je de 6 maanden zonder bijladen niet.

Het antwoord is dus niet heel simpel, maar een mix van factoren. Je moet je accu dus kennen, en zeker weten dat er geen lekstroom is.

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 10:34
door Roelof
Dank voor de duidelijke uitleg.

Groet,
Roelof

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 10:54
door aquanaut
Als de accu's van het type, open loodzuur zijn, inclusief alle varianten, onderhoudsvrij, Calcium, semi tractie etc. is het beter om ze continue een onderhoudslading te geven.
Zoals eerder aangegeven een goede kwaliteit accu lader voorziet hier automatisch in.
Dit soort accu's hebben een grotere zelfontlading en hebben baat bij een continue lading.
Wel is hier het advies om te kijken of de lader een "repeated absorptie" functie heeft.
De lader voert dan eens in de x tijd (bijvoorbeeld een week) kortstondig de spanning op om zo opgebouwd sulfaat af te breken.
Het voordeel van deze laadstrategie is dat de float spanning zelfs nog iets kan zakken (vb: 13,2V ipv 13,8V) zonder gevaar voor sulfateren.
Kijk, bij accu's waar dit mogelijk is of het waterniveau op peil is, en vul indien nodig bij met gedistilleerd water.

Voor GEL en AGM accu's is het in de meeste gevallen beter om ze juist geen onderhoudslading te geven in de winter.
Hier veroorzaakt het laadalgoritme een verschijnsel wat we "micro cycli" noemen, deze micro cycli zijn herhaalde op en neer bewegingen van de accuspanning welke bij elkaar meerdere volledige cycles vormen.
Omdat we de levensduur van een accu in cycles uitdrukken gaat dit simpel gezegd dus te koste van de levensduur.
Wel is het belangrijk dat de accu volledig wordt opgeladen alvorens deze de winter in gaat.
Ook adviseer ik altijd de accu fysiek los te halen van de installatie, dus niet de hoofdschakelaar uitzetten maar echt los halen.
Een accu in goede conditie moet zo makkelijk 2-3 maanden kunnen overbruggen.
Kom je dan aan boord, laadt dan de accu alleen op als je een volledige laadcyclus kunt maken!
Wat absoluut slecht is, is de lader aanzetten, en stoppen met laden voordat de absorptieperiode is afgelopen.
Bij een hoop merken laders (zonder adaptieve curve) betekent dit dat je 6-8 uur moet wachten alvorens je de lader uit mag zetten.
Vergeet hierna niet om de accu weer volledig af te koppelen.

Aquanaut

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 12:40
door R.C.Grootveld
Noordvaarder schreef:En dan nog onderuit een boot moeten halen? Ik denk er niet eens aan. :mrgreen:

Daarom heb ik er een aantal jaren geleden toen ze vervangen moesten worden ook voor gekozen om een paar 10es per stuk meer te betalen en ze niet bij Coolblue te bestellen.
Werden door de leverancier op hun plek afgeleverd en de oude werden meegenomen .....

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 12:43
door R.C.Grootveld
Ik kies er toch maar voor om hem gewoon aan de prik te laten hangen, die lader zoekt het wel uit voor me.
Daar heb je techniek voor, nadenken doe ik al genoeg door de week.

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 13:10
door Noordvaarder
Eenieder moet zelf doen wat deze het dunkt dat het beste is.
Ik kijk alleen maar naar mijn eigen ervaring op dat gebied.
12jaar lang hebben er in mijn vorige Doerak 2 stuks VMF van 100Amp gestaan,zonder ook maar ooit een externe lader gezien te hebben.
Zomer en winter stonden deze erin,en na 11 jaar ging de enige en eerste pas kapot.
De andere staat nog steeds bij mij in de garage,en wordt gebruikt voor andere doeleinden.
En ter vergelijk,ik heb ook nog een motorfiets,daarin zit een 14 amp 12 volt accu.
Bijna elk jaar moest er een nieuwe in,en of het nu een Exide, Varta ,Yuasa of een VMF was,allemaal gingen ze naar de kloten door een CTEK druppellader.Goed voor de handel,laten we maar zeggen,en slecht voor mijn knip. :roll: :mrgreen: :roll:

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2019, 12:46
door jkb
Net weer meegekregen dat 2 accu's ontploft waren tijdens de winter. Als er 1 cel stuk gaat en de acculader blijft laden (het zou hier om een kwaliteitslader gaan) kan dat tot dit probleem leiden. Mijn werf adviseert daarom mijn Victron Multiplus niet constant aan te laten. Ook niet in de zomer (!). Dat advies volg ik maar op: ben ik niet op de boot, dan zet ik de Victron uit. Het zonnepaneel (300W, 24V, regelaar Victron MPPT 75/15) ) laat ik wel verbonden, maar in theorie kan dat bij een defecte cel ook problemen geven. En dan de koelkast op walstroom via een omschakelautomaat.

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2019, 15:00
door aquanaut
jkb schreef:Net weer meegekregen dat 2 accu's ontploft waren tijdens de winter. Als er 1 cel stuk gaat en de acculader blijft laden (het zou hier om een kwaliteitslader gaan) kan dat tot dit probleem leiden. Mijn werf adviseert daarom mijn Victron Multiplus niet constant aan te laten. Ook niet in de zomer (!). Dat advies volg ik maar op: ben ik niet op de boot, dan zet ik de Victron uit. Het zonnepaneel (300W, 24V, regelaar Victron MPPT 75/15) ) laat ik wel verbonden, maar in theorie kan dat bij een defecte cel ook problemen geven. En dan de koelkast op walstroom via een omschakelautomaat.


Jouw Multiplus heeft hiervoor gelukkig een beveiliging, bulk protect.
Als de lader geen kans zit om binnen 10 uur aan de absorptiespanning te komen (door bijvoorbeeld een defecte cel) stopt de lader automatisch met laden.

Aquanaut

Re: Accu’s in de winter

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2019, 18:06
door kajoe
ik heb mijn bootje nu een dikke 4 jaar er staan 4x 225 AMP huishoud en 2x 145 AMP start en boegschroef accu's in en heb nog nooit opgeladen met een acculader er zitten 2 zonnepanelen op a 80 ah per stuk ,in de wintermaanden of als ik erg lang stil lig verbind ik de accu's met elkaar door via een brug op de agrofet de laad pool van de dynamo blijft dus vrij ,ik heb nog noot een lege accu gehad en volgens de metingen van de cellen is alles nog prima in orde en die laderij die men gebruikt is prima dat deed ik vroeger wel op mijn passagiers schip anders een gruwelijk te kort aan stroom ondanks de 8x 250 AMP huishoud, eh oja dat schip was alles 24 volt alles was voorzien van apparatuur van de blauwe firma laderij en omvormers ,toen en nu nog nooit een stroom probleem gehad ,mijn hele leven was op de schepen 12 en 24 volt vaak kwam het daar bij dat je met maar een draadje werkte en de tweede ergens op het ijzerwerk vast klemde ,nu dus gewoon alles met 2 draden maar uitgevoerd met bijna de dubbele dikte,s van bekabeling dus ook de accu bekabeling ,sommigen zeggen dan je bent gek maar al zin die moeilijke berekeningen die ik soms tegen kom zijn voor mij niet van toepassing ,de 220 volt die is aangelegd volgens wat op de wal gebruikelijk is alleen met soepele kabels ,dus we kloten lekker verder .