Verbruik omvormer

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Verbruik omvormer

Berichtdoor Braam » 05 Aug 2018, 12:01

Hallo iedereen,

voor op me boot ben ik opzoek naar een omvormer waarmee ik mijn laptop kan gebruiken voor werk en hobbies.
nu heb ik een omvormer op het oog van 150w maar kan nergens vinden over het verbruik in A wanneer deze aanstaat en wordt gebruikt.
wat ik dus wil weten is hoe kan ik berekenen wat het verbruik is zodra ik mijn laptop er op aansluit.
verbruikt een omvormer constant hetzelfde zodra deze aanstaat of ligt dit aan het apparaat wat zit aangesloten?

ben al dagen aan het zoeken maar kan niks hier over vinden.

gegroet,
Braam
Braam
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 24 Dec 2017, 23:21
ligplaats: Almere
info:

Re: Verbruik omvormer

Berichtdoor Davidos » 05 Aug 2018, 12:30

Hi Braam,

Een omvormer heeft een wisselend rendement.

Mijn Victron 150W Sinus inverter, trekt als die niet belast is, ongeveer 0,3A. Da's dus niet veel. Dit heet de "nul-last".

Die stroom, die nodig is om het apparaat te laten werken, loopt er altijd, als ie aan staat.

Dan bij het afnemen van vermogen; veel van deze inverters hebben bij de hoogste belasting ook het hoogste rendement. Dit kan oplopen naar zo rond de 90%.

Trek je er dus 150W uit, dan moet er 150/0,9 = 167W in. Bij 12,5V (neem aan dat je accu's meestal rond die spanning zitten als je niet vaart) trekt dat dus 13,3A.

Trek je maar iets van 10W uit de inverter, dan zal het rendement eerder slechts 50% zijn, dus het ingaande vermogen is dan ca. 20W, dus uit je accu trek je dan 1,6A.

Als je het vermogen dat je laptop vraagt kent, kun je dus bij benadering wel inschatten hoe je je accu zult belasten.

Victron specificeert in de regel de nullast en rendementen vrij redelijk. Ik heb een 'oud ding' en de papieren heb ik allang weg gekieperd, maar ik herinner me wel dat er zelfs een grafiekje bij zat met het rendement bij verschillende belasting.

Even geloerd bij de Bluepowershop, en deze datasheet gevonden: KLIK

Staan toch de essentiele dingen wel in. Als je een BT Dongle toevoegd kun je op je telefoon ook alle info zien.

Als je echt wilt weten wat je allemaal uit je accu 'trekt', en wat de ladingstoestand op elk moment is, kan ik een battery monitor van harte aanbevelen (BMV700 - KLIK).

Hoop dat dit helpt.

Groet,
Davidos
Laatst gewijzigd door Davidos op 05 Aug 2018, 12:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Verbruik omvormer

Berichtdoor Ivoisrood » 05 Aug 2018, 12:36

Ik sluit me aan bij Davidos, ik heb een 1500W sinus omvormer met een "nullast" van 1Ah, rendement gespecificeerd op 80 a 90%.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Verbruik omvormer

Berichtdoor quichot » 06 Aug 2018, 09:13

Als het puur en alleen om de laptop gaat kun je ook een simpele laptopvoeding voor 12V kopen. Die neemt uiteraard alleen maar stroom af als je op de laptop werkt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten