Pagina 2 van 2

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2018, 00:44
door Noordvaarder
Klaver vier schreef:René Je zegt de enige juiste manier,en dat geloof ik helemaal,maar wat kan er gebeuren als je het doet zoals ik al heel vaak heb gedaan?

Wat er kan gebeuren zoals jij het doet?
Bij jou waarschijnlijk niks.
Maar bij iemand waar net een nieuwe motor van o.a. VW is ingebouwd, heel veel denk ik.
Als door een verkeerde spanning de computer van het motorblok naar de Filistijnen is,start de motor namelijk niet meer.
Dus net zoals Roelof al schrijft, Better safe dan sorry.
En een gokje wagen kan in een casino. :lol: :lol:

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2018, 08:11
door bas
Lassen zou eventueel wat piekspanninkjes op kunnen leveren wat niet ideaal is voor de accu, daarom werden ze vroeger altijd losgekoppeld. Toen was je accu echter het duurste component in je elektrische systeem zo ongeveer
Tegenwoordig zit veel apparatuur vol met elektronica wat nog veel gevoeliger is voor die spanningen dan je accu. Om het risico op schade aan die apparaten te verkleinen kun je de accu er beter tussen laten zitten omdat deze die spanningen nog wat afvlakt. Mocht dan onverhoopt de accu de geest geven dan is dat "collateral damage"

Nu is een bootje (nog) geen moderne auto maar daar moet je juist je accu laten zitten tegenwoordig. Sterker nog, klakkeloos je accu loskoppelen kan al voor de nodige storingen zorgen.

Maar goed, vaak zat aan bootjes en auto's gelast en nog nooit wat losgekoppeld en tot nu toe heb ik daar nog nooit een kapotte accu aan overgehouden. Goeie massa is het voornaamste.

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2018, 08:39
door kajoe
overal waar diodes bij gebruikt worden maakt men de zaak vaak vrij van stroom ,op de werven waar ik kwam vroeg men het mij om dat te doen bij laswerk .
dus uit zekerheid doe ik dat nu steeds .

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2018, 10:06
door aquanaut
In installaties waar de min aan massa ligt (dat is bij een hoop stalen schepen het geval) zou ik alle elektronische apparatuur die gebruik maakt van die massa loshalen.
Een Multiplus bijvoorbeeld is gevoelig voor inductiepieken in het DC systeem.
Wij krijgen hier geregeld apparaten binnen (1 á 2x per maand) waar schade is ontstaan door laswerk aan het schip.

Aquanaut

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2018, 10:57
door Klaver vier
Iets anders als lassen ik heb heel vaak schade in de elektronica van de cv ketels na een fikse onweersbui.
Dan gaat vaak de branderautomaat kapot.
Gr René ( klaver vier)

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2018, 11:36
door aquanaut
Ja, dat komt bij ons ook voor.
De twee schade beelden lijken ook erg op elkaar.
Als we "bliksemschade" zien en het heeft al tijden niet geonweerd dan weten we voor 99% dat er gelast is.
Navraag geeft dan meestal een bevestiging, met de veronderstelling dat dit gewoon kon en dat men niet wist dat dit de apparatuur kan beschadigen.

Aquanaut

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2018, 12:58
door Hooveld960
Ok, het is me duidelijk. Om op zeker te gaan dus de accu's loskoppelen.
Maar is dat voldoende? Of moet ik ergens anders (van de Multiplus, MPPT regelaar, etc.) ook nog dingen (zo ja, wat, welke kabel) loskoppelen?
Want kan er via een omweg anders toch geen spanning van het lassen naar een of andere apparatuur toevloeien en alsnog voor schade zorgen, ondanks dat de accu's allemaal losgekoppeld zijn?

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2018, 13:15
door bas
[/quote]In installaties waar de min aan massa ligt (dat is bij een hoop stalen schepen het geval) zou ik alle elektronische apparatuur die gebruik maakt van die massa loshalen.
Een Multiplus bijvoorbeeld is gevoelig voor inductiepieken in het DC systeem.
Wij krijgen hier geregeld apparaten binnen (1 á 2x per maand) waar schade is ontstaan door laswerk aan het schip
[/quote]
Maar is die schade dan ontstaan met de accu's nog aangesloten of juist Niet? Want met enkel de accupolen los halen ben je er dan vaak nog niet, dan moet je alle massapunten los halen toch?

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2018, 13:59
door Klaver vier
Ik denk wel eens waar zijn dan al die zekeringen voor,in mijn voorbeeld van zo,n branderautomaat bijv, zitten twee zekeringen in maar die blijven heel en de branderautomaat sneuveld.
Komt in huis installaties ook voor hoofdstop er uit en alle stoppen op de groepenkast nog heel.
Dit zijn redenen waarom ik elektra haat,hat is mij te onvoorspelbaar.
Of topic ik heb bij mij thuis iemand die s,avonds in donker zijn hond voor mijn deur laat schijten en het lekker laat liggen
Ik denk wacht maar ik krijg je wel en heb een buitencamera gekocht wifi of bedraad,nu staat er in de advertentie wifi tot wel 150 meter wifi,ik begrijp dat dat in het open veld is,maar als hij dan in huis nog geen 6 meter haalt,baal ik als een stekker
Nu net een utp kabel getrokken,maar dat was ik helemaal niet van plan daarom kocht ik er 1 met goeie wifi,want een kabel trekken is hier niet zo eenvoudig, maar ik heb hem er inmiddels in en moet nou ff wachten tot mijn buurman thuis is om hem op het goeie ip adres te zetten.
Wat ik alleen bedoel te zeggen mooie verkoop praatjes en het gaat totaal niet hoe je het verwacht.
Gr René ( klaver vier)