aflezen en alarm koelwatertemperatuur
Geplaatst: 07 Sep 2018, 22:37
Hallo forumleden,
recent heb ik een "kokende motor" gehad, doordat de leiding tussen het motorblok en de boiler was gescheurd. Het alarm is niet afgegaan, ik ontdekte het doordat ik stom toevallig op de koelwatermeter keek en een veel te hoge waarde zag. Ik dacht dat de meter ruim over de 100'C liet zien, maar dat klopt misschien niet helemaal. In ieder geval was ik in 2 seconden beneden bij het motorluik en toen ik die opende stond ik in de mist. Het is allemaal goed gekomen en ik heb het kunnen repareren. Mogelijk is er toch schade aan de koppakking maar dat moet ik nog even definitief vaststellen.
Wat ik niet helemaal nog doorheb, is hoe het alarm wordt aangestuurd. Enkele jaren geleden heb ik een heetwateralarm gekregen toen de wierpot een scheurtje had, motor was toen amper warmer geworden en ik heb in ieder geval ruim op tijd kunnen stoppen, voordat er schade zou kunnen ontstaan.
De temperatuurvoeler heeft 1 draadaansluiting en die gaat naar de meter, de draad naar de meter toe, gaat ook naar een kastje waar ook het oliedrukalarm heen gaat ( die olie-alarm doet het prima). Kan het zijn dat er in de zender naast een soort potmeter ook een schakelaar zit, die bij b.v. 90'C sluit en daardoor de zenderdraad aan massa legt en die dan daardoor het alarm laat afgaan......
Een andere optie die ik bedacht, maar ik kan het me haast niet voorstellen, is dat er in de uitleesmeter, een contact zit die bij een bepaalde temperatuur een signaal doorgeeft aan het alarm.
Misschien is het wat verhaal wat vaag geworden ( excuus daarvoor), maar is er iemand die kan vertellen hoe het waarschijnlijk werkt,
bij voorbaat dank voor een reactie,
met vriendelijke groeten Arthur
recent heb ik een "kokende motor" gehad, doordat de leiding tussen het motorblok en de boiler was gescheurd. Het alarm is niet afgegaan, ik ontdekte het doordat ik stom toevallig op de koelwatermeter keek en een veel te hoge waarde zag. Ik dacht dat de meter ruim over de 100'C liet zien, maar dat klopt misschien niet helemaal. In ieder geval was ik in 2 seconden beneden bij het motorluik en toen ik die opende stond ik in de mist. Het is allemaal goed gekomen en ik heb het kunnen repareren. Mogelijk is er toch schade aan de koppakking maar dat moet ik nog even definitief vaststellen.
Wat ik niet helemaal nog doorheb, is hoe het alarm wordt aangestuurd. Enkele jaren geleden heb ik een heetwateralarm gekregen toen de wierpot een scheurtje had, motor was toen amper warmer geworden en ik heb in ieder geval ruim op tijd kunnen stoppen, voordat er schade zou kunnen ontstaan.
De temperatuurvoeler heeft 1 draadaansluiting en die gaat naar de meter, de draad naar de meter toe, gaat ook naar een kastje waar ook het oliedrukalarm heen gaat ( die olie-alarm doet het prima). Kan het zijn dat er in de zender naast een soort potmeter ook een schakelaar zit, die bij b.v. 90'C sluit en daardoor de zenderdraad aan massa legt en die dan daardoor het alarm laat afgaan......
Een andere optie die ik bedacht, maar ik kan het me haast niet voorstellen, is dat er in de uitleesmeter, een contact zit die bij een bepaalde temperatuur een signaal doorgeeft aan het alarm.
Misschien is het wat verhaal wat vaag geworden ( excuus daarvoor), maar is er iemand die kan vertellen hoe het waarschijnlijk werkt,
bij voorbaat dank voor een reactie,
met vriendelijke groeten Arthur