Nieuwe accu boegschroef.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor Serieus » 18 Aug 2018, 22:07

Nu het probleem met de Argo Fet is opgelost is er een ander probleem. De accu van de boegschroef is kapot. Het is (was) een 120 AH oude loodaccu L X B, 28 X18 cm, Deze wil ik graag vervangen door een onderhoudsvrije loodaccu. Nu het probleem; de ruimte om de nieuwe accu te plaatsen is beperkt. Een accu van 33 cm. Is maximaal. Omdat de start- en de huishoudaccu beiden 120 AH zijn wil ik ook graag een 120 AH boegschroefaccu plaatsen, echter ik kan er geen vinden die past. Wel 100-105-110 AH. Ik heb begrepen dat als de accu’s achter een diodebrug of Fet zitten het geen bezwaar is dat er een bij zit die wat minder AH levert. Heb ik dat goed?
Vr. gr.
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor Klaver vier » 18 Aug 2018, 22:40

Ik snap niet dat je bestaande accu maar 28cm lang is meestal zijn de maten redelijk gestandaardiceerd en dan zou hij veel langer zijn.
Ik denk dat het voor de argofet niet uitmaakt wat het vermogen van de accu is het is immers éénrichtings verkeer en 12 volt is 12 volt lijkt mij.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor Serieus » 19 Aug 2018, 00:13

Klaver vier schreef:Ik snap niet dat je bestaande accu maar 28cm lang is meestal zijn de maten redelijk gestandaardiceerd en dan zou hij veel langer zijn.
Ik denk dat het voor de argofet niet uitmaakt wat het vermogen van de accu is het is immers éénrichtings verkeer en 12 volt is 12 volt lijkt mij.
Gr René


Dank je wel voor je reactie René.
De oude accu is zo als hij is. Zal wel een oud beestje zijn.
Dank je wel voor je reactie.
Vr. gr. Wim
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor quichot » 19 Aug 2018, 08:53

Een accu levert geen Ah's. Een accu levert stroom. Ah geeft alleen maar aan hoeveel uur in theorie de accu 1A kan leveren zonder tussentijds bij te laden.
De vraag is dus: hoeveel A neemt je boegschroef af? Stel, je boegschroef heeft een vermogen van 4800W. Bij 12V is dat 4800/12 = 400A. Een 180Ah accu kan de boegschroef theoretisch 180/400 = 0,45 uur achtereen laten draaien zonder bijladen. Een klein halfuurtje dus.

Maar de thermische beveiliging van je boegschroef maakt na een minuut of 3 al een eind aan de pret. 3 minuten is 0,05 uur, 9 x korter dan die 0,45 uur, oftewel 180/9 = 20Ah. Dus aan 20Ah heb je in theorie genoeg om de boegschroef tot de thermisch beveiligde limiet aan de gang te houden. En omdat je in de praktijk de boegschroef zelden langer inschakelt dan een seconde of 30, maak je zelfs die 20Ah niet zo maar even op.

Nu zijn dit allemaal theoretische waarden. In de praktijk haalt een wat oudere accu die Ah-waarden niet meer, en ook wil je voldoende reserve. Maar 180Ah is een kostbare en overbodige overkill, temeer daar de accu al varend ook weer oplaadt.
Dus mik op zo'n 60 a 70Ah. Meer dan zat. Ik zou een yellow top adviseren. Zeer betaalbaar, onderhoudsvrij, en klein.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor Klaver vier » 19 Aug 2018, 10:01

Guido ik begrijp niet waar je die 180ah vandaan haalt Serieus heeft het over 120ah omdat hij ze gelijkwaardig wil houden.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor quichot » 19 Aug 2018, 10:57

Klaver vier schreef:Guido ik begrijp niet waar je die 180ah vandaan haalt Serieus heeft het over 120ah omdat hij ze gelijkwaardig wil houden.
Gr René ( klaver vier)

Het was maar een rekenmodel. 180Ah of 120Ah maakt voor mijn betoog niet veel uit. Ook 120Ah is onnodig veel overcapaciteit. Te duur, te zwaar en te groot. Dus niet verstandig om per se wéér 120Ah te willen. 60Ah is echt zat.
Een veelvoorkomend misverstand is hoe meer Ah's, hoe meer kracht. Terwijl Ah alleen iets zegt over hoe lang de accu die kracht kan leveren, dus moet je je eerst afvragen hoe lang je die kracht denkt nodig te hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor Klaver vier » 19 Aug 2018, 12:27

Ik begrijp wat je bedoeld ,maar mij valt wel op dat als je accu,s nog bijv, 80 % vol zijn de kracht al aanmerkelijk minder is.
Bij mij hoor je dat duidelijk aan de startmotor die draait dan veel minder vel rond.
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor aquanaut » 19 Aug 2018, 14:45

De 120 ah capaciteit wordt als leidraad opgegeven omdat die accu de benodigde stroom voor de boegschroef kan leveren.
Neem een Optima Redtop!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor Marie Christina » 19 Aug 2018, 14:53

En hierboven wordt yellowtop geadviseerd.
Neem de mengvorm: orangetop. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Aug 2018, 15:23

Serieus schreef:De accu van de boegschroef is kapot. Het is (was) een 120 AH oude loodaccu L X B, 28 X18 cm, Deze wil ik graag vervangen door een onderhoudsvrije loodaccu. Nu het probleem; de ruimte om de nieuwe accu te plaatsen is beperkt. Een accu van 33 cm. Is maximaal. Vr. gr.

Deze maten zijn geen oude maten,maat accu maten zijn gestandariseerd.Dat heet een DIN-norm.
Jou maat,28 x 18 is heden ten dage nog steeds geldig.
Je schrijft dat je tot max 33 cm kunt gaan.
Ik ga er even vanuit dat het de lengte maat is.
Daarin past een Optima Yellow top van 75A.
Afbeelding
Ik heb er zelf ook een Optima 75A in staan bij de boegschroef voorin.
Prijzig zijn deze wel. https://www.advitek.nl/merken/optima/op ... l-acc.html
Goedkoopste adres die ik kon vinden.
Folder Optima:
http://www.hefra.nl/docs/img/Downloads/ ... Folder.pdf


Maar je kunt bv ook kiezen voor een VMF Sportsline,om je optimale maat van de accubak te benutten.
Dan kan er een 105 Ah accu in.
Dan kom je uit bij een https://www.advitek.nl/merken/vmf/vmf-v ... -330x.html
Specs acccu: http://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?ac ... ode=VDC31M
Deze is er ook nog: https://www.advitek.nl/merken/vmf/vmf-d ... x222x.html
Past ook in je accubak,maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Voordeel van deze accu is, is dat je hem diep kunt ontladen,en daar moet je bij de anderen mee oppassen.
Ik heb niks met Advitek,maar wel met adressen waar ik goedkoop kan shoppen.
Want of een accu nu bij Pietje vandaan komt voor 250 euro of bij Jantje voor de helft,daar wordt de accu namelijk niet anders van.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten