Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor Hooveld960 » 22 Jul 2018, 20:08

Ik heb in mijn boot een Victron multiplus, een Victron lader voor de zonnepanelen, 4 grote serviceaccu's, 2 accu's voor de start en boegschroef, en nog wat apparaten.
Allemaal professioneel aangelegd door een jachtservicebedrijf. Het zat er al in toen ik de boot kocht. Op het dak heb ik 2 zonnepanelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de kajuit heb ik nog 2 Victron panelen met allerlei knopjes. Eerlijk gezegd heb ik maar een klein beetje een idee waar alles voor dient, dus ik hoop dat alles ook goed werkt.
Daar ga ik dan maar vanuit omdat alles door een goed jachtservicebedrijf is ingebouwd.

Toch vroeg ik me vandaag het volgende af. De hele installatie staat altijd aan. Dus de zonnepanelen houden continu alle accu's op spanning.

Maar als de accu's eenmaal vol zitten wat gebeurt er dan met de stroom die de zonnepanelen opwekken? Is dit wel goed voor het systeem? Ik bedoel, stroomt e.e.a. niet over (om maar eens een woordgrap te gebruiken)?

Als ik niet op de boot ben draaien alleen 2 koelkasten, die staan continu aan. Tenminste, ik zet de knop op het Victron paneel altijd op "charch only" als ik niet op de boot ben. Ik bedacht me (ook vandaag dus) dat er dan geen 220V in de boot draait, dus dat de koelkasten dan dus niet aan staan (wat dus niet de bedoeling is).

Ik wil dit systeem ook het hele jaar door dus ook in de winter laten aanstaan. Om de accu's op peil te houden. Kan dat?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor Marie Christina » 22 Jul 2018, 20:27

De lader stapt over op druppelladen als de accu's vol zijn.
Dus als er wat stroom uit de accu's is wordt dat gelijk weer aangevuld.
Zo blijven je accu's altijd mooi op spanning,
Ideaal dus, zo'n zonnepaneel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2018, 20:41

Hooveld ik heb het ongeveer net zo 4 service accu,s geladen door de zonnepanelen geregeld door de mppt regelaar
2 accu,s voor boegschschroef en startmotor geladen door de dynamo.
De blauwe argofet regelt de volgorde van laden.
Wat je bedoelt met twee panelen met allerlei knopjes in de kajuit begrijp ik niet.
Panelen liggen op het dak niet in je kajuit.
Als je multiplus op charches only staat wil dat zeggen alleen op laden niet omvormen
Voor omvormen moet hij op inverter staan.
Je kan de accu,s niet overladen dat regelt je mppt kastje dat kleine blauwe kastje
Misschien kan je panelen binnen nog even verduidelijken,bedoel je soms batterij monitoren?
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor Hooveld960 » 22 Jul 2018, 20:55

Ik ben vanaf woensdag weer op de boot. Lekker voor het eerst vakantievieren, drie weken lang.
Wel af en toe naar huis, we hebben nog twee jongens thuis van 16 en 19, dus we moeten af en toe de koelkast even bijvullen :-)

Ik maak dan wel een foto van de panelen die ik binnen in de kajuit heb. En met panelen bedoel ik bedieningspanelen, geen zonnepanelen :-)

Waar dient trouwens de ARGOFET voor?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2018, 21:13

Als de koelkasten 12 of 24 volt zijn hoeft de muli niet aan
Als ze 230volt zijn moet de multi op inverter staan
Die wat je noemt de panelen binnen zijn,zijn denk ik panelen waar je de accu laad of ontlaad status kunt zien
Goeie vakantie en veel plezier van de boot
Gr René
Klaver vier
 

Re: Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor Roelof » 23 Jul 2018, 07:18

Ik wil het topic niet kapen, maar heb een aansluitende vraag mbt het aan laten staan van de elektra circuits.

Mijn ouders schakelden destijds de stroom voorziening uit (dmv de massa sleutels) als ze niet op de boot waren. Dit uit voorzorg om eventuele kortsluiting of het leeglopen van de accu's te voorkomen. In die tijd waren er nog geen zonnepanelen.

Onze vorige boot had zonnepanelen en die komen er nu ook weer op. Het stroomloos maken heb ik overgenomen van mijn vader en schakel ook nu alles uit als we niet op de boot zijn. Voor we willen gaan varen schakel ik een dag van te voren het huishoud systeem in zodat de koelkast alvast koud wordt. Als we aan boord zijn schakel ik na het afmeren ook de accu's van de motor en BS uit.

Is dit wijsheid of onzin?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor Hooveld960 » 23 Jul 2018, 08:25

Ik heb ook zelf nog steeds een vraag, of eigenlijk 2.

De eerste is waar de ARGOFET voor dient?

De tweede is: ok het is me duidelijk dat de lader overgaat op druppeelladen zodat de accu's perfect in conditie worden gehouden.
Maar de zonnepanelen blijven stroom opwekken. Wat gebeurt er met die extra opgewekte stroom dan? Is dat dan niet slecht voor de zonnepanelen, want die kunnen alle opgewekte stroom niet kwijt aan de accu's. Bij een thuiszonnesysteem lever je dan terug aan het net. Zoiets zou eigenlijk ook moeten kunnen in jachthavens. Denk dat er veel boten wellicht meer opwekken dan verbruiken.

@Roelof: eigenlijk was dat ook mijn vraag, is het verstandig om het systeem continu het hele jaar aan te laten staan? Ik doe het zelf wel dus.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor Klaver vier » 23 Jul 2018, 08:27

Roelof ik denk dat hier de meningen verdeelt over zijn.
Als je zonnepanelen gaat schakelen waar heb je ze dan voor?
Ik deet het vroeger ook altijd de boel afzetten met zo,n accu verdeel schakelaar accu1 of accu2 beiden of uit,dan zette ik hem ook altijd uit
Maar als alles goed gezekerd en met geperste kabelogen en dergelijke is uitgevoerd wat moet er dan gebeuren als je stilligt
Ik zou mij nog kunnen voorstellen dat als je vaart er iets los trilt of breekt maar als je stilligt.
Wij laten alles aan staan ook als wij langer van boord gaan,alleen het gas sluiten wij altijd af.
Ik denk ook dat je meer verbruikt als je de boel afzet,hoe gek het ook klinkt
Zoals je misschien weet ik ben verwarmingsmonteur,heel veel mensen denken ook als ze verwarming hebben en ze zetten hem s,nachts uit dat ze goedkoper stoken ,maar dat is helemaal niet waar,want dan moet de ketel s,morgens veel harder werken om de boel weer warm te krijgen, bij verwarming is het zo dat als je meer verlaagd als 7 graden kost het geld.
Wat de koelkasten betreft weet ik het niet,maar ik kan mij zo voorstellen vooral met dit weer dat ze behoorlijk moeten bufferen om het weer koud te krijgen
Klaver vier
 

Re: Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor luukie25 » 23 Jul 2018, 08:36

Hooveld960, de Argofet is om de laadstroom van bijv de alternator te verdelen over de verschillende accubanken zonder groot spannings verlies door de gebruikte FET diodes. Je zult dus even moeten kijken waar de ingang op aangesloten zit en op welke twee accubanken de uitgang. De ingang zal niet de Multiplus en hoogstwaarschijnlijk niet de zonnepanelen zijn dus blijft de alternator (dynamo....) waarschijnlijk over. En de twee accubanken, waarschijnlijk service en start? Of boegschroef oid.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vraagje over opladen accu's d.m.v. zonnepanelen

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2018, 09:22

"Waar gaat opgewekte stroom heen die niet gebruikt wordt?"
Het antwoord: nergens heen of liever gezegd: die stopt.
Vergelijk het met een kraan die je dicht draait.
De waterdruk ('spanning') blijft tegen het afsluitertje van de kraan drukken, . maar de stroom is gestopt
De lader stopt met laden en de opgewekte stroom die het paneel nog maakt gaat nergens meer heen.

Stroom stroomt pas als het ook kán stromen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten