Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo Fet

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor Serieus » 17 Aug 2018, 18:31

Beste Aquanaut,
Dank je wel voor je snelle reactie en advies.
Ik ga er mee aan de gang, je hoort als ik weer vaar.
Vr. groet
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor Serieus » 18 Aug 2018, 20:54

aquanaut schreef:De voorkeur heeft uiteraard om de kabel ook aan de voedende zijde los te nemen.
Dit niet doen betekend dat het losse eind bij de dynamo (ongezekerde!) spanning voert.
Het is dus zaak, als de verbinding bij de startmotor niet losgemaakt wordt, het losse oog bij de dynamo zodanig te isoleren dat er geen kortsluiting kan ontstaan al hij bijvoorbeeld verbinding maakt met het motorblok.

De energize aansluiting is bedoelt voor dynamo's die niet bekrachtigen als er geen 12V op de B+ staat.
Bij moderne automotive dynamo's ontbreekt meestal de externe veldbekrachtiging en wordt het veld gevoed door een verbinding intern aan de B+.
Geen probleem bij een rechtstreeks verbonden accu, wel een probleem zodra hier een diode of FET tussen zit.
De EXC aansluiting wordt met het contactslot op 12V gezet en via een interne diode en weerstand komt hiermee de ingang van de ArgoFet onder 12V te staan.
De dynamo gebruikt deze spanning om op te starten en gaat laden.

Jouw dynamo heeft de aansluitingen EBLR

Deze staan voor:
E= Excite (de veldbekrachtiging)
B= Batterij
L= Waarschuwings- Lamp (D+)
R= Relais aansluiting ( wordt + als dynamo draait om bijvoorbeeld een laadrelais aan te sturen)
Dit laatste contact wordt ook vaak gebruikt om machinekamer ventilatie in te schakelen.

Omdat deze aansluitingen erop zitten gaat deze dynamo gewoon laden, ook al staat er geen 12V op de B+

Aquanaut
"

Dank je wel voor de heldere uitleg. Vandaag de boel aangesloten. Alles loopt probleemloos.
Vr. gr. Serieus
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten