Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo Fet

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo Fet

Berichtdoor Serieus » 15 Aug 2018, 22:19

In mijn Spitsgatter waren twee accu's geplaatst, een accu om te starten tevens huishoudelijk gebruik en een voor de boegschroef. Ook was er een 3 standen schakelaar gemonteerd. Deze situatie was volgens mij niet optimaal, dus besloot ik een start accu toe te voegen. Deze accu heb ik nieuw gekocht. Er zijn nu dus 3 accu's, een startaccu, een voor huishoudelijk gebruik en een voor de boegschroef, alle drie 120 Amp. Deze accu's worden geladen middels een (nieuwe) Argo Fet.
Eigenlijk heb ik aan het schema weinig veranderd. de dikke + draden zitten aan de respectievelijke accu's (in plaats van op de drie standen schakelaar), met een gezamenlijke min of massa. De B+ draad die op de 3 standen schakelaar zat, is verplaats naar de input van de Argo Fet. Op het moment dat ik de B+ aansloot ging het blauwe lampje op de Argo Fet branden zonder sleutel in het contactslot. Bij nameten bleek er een spanning van 12,5 volt op de B+ te staan. Men vertelde mij dat dat normaal was, de spanning op het systeem. Op dit forum las ik dat het lampje van de Argo Fet pas behoort te gaan branden als je de startsleutel omdraait. Bij de informatie over de Argo Fet las ik dat het blauwe lampje gaat branden als er spanning staat op de B+. Wie weet hoe dat nu echt zit met dat blauwe lampje.
Vanmorgen waren de start- en boegschroefaccu helemaal leeg. Op de huishoudaccu staat nog een acculader en zonnepaneeltje. Die was nog wel op spanning.
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor henkvd » 15 Aug 2018, 22:47

De energize aansluiting alleen gebruiken als je dynamo niet wil gaan laden, dan heeft je dynamo 12 Volt nodig op de B+ aansluiting, dan zet je de energize aansluiting op het contactslot zodanig dat het ledje allen brand als het contact aanstaat.

Dus eerst energize los en anders aansluiten en bedrading naar contactslot wijzigen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor Serieus » 16 Aug 2018, 00:18

henkvd schreef:De energize aansluiting alleen gebruiken als je dynamo niet wil gaan laden, dan heeft je dynamo 12 Volt nodig op de B+ aansluiting, dan zet je de energize aansluiting op het contactslot zodanig dat het ledje allen brand als het contact aanstaat.

Dus eerst energize los en anders aansluiten en bedrading naar contactslot wijzigen.


Bij nameten bleek er een spanning van 12,5 volt op de B+ te staan.
Dat was nadat de B+ weer losgekoppeld was van de Argo Fet, de sleutel was uit het contactslot.
Dit is blijkbaar niet wat jij bedoeld met12 volt op de B+.
De energize aansluiting heb ik nog niet gebruikt.
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Aug 2018, 06:44

Hallo Serieus, welkom op het watersportforum,

het zou wel zo leuk zijn (en netjes) om jezelf eerst voor te stellen en wat te vertellen over je boot alvorens direct je probleem te posten.........
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor aquanaut » 16 Aug 2018, 07:47

Hallo Serieus,
Welkom op dit forum!

Wat voor aansluitingen zitten er allemaal aan je dynamo?
Een B+ op de dynamo kan niet onder stroom staan als de dynamo niet draait of bekrachtigd wordt
Voelt je dynamo toevallig warm aan?
Waar heb je de ArgoFet vandaan?
Heb je het massa draadje van de ArgoFet aangesloten?
Je geeft aan dat BS en startaccu "vanochtend" volledig leeg waren, na hoeveel tijd was dat nadat je de ArgoFet hebt ingebouwd?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor Serieus » 16 Aug 2018, 09:31

Hooveld960 schreef:Hallo Serieus, welkom op het watersportforum,

het zou wel zo leuk zijn (en netjes) om jezelf eerst voor te stellen en wat te vertellen over je boot alvorens direct je probleem te posten.........


Sorry Jan, je hebt helemaal gelijk.

Mijn naam is Wim, ik woon in Hilversum en heb tot voor kort met een Amuletvlet (die ik helemaal had gerenoveerd) 35 jaar door Nederland getoerd.
Mijn dochter heeft nu een Noordse spitsgatter van 8 meter gekocht, waar een en ander opgeknapt moest worden. ook het elektrisch circuit. (Dat vond ik tenminste)
De boot ligt in een haven in Amsterdam.
Enfin, hierbij is dus een probleem ontstaan...……….
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor Serieus » 16 Aug 2018, 21:06

aquanaut schreef:Hallo Serieus,
Welkom op dit forum!

Wat voor aansluitingen zitten er allemaal aan je dynamo?
Een B+ op de dynamo kan niet onder stroom staan als de dynamo niet draait of bekrachtigd wordt
Voelt je dynamo toevallig warm aan?
Waar heb je de ArgoFet vandaan?
Heb je het massa draadje van de ArgoFet aangesloten?
Je geeft aan dat BS en startaccu "vanochtend" volledig leeg waren, na hoeveel tijd was dat nadat je de ArgoFet hebt ingebouwd?

Aquanaut

Beste Aquanaut,

Ik heb even wat gegevens verzameld. In de boot ligt een Yanmar diesel model 4JH-DTBE met (als ik het goed lees) een ICRE Dynamo type LR155-20, 12V 55 A.
Volgens het schema heeft de dynamo 4 aansluitingen E-B-L-R. Dat klopt ook wel. Op de achterzijde zitten twee draden aangesloten vlak bij elkaar. Een rood/zwarte en een blauwe. Verder een massa aansluiting en een aansluiting voor de B+. Op deze B+ aansluiting zitten 2 draden, eentje gaat naar de Argo Fet(voorheen de 3 standen schakelaar) en een gaat naar beneden en is niet meer te volgen. De dynamo wordt alleen warm als de motor loopt.... :-) . De Argo Fet heb ik nieuw gekocht bij KOK Rotterdam. De aarde draad van de Argo Fet is aangesloten. De Argo Fet is ongeveer 12 dagen geleden ingebouwd.
Gisteren heb ik ook een telefoongesprek gevoerd met Kok Rotterdam. Zij zouden mij nog nader informeren. Dat hebben ze vanmorgen gedaan. Volgens hun info is er niets mis als je spanning van rond de 12 volt meet op de B+ als het contact uit staat en de hoofdstroom is aangesloten op de startmotor.
Vanmiddag heb ik gecontroleerd of de dynamo bijlaad. Dat lijkt wel het geval. Zonder draaiende motor mat ik op de startaccu en de accu voor de boegschroef 11.7 v . (die waren gisteren "leeg"). Op de huishoudaccu 12,8 . Op de input van de Argo Fet (B+) 11,7 v. Met draaiende motor mat ik op de 3 accu's 13.77 volt en op de input van de Argo Fet (B+) 13,8 v. Dus het lijkt dat de dynamo laadt. Verder leek alles in orde. Ook het laadstroom lampje laat geen kuren zien.
De grote vraag blijft waarom de startaccu en de accu voor de boegschroef ontladen waren gistermorgen. Afwijkend gedrag van mij was er wel, ik had alle drie de hoofdschakelaars aan laten staan, maar dat kan toch niet de oorzaak zijn? De accu's zijn immers gescheiden door de Argo Fet.
Verder merkte ik dat de accu vande boegschroef warm werd (niet heet) bij het laten draaien van de motor. Bij het laden dus. Waarschijnlijk loopt deze op zijn laatste benen.
Een heel verhaal, hopelijk heb je er wat aan.
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor aquanaut » 16 Aug 2018, 22:25

De 2e draad op je B+ is de originele laad kabel en loopt naar je startmotor.
Hierdoor staat er 12v op je B+.
Deze draad mag er niet zitten immers op deze manier hou je de Argofet actief en kan je startbatterij leeglopen in je servicebatterij en BS batterij, zeker als laatst genoemde slecht is.
Weghalen dus, of in ieder geval aan beide zijden losnemen en af isoleren.
Bij installatie van een scheidingsdiode of FET brug mag er en staat er, geen 12v op de B+.
Fout geïnformeerd dus.....
Anders zou een energize aansluiting overbodig zijn.
Bij jou staat deze spanning erop omdat de originele laadkabel niet losgenomen en of verwijderd is.
Groet Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor Serieus » 16 Aug 2018, 22:46

aquanaut schreef:De 2e draad op je B+ is de originele laad kabel en loopt naar je startmotor.
Hierdoor staat er 12v op je B+.
Deze draad mag er niet zitten immers op deze manier hou je de Argofet actief en kan je startbatterij leeglopen in je servicebatterij en BS batterij, zeker als laatst genoemde slecht is.
Weghalen dus, og in ieder geval aan beide zijden losnemen en af isoleren.
Bij installatie van een scheidingsdiode of FET brug mag er en staat er, geen 12v op de B+.
Anders zou een energize aansluiting overbodig zijn.
Bij jou staat deze spanning erop omdat de originele laadkabel niet losgenomen en of verwijderd is.
Groet Aquanaut


Beste Aquanaut,
Dank je wel voor de snelle reactie.
Als ik het goed begrijp moet ik die originele (onderste) laaddraad loskoppelen van de B+ aansluiting en isoleren.
Is het een groot probleem als de kant van de startmotor blijft zitten als ik er niet bij kan?
Kan het zijn dat de dynamo dan laad, of moet altijd energize worden aangesloten?
Vr. groet.
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Re: Wat is er mis in mijn stroomcircuit na aansluiten Argo F

Berichtdoor aquanaut » 17 Aug 2018, 09:45

De voorkeur heeft uiteraard om de kabel ook aan de voedende zijde los te nemen.
Dit niet doen betekend dat het losse eind bij de dynamo (ongezekerde!) spanning voert.
Het is dus zaak, als de verbinding bij de startmotor niet losgemaakt wordt, het losse oog bij de dynamo zodanig te isoleren dat er geen kortsluiting kan ontstaan al hij bijvoorbeeld verbinding maakt met het motorblok.

De energize aansluiting is bedoelt voor dynamo's die niet bekrachtigen als er geen 12V op de B+ staat.
Bij moderne automotive dynamo's ontbreekt meestal de externe veldbekrachtiging en wordt het veld gevoed door een verbinding intern aan de B+.
Geen probleem bij een rechtstreeks verbonden accu, wel een probleem zodra hier een diode of FET tussen zit.
De EXC aansluiting wordt met het contactslot op 12V gezet en via een interne diode en weerstand komt hiermee de ingang van de ArgoFet onder 12V te staan.
De dynamo gebruikt deze spanning om op te starten en gaat laden.

Jouw dynamo heeft de aansluitingen EBLR

Deze staan voor:
E= Excite (de veldbekrachtiging)
B= Batterij
L= Waarschuwings- Lamp (D+)
R= Relais aansluiting ( wordt + als dynamo draait om bijvoorbeeld een laadrelais aan te sturen)
Dit laatste contact wordt ook vaak gebruikt om machinekamer ventilatie in te schakelen.

Omdat deze aansluitingen erop zitten gaat deze dynamo gewoon laden, ook al staat er geen 12V op de B+

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten