laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Martine » 07 Mei 2019, 09:33

Hallo allemaal,

Er is inmiddels heel veel gebeurd en veranderd in mijn leven en boot. (relatie over, woon op de boot:) Wanneer ik de tijd en rust heb komt er wel een topic over.
Maar voor nu heb ik even een vraagje mbt. dit topic, want het beroemde controlelampje van mijn wisselstroomdynamo is doorgebrand. En zover ik gisteren gemeten heb laad de accu daardoor niet bij (klopt dat?)
Het is zo'n prutslampje dat je in een gaatje drukt en de plaatselijke jachthaven kan me er niet aan helpen.
Mijn vraag nu is of ik het lampje kan vervangen door ieder willekeurig 12 volts lampje, gewoon een achterlichtje van een auto bijvoorbeeld? Dan heb ik iig ter overbrugging weer een werkende dynamo.

Alvast dank voor jullie hulp en adviezen, hartelijke groet, Martine
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor aquanaut » 07 Mei 2019, 10:31

Ieder 12V lampje van 2-5W volstaat.


En inderdaad als het lampje stuk is zal het veld in de dynamo niet bekrachtigd worden en de dynamo niet laden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor aadbloem » 07 Mei 2019, 11:35

aquanaut schreef:Ieder 12V lampje van 2-5W volstaat.
En inderdaad als het lampje stuk is zal het veld in de dynamo niet bekrachtigd worden en de dynamo niet laden.
Aquanaut

Afgelopen zomer dacht ik een dergelijk probleem te hebben alleen het begon iets anders: Het lampje bleef branden en ging ook wat feller branden en brandde uiteindelijk door. Was flink warm.
Meteen paniek, de accu's worden niet meer bijgeladen natuurlijk maar dat bleek niet het geval. De BMV600 gaf gewoon laadstroom aan. Ik kan me voorstellen dat het lampje kortgesloten is door de verbranding van de gloeidraad maar dat is niet het geval, ik heb het lampje eruit gehaald om als voorbeeld mee te nemen om een nieuwe te kopen maar liep tegen hetzelfde probleem aan, die hebben we niet.....
Het werkt nog steeds en zonder lampje. Kennelijk had dat lampje niet die voorspanningsfunctie kan dat ook??
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Yep » 07 Mei 2019, 11:52

Dat zou kunnen maar dan is er wellicht een andere oplossing toegepast om de dynamo te laten starten met laden (voorbekrachtiging).
Bij mij is er helemaal geen controlelampje maar een tijdrelais achter het contactslot welke kortstondig B+ met D+ verbindt.
Dit zorgt voor de benodigde voorbekrachtiging waarna de dynamo zelfstandig verder kan werken (zelfbekrachtiging).
Zou dit het kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Yep op 07 Mei 2019, 12:17, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor aadbloem » 07 Mei 2019, 11:54

Yep schreef:Dat zou kunnen maar dan is er wellicht een andere oplossing toegepast om de dynamo te laten starten met laden.
Bij mij is er helemaal geen controlelampje maar een tijdrelais achter het contactslot welke kortstondig B+ met D+ verbindt.
Dit zorgt voor de benodigde voorbekrachtiging waarna de dynamo zelfstandig verder kan werken.
Zou dit het kunnen zijn?
Heel goed mogelijk, Yep. Het is me niet helemaal duidelijk maar ik heb de indruk dat dat lampje ingebouwd is om het ouderwetse gebruik te simuleren....
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Martine » 07 Mei 2019, 21:26

Bedankt voor de tip en leuk dat er op ingehaakt wordt!

Ik ga morgen een ander lampje proberen.
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor henkvd » 08 Mei 2019, 23:31

Om het heel grof te zeggen Europese herkomst dynamo heeft/had een lampje nodig, Aziatische herkomst heeft het niet nodig om opgang te komen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Martine » 02 Jun 2019, 10:06

Helaas toch nog weer een probleem. Ik had na de vorige doorbranding, in mijn bakje met electra troepjes wonderwel een ander dashboardlampje gevonden.

Helaas is deze inmiddels weer doorgebrand.
Nu dacht ik te begrijpen dat ieder 12 volts lampje de functie kan overnemen. En aangezien er een hele voorraad auto achterlicht-lampjes in mijn electro bakje zitten heb ik zo'n lampje erop gemaakt.
Hij brandt wel keurig maar gaat niet uit bij draaiende motor. Ook niet bij hoger toerental.

Nu is mijn vraag, of de dynamo blijft doorladen als ik het lampje met de schakelaar uitzet na het starten? Of moet ik toch een ander soort lampje gebruiken dat vanzelf uitgaat?
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor eagle » 02 Jun 2019, 10:41

Laadlampjes branden niet zomaar door..

Zolang het laadlampje brandt, laadt de dynamo niet.. Het dan maar uitzetten met een schakelaar helpt niet..

Het laadlampje is er niet alleen om te controleren of er geladen wordt, maar tevens om een stroompje naar de rotor te sturen, waardoor die een beetje magnetisch wordt, wat weer nodig is om de dynamo aan de gang te krijgen. Vanwege dat laatste moet het lampje 2 tot 5 Watt zijn..

Iets is er niet in orde bij jouw bedrading; De Plus kant van het lampje moet aangesloten zijn aan het contactslot, klem nr 15. De Min kant moet aangesloten zijn aan de dynamo, klem D+.

Als dat allemaal in orde is, lijkt het er op dat je dynamo defect is ...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Martine » 03 Jun 2019, 06:47

Ai, misschien is dat dan wel de reden dat laatst het contact sleuteltje electrisch voelde....

Over een paar dagen ben ik in de buurt van een werf, ik zal vragen er naar te kijken. Ondertussen houden zonnepanelen m'n accu's wel vol.

Ondertussen heb ik op marktplaats vaker een advertentie gezien voor een dynamo voor mijn motor (om621).

Die dynamo is 70 ampère, is dat veel? En is dat verstandig gezien het dieselgebruik?

Let wel, ik woon op m'n (varende) boot, ook s'winters. Dan zou het gelijk een alternatief zijn voor zonnepanelen.
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten