elektra vervangen Lader of omvormer ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

elektra vervangen Lader of omvormer ?

Berichtdoor Erik Snellens » 03 Sep 2018, 22:17

Ik heb dus een andere boot gekocht, gebouwd in 1988, er zitten totaal geen handleidingen/gebruiksaanwijzigingen bij, uit het meeste kom ik wel, alleen het elektrische system is een uitdaging. Het is professioneel aangelegd maar erg complex met heeeeeel veeeeel zekeringen en ik weet niet zeker of alles goed werkt. De zekeringen wil Ik laten zitten maar de Lader/
omvormer/transformator/diodebruggen of wat het ook precies mag zijn zou ik het liefst vervangen door iets moderners. bv iets van Victron waar ik in een keer alles op aan kan sluiten. Heeft iemand van jullie een goed addres waar je dat kan kopen, liefst bij een leverancier die samen met mij de boel wil uitzoeken en plaatsen, omgeving Bergen Op Zoom.

Momenteel zit er een Victron lader aangesloten op deze kast, maar geen idee wat het precies is, iemand enig idee ?
Afbeelding
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: elektra vervangen Lader of omvormer ?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Sep 2018, 22:54

Zo kort door de bocht zie ik een scheidingstrafo, een trafo 220 > 12 een een paar gelijkrichters, vermoedelijk bedoeld als primitieve acculader of voeding voor het 12V boordnet.

Inzake de vraag lader/omvormer: Dat is een persoonlijke kwestie, die met name afhankelijk is van (1) wat wil ik en (2) wat wil ik er aan spenderen.
Daarbij lopen ook de meningen over gecombineerd of gescheiden uit een, ook dat is een persoonlijke kwestie.

Wil je het "creme de la creme"?
Investeer dan in een combi lader/omvormer met (1) Power Assist en (2) Power Out (voor de boiler)
Je hebt dan altijd 230V AC tot je beschikking en je hoeft er bijna niet bij na te denken.

Inzake een installateur:
Ik weet niet wat voor bedrijf je zoekt, maar aan de Havendijk in BoZ zit een jachtenbouwer die heeeeeeele mooie schepen bouwt en die van prima elektrische systemen kan voorzien :D :D :D :D :D
Alleen geven zij de voorkeur aan de grijs/groene kastjes ipv de door u genoemde blauwe.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: elektra vervangen Lader of omvormer ?

Berichtdoor Erik Snellens » 10 Sep 2018, 23:26

De werf aan de havendijk in Bergen op zoom ken ik goed, ik heb mijn vorige boten daar ook af en toe binnen gezet voor groot onderhoud. Ik kan via hun wel aan een scheepselectricien komen maar die plaatsen meestal nieuw spul. Ik zoek eigenlijk iemand die verstand heeft van 30 jaar oud material.

In deze elektrokast zitten enkele zaken waarvan ik niet weet waarom het er zit en wat het precies doet, Naast deze kast hangt ook nog een aparte Victron lader en een aparte Victron omvormer, Van beide gaan ook weer kabels naar deze kast. De Victron lader springt regelmatig in storing. Misschien dat ik zelf eens alle kabels moet gaan volgen en daarnaast een offerte aanvragen voor een Victon Quattro waar ik alles op aansluit en dan deze kast eruit gooien.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: elektra vervangen Lader of omvormer ?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Sep 2018, 23:33

Erik Snellens schreef:De werf aan de havendijk in Bergen op zoom ken ik goed

Leuk om te horen! Vaar al 12 jaar in één van hun schepen....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: elektra vervangen Lader of omvormer ?

Berichtdoor ErikH » 14 Sep 2018, 17:34

Deze kast eruit gooien omdat er een storinkje in de acculader zit?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: elektra vervangen Lader of omvormer ?

Berichtdoor henkvd » 15 Sep 2018, 14:41

Wat ik zie, een 24 V lader , de trafo links is beetje gokken, hangt af waar de dunne bedrading precies naar toe gaat, naar het wit blauwe kastje links boven in ?
Of wordt de trafo met 380 V gevoed ?
Trafo rechts onder is een smoorspoel, heeft 2 aansluitingen.
boven in het midden 2 shunts, rechts aan de zijkant een omschakelaar, wat staat er op het plaatje ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: elektra vervangen Lader of omvormer ?

Berichtdoor Erik Snellens » 17 Sep 2018, 00:34

Ik heb nog wat foto's van het geheel gemaakt. Naast deze kast hangt de acculader welke op de massa en de shunt in deze kast is aangesloten. Ik denk dat op deze manier aleen de lichtaccus geladen worden. Achterin het ruim hangt nog een losse Victron omvormer, een oud beestje, 24 volt 1200 watt.
Op de grote spoel in deze kast staat vermeld transormator, dit lijkt mij een soort van acculader of een oude omvormer. Op de kleinere spoel staat vermeld smoorspoel, heb geen idee wat deze doet. Boven deze 2 spoelen zitten drie zwarte metalen blokkekn waarvan de rechter twee aan elkaar gekoppeld lijken te zitten. Ook zit er nog een tijdschsakelaar in deze kast. Op de grote schakelaar aan de zijkant staat niets vermeld behalve een 1 en een 2. In het schip zit trouwens ook nog een generator, Ik heb nog niet kunnen zien of er kabels van de generator naar deze kast lopen.

Ik denk dat ik deze winter maar eens alle kabels ga volgen en markeren om te zien waar alles naar toe loopt

Victron hangt rechts van schakelkast maar ik kreeg de foto niet recht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: elektra vervangen Lader of omvormer ?

Berichtdoor henkvd » 17 Sep 2018, 11:19

Ik zie geen laadautomaat of iets dergelijks, tot nu toe lijkt het erop dat het geen lader is maar een 24 V wal spannings voeding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten