alternator pouli verkleinen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

alternator pouli verkleinen

Berichtdoor reijmerink » 06 Apr 2012, 20:48

lui, heb een vdo toerenteller gemonteerd, de marchal alternator laten reviseren en laten voorzien van een w aansluiting, de calibratie door de importeur via pc laten doen..werkt allemaal perfect...maar..
bij 500 rpm motor is 1000 rpm alternator komt hij pas binnen en valt af..snap ik...Als zeiler..haven in/uit,af en toe houtribsluis kom ik nauwelijks boven 1200/1500 rpm motor is 2400/3000 alternator...no way dat ik ooit de 35 amperes haal.Overweeg dus om de poulie te verkleinen naar 4 op 1 ipv 2 op1......verstandig besluit of addertjes oner het gras.??grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: alternator pouli verkleinen

Berichtdoor BB motor » 06 Apr 2012, 21:01

Als je nog een beetje poulie diameter overhoud zou het geen bezwaar zijn, de meeste alternators kunnen ruim boven de 10.000 toeren aan, dat mag het probleem niet zijn, wel een heel erg kleine diameter, of aan de motor kant de poulie vergroten.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: alternator pouli verkleinen

Berichtdoor vuuren1 » 06 Apr 2012, 22:07

Een 2x kleinere snaarschijf voor een V-snaar alternator bestaat niet (en kan ook niet).
De max. 35A zal je met niet lege accu's niet halen en 2400/3000 rpm voor een wisselstroom dynamo is voldoende om een redelijke stroom te leveren.
Auto's met een multirib snaar hebben wel kleinere snaarschijven omdat een multirib riem veel dunner is en gemakkerlijker kan buigen.

Er zijn (in de basis) drie bepalende factoren:
-De afstelling van de spanningsregelaar (laadspanning)
-De capaciteit van de dynamo.
-Het toerental.

Met opladen in een -haven uit en haven in situatie- is er overigens weinig te verwachten en is een zonnenpaneel met een verliesarme regelaar een prima alternatief.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten