Roelof schreef:Denk dat het bijhouden / onderhoudt / laden van accu's tijdens de winter periode voornamelijk een gevoelskwestie is, gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Technische onderbouwing zal hierin lastig zijn voor de leken onder ons.
Misschien zijn er een aantal forum leden met elektro technische kennis, specifiek mbt accu's welke hier meer over kunnen vertellen.
Graag in eenvoudige bewoordingen / Jip & Janneke taal, om het begrijpelijk te houden zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen.
Groet,
Roelof
Het hangt vooral van het type accu af of deze kan overwinteren zonder bijladen.
Heb je accu's met een voldoende lage zelfontlading (enkele procenten per maand), dan kun je ze zonder bijladen laten overwinteren mits je ze vol (100% geladen) weg legt. In alle gevallen is het essentieel dat je zorgt dat er echt geen lekstroompje is, want het kleinste lekstroompje trekt een accu in 6 maanden leeg. Dus: zorgen dat je accupolen schoon zijn (optie: ingevet met zuurvrije vaseline om te beschermen tegen oxidatie), en je een schakelaar hebt die echt de accu ontkoppelt, of koppel de accu gewoon af.
Een lege accu die wat langer leeg staat te staan, gaat namelijk stuk, dus dat moet je voorkomen!
Als je met minimaal zo'n 60% lading het voorjaar haalt is tussendoor bijladen niet nodig.
Ter referentie: ik heb twee zilver Calcium accu's van ca 100Ah (1 bij de boegschroef en 1 voor het starten, verschillende merken) en die zijn inmiddels zo'n 12 jaar oud, en doen het nog prima. Al een aantal jaar denk ik "hmmm wordt eens tijd om ze te vervangen" en toch start de motor elk voorjaar weer probleemloos, zelfs zonder deze eerst op te laden. Die accu's worden echt alleen gebruikt voor de boegschroef en voor het starten, met andere woorden: bijna nooit, maar 12 jaar voor een natte loodaccu is echt wel heel erg goed.
Dan mijn lichtaccu, dat is een Victron Gel accu van 220Ah, en iets van 65kg, geen haar op mijn hoofd die er over denkt om dat elk jaar van en aan boord te tillen! Ook deze overwintert dus aan boord met alles los gekoppeld. Het enige wat hier wel op staat is de MPPT75/15, maar de opbrengst in de winter is bijna nul. Ik ben er eigenlijk niet uit of dit goed is, of dat ik de accu beter vol weg kan leggen en ook geheel afkoppelen. Ik denk dat het allebei wel goed is eigenlijk. De laadcyclus bekijkend 'doet' de MPPT eigenlijk niets noemenswaardigs met de accu, dus ik laat het maar zo.
Als je 'gewone' natte loodaccu's hebt, zeg maar de ouderwetse NIET-onderhoudsvrije auto accu met dopjes, dan zou ik die wel regelmatig laden, want deze accu's kunnen maar zo fors meer dan 10% zelfontlading hebben per maand. En dan red je de 6 maanden zonder bijladen niet.
Het antwoord is dus niet heel simpel, maar een mix van factoren. Je moet je accu dus kennen, en zeker weten dat er geen lekstroom is.