Probleem m.b.t. stroomverbruik

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Aug 2018, 10:43

Beste forumgenoten, voor de duidelijkheid, ik had al eerder een topic gestart met als titel "vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen":
http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=4094
De vraag die ik daarin stelde is beantwoord. Ik heb nu echter een probleem m.b.t. het stroomverbruik en heb hiervoor dit nieuwe topic aangemaakt.

Zoals jullie weten heb ik mijn boot nog niet zolang, pas drie maanden nu, en tot nu toe als ik van boord ging, stond alleen mijn Waeco koelkast aangesloten. Mijn boot stond niet op de walstroom. Ik heb ook nog een Electrolux koelbox staan, die was aangesloten op 220V, maar aangezien ik mijn systeem op "charge only" zette als ik weg ging viel die dus uit. Wat ik niet wist. In ieder geval, als ik terug aan boord kwam stonden mijn accu's altijd op 100%.

Dus de laatste keer dat ik van boord ging had ik mijn gehele systeem aan laten staan, het paneel, een Victron Phoenix Multiconrol, stond op "on". Zodat ook de Electrolux koelbox aan zou bijven staan. De accu's stonden op 100% toen ik van boord ging. Ik ging zondagavond van boord en kwam afgelopen zaterdagochtend (na vijf dagen dus) weer terug. Ik zag tot mijn grote schrik een rood lampje branden "low battery". En mijn andere paneel, een Victron BMV 600S, gaf aan dat de accucapaciteit op 17% stond.

Hier schrok ik toch wel van en dit had ik ook nooit verwacht.

Mijn electra-installatie is vakkundig aangelegd (althans dat neem ik aan, ik wil de naam van het bedrijf hier wel noemen, want zometeen gaat dit een eigen leven leiden).
Het betreft een bedrijf uit Grou. Ik heb de rekeningen gezien, bijna € 11.000 euro heeft de installatie gekost! Voor de duidelijkheid, ik kocht de boot zo met deze aangelegde installatie.

Er is aan boord:
- 4 stuks Whisper Power - AGM Power 12V 145Ah accu's (volgens mij zijn dit de service accu's)
- 2 stuks accu's voor de start en boegschroef (heb ik pas laten plaatsen omdat de oude stuk waren, ongeveer 110Ah, ben ff merk en type kwijt en de rekening ligt op de boot)
- Victron Multiplus 12/3000/120
- Victron MPPT 100/15
- 2 stuks zonnepanelen Solar Panel 100W-12V Polycrystalline

Ook nog:
- Victron Argofet
- Victron Phoenix Multicontrol
- Victron BMV 600S

Ik heb geen verstand van het berekenen van electriciteit!

Maar het verbaasde me dat de zonnepanelen niet in staat bleken om mijn accu's op 100% te houden met slechts aangesloten mijn twee koelkasten, de ene een Waeco 12V compressorkoelkast (80-mc-065lh1) en de andere een Electrolux koelbox:

Afbeelding
Afbeelding

De Waeco draait op 12V, maar de Electrolux draait op 220V en daarvoor moet de omvormer dus aan het werk. Zou dit zoveel extra stroom hebben gekost?
Ook weet ik niet of de Electrolux een compressor of adsorptie is. Ik heb gehoord dat adsorptiekolekasten stroomvreters zijn. Maar mocht dat zo zijn, verbruikt dat echt zo veel dat de Electrolux dus meer stroom vraagt als mijn accu's kunnen leveren?
De Electrolux is wel een oudje, nieuw gekocht in 1996, maar deed het nog steeds perfect. Wel vond ik hem in de boot wat tegenvallen, maar dat kwam dus achteraf omdat hij dus telkens werd uitgezet als ik van boord ging en hij weer opnieuw aanging als ik aan boord kwam (ik wist dus niet dat ik hem zelf telkens uitzette).

Maar goed: Is mijn Electrolux de boosdoener? Ik had namelijk wel verwacht dat mijn systeem van voldoende capaciteit zou zijn om continu de accu's op peil te houden met daarop slechts aangesloten twee koelkasten en niet dat na vijf dagen de accu's op 17% hadden zouden staan (ook nog eens vijf dagen volle zon!).
Is er een ander probleem?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor elrenegado » 06 Aug 2018, 11:14

die koelbox, kan op 12v, 220v en gas.
Dat is een zogeheten absorptie koelkast.
Die staan bekend als energieslurpers...
Dat geld dus ook als je hem op 220v zet, de stroom consumptie is dan een stuk hoger dan wanneer het een moderne compressor koelkast op 220v zou zijn.

je zonnepanelen zullen indien in serie ongeveer 5 a 7a kunnen leveren met volle zon schat ik,
en paralel 10 a 14, maar enkel met volle zon.

Overdag kunnen ze de energievraag van je omvormer en koelkasten dan waarschijnlijk net aan/net niet leveren,
maar zodra de zon zwak is, of weg, loopt je accu harder leeg.

ik heb enkel een grote compressor koelkast aan boord,
maar die zet ik gewoon uit als ik langer dan een paar dagen niet aan boord ben,
met 2 a 3 uurtjes is hij ijskoud.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Klaver vier » 06 Aug 2018, 13:22

Volgens mij te weinig zonnepanelen.
Toevallig van de week ook zoiets gehad
S,morgens stond er een rood lampje in de waeco koelkast te knipperen ik had dat nog nooit gehad en de koelkast deet niets
Ik op de batterijmonitor gekeken en deze stond lager als normaal ( ik weet niet meer hoe laag) maar wel te laag.
Ff de acculader aangezet en in heel korte tijd werkt de koelkast weer en was het lampje weer uit
Ik denk dat het nu zo warm is dat de koelkasten bijna niet meer uitgaan dus ook s,nachts niet
Wij hebben zelfs vier zonnepanelen van honderd watt ,maar die doen de hele nacht niets terwijl de ijskast + koelbox maar door gaan en dan een paar keer s,nachts de pomp van de toillet aan en dan kom je net iets te kort.
Maar als dan s,morgens de zon gaat schijnen is in een mum van tijd de batterijmonitor weer op 100%
Ik had dit nog nooit eerder gehad,maar het weer is nu ook wel extreem.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Aug 2018, 13:59

@Elrenegado: Ok, een absorptiekoelbox dus. Daar was ik al bang voor. Echte stroomvreters, en blijkbaar te veel dus voor mijn systeem.

@Klaver Vier: Het aantal zonnepanelen op mijn boot wil ik niet veranderen. Ik vindt twee stuks al meer dan zat. Kan er ook niet meer kwijt. Dus hooguit in de toekomst vervangen door zonnepanelen met een hoger rendement misschien.
Overigens wel raar dat zelfs met vier zonnepanelen jouw capaciteit onvoldoende is? Ik heb met mijn twee zonnepanelen en mijn Waeco koelkast geen probleem, dan blijft mijn capaciteit op peil. Alleen met de Electrolux erbij ging het mis. Of is jouw accucapaciteit te weinig? Ik heb vier accu's van 145 Ah.

Vraag 1:
Kan iemand bevestigen dat de Electrolux absorbtiekoelbox dusdanig veel stroom verbruikt dat mijn systeem (mijn accucapaciteit) ondanks het bijladen door de zonnepanelen in de min gaat (dus meer stroom verbruikt als mijn zonnepanelen kunnen opwekken)?

De oude Electrolux gaat er zowieso uit.

Ik heb twee alternatieven:

Een Dometic CoolFun CK 40D (https://www.coolblue.nl/product/246457/dometic-coolfun-ck-40d-elektrisch.html#product_specifications)

Een Mobicool FR40 AC/DC (https://www.coolblue.nl/product/696844/mobicool-fr40-ac-dc-elektrisch.html#product_specifications)

Beide koelboxen kosten € 329,-.

Ik zag ook nog deze:

Een Mobicool B40 AC/DC (https://www.coolblue.nl/product/663403/mobicool-b40-ac-dc-elektrisch.html)

Slechts € 229,-. Dus gewoon ff 100 euro goedkoper.

Vraag 2:
Iemand ervaringen met deze laatste? Zou deze laatste echt slechter zijn als de beide bovenste (omdat hij goedkoper is)?

Schijnt echter dat deze modellen op 12V niet als een compressor koelkast werken, maar als een thermo-elektrische. Dus continu een ventilator aan. Ik zie het in de beschrijving nergens staan, maar toevallig stond er in de laatste Waterkampioen een artikel over koelkasten/koelboxen voor op de boot en daar stond deze Dometic bij en daarbij stond dat hij op 12V thermo-elektrisch koelt.

De Dometic heeft mijn voorkeur, maar die weegt 22 kg (!!!!!) t.o.v. de Mobicool die 'slechts' 12 kg weegt. Maar qua afmetingen zou de Dometic namelijk beter passen op de plaats waar nu de oude Electrolux staat op mijn boot.

Vraag 3:
Maar de hamvraag is natuurlijk: kan ik één van deze koelboxen wel continu aan laten staan zonder dat ze mijn accu's leeg trekken?

Ik lees bij de koelboxen nergens iets over het verbruik in Watt of Ah of zoiets, er staat alleen energieklasse A+.

Nog een toevoeging. Qua prijs denk ik nu toch aan de laatste, dus de Mobicool, die zelfs te vinden is voor 209 euro.
Om het echt goed te laten koelen is het beter hem op 220V te laten draaien.

Dus vraag 4 (nog niet beantwoord):
Maakt het nog uit of ik rechtstreeks op 12V aansluit of op 220V waarbij de omvormer aan het werk moet?
Op 12V koelt ook deze thermo-elektrisch en haalt niet zulke goede koelcapaciteiten als op 220V.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Davidos » 06 Aug 2018, 17:31

Al die "Hybrid" boxen koelen op 12V DC slecht en op 230V AC uitstekend.

Nadeel is dat ze erg veel stroom trekken. Als je de manuals even opzoekt (Google) zul je zien dat ze ook vermogen vreten. Niet zo veel als je verdamper kastje met techniek uit de jaren 60, maar wel heel veel meer dan een moderne compressor.

Een betere optie is bijvoorbeeld een Dometic CF35 als het een koelbox formaat moet zijn of een CRX50 koelkastje. Die trekken echt nog niet de helft van zo'n Hybrid box. Misschien maar 1/3 zelfs.

Die zijn namelijk speciaal gemaakt als high efficiency compressor koelbox/koelkast (op 12 of 24V DC) en hebben in de regel ook nog eens een hele goeie isolatie.

Met die verdamper, peltier en hybrid boxen blijf je tobben en die dingen zijn dan wel goedkoper maar op dagen met weinig zon trek je je accu's heeeeel rap leeg.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2018, 17:35

En op bloed hete dagen krijgen die absorptie kasten de boel niet koud ook.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Klaver vier » 06 Aug 2018, 19:27

Ter ivm van Hoovelt ik heb vier accu,s van 185 ah.
De koelbox op mijn achterdek slaat met dit weer de hele dag niet af en krijgt het ook niet zo koud als ik zou willen,wel de blikjes niet de flesjes.
Koelkast binnen moet ook goed zijn best doen,overdag gaat het perfect maar s,nachts wordt het moeilijk.
S,morgens met zon is de boel zo weer op pijl
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Aug 2018, 19:32

@Davidos:

Met hybride wordt dus bedoeld een koelbox die op 220V als compressor koelbox werkt maar op 12V of 24V als thermo-elektrische koelbox.
En de koelprestaties in de stand thermo-electrisch zijn beduidend minder als die in de stand compressor.

Dit klopt wat ik zo zeg?

Maar jij zegt dus dat als zo'n hybride koelbox op 220V als compressor koelbox werkt hij toch een stuk meer energie verbruikt als zo'n "echte" compressor koelbox zoals de door jou genoemde Dometic CF35?

Je zegt dat dat in de manuals staat van de koelboxen.

Ik heb een manual van de Dometic Coolfun CK40D gevonden (https://cooltechleisure.co.uk/wp-content/uploads/2016/10/DOMETIC-COOLFUN-CK-40D-HYBRID-Manual.pdf)
Daarin staat als stroomverbruik 99 kWh per jaar. Tja dat zegt mij niet zo veel. Ook geeft het geen vergelijking in stroomverbruik in thermo-elektrische modus en compressor modus.

ik heb ook een manual gevonden van de Dometic CF35 (https://www.google.nl/search?q=cooltech+leisure+Dometic+CF+35+manual&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwjlkpqW_djcAhUL3KQKHaw6AMEQBQgkKAA&biw=1440&bih=735)
Daar staat helemaal niets in over het stroomverbruik.

Mag ik vragen waar jij de stroomverbruiken vandaan hebt en wel dat dan zijn?

By the way, de Mobicool FR40 is wel een "echte" compressor koelbox. Die werkt ook op 12V als compressor.
Laatst gewijzigd door Hooveld960 op 06 Aug 2018, 19:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Davidos » 06 Aug 2018, 19:52

Hooveld960 schreef:@Davidos:

Met hybride wordt dus bedoeld een koelbox die op 220V als compressor koelbox werkt maar op 12V of 24V als thermo-elektrische koelbox.
En de koelprestaties in de stand thermo-electrisch zijn beduidend minder als die in de stand compressor.

Dit klopt wat ik zo zeg?


Klopt!


Hooveld960 schreef:Maar jij zegt dus dat als zo'n hybride koelbox op 220V als compressor koelbox werkt hij toch een stuk meer energie verbruikt als zo'n "echte" compressor koelbox zoals de door jou genoemde Dometic CF35?



Ja, de compressor uit zo een hybride box is geen hoog rendement ding, vermoedelijk met hoge aanloopstroom. Op het lichtnet is dat geen probleem maar om AC uit 12V te maken, moet je dus een wat zwaardere omvormer hebben anders start de compressor niet.

Een inverter trekt - ook als de koelkast niet loopt - stroom (de nullast stroom). Bij zo'n zwaardere inverter die je nodig hebt, is dat al vlot 0,7A. 0,7A is wat een CF35 GEMIDDELD trekt, over 24 uur. En dan je omvormer rendement, om 230VAC te maken, mogelijk 80%. Dus als de koelkast loopt is de stroomopname uit 12V ook nog eens 1,25x wat het zou hoeven zijn.

Hooveld960 schreef:Zijn daar publicaties over? ik kan nl. nauwelijks iets vinden over het stroomverbruik (in cijfers/aantallen/etc) van zowel de hybride koelboxen als de "echte" compressor koelboxen.

By the way, de Mobicool FR40 is wel een "echte" compressor koelbox. Die werkt ook op 12V als compressor.


Ja, dan moet je de datasheets bekijken bij Mobicool, zijn allemaal te vinden. Dat de FR40 een 'echte' compressorbox is had ik even gemist. Hij slurpt wel iets meer dan de CF35, als ik dat zo snel even bekijk, maar veel scheelt het niet.

De CF35 heeft een Danfoss / SECOP BD35, en die regelt naar gelang de koelbehoefte. Dit in tegenstelling tot een 230VAC compressor, die is goedkoper en doet alleen maar aan of uit. En heeft daardoor een wat lager rendement.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Aug 2018, 20:13

Hooveld960 schreef:ik heb ook een manual gevonden van de Dometic CF35.
Daar staat helemaal niets in over het stroomverbruik.

Specs, and manual CF35,CF40 en CF50.
https://cdn.dometic.com/assets/18/94/op ... f?att=true

Nog meer gegevens:
https://www.dometic.com/en-ca/ca/produc ... umentation
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten