Pagina 1 van 1

Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 11:33
door ajvanschaik
Ik wil de mechanische opvoerpomp voor mijn dieselmotor vervangen door een elektrische. Ik wil deze pomp aansluiten met een 12V relais. Ik heb een Bosch contactslot met de volgende standen: uit (0), contact aan (1), gloeien (2) en starten (3). De pomp moet dus gaan werken op stand 1 en 3. Hoe kan ik dit elektronisch netjes doen zonder de aansluitpunten voor 1 en 3 door te lussen?
Ikzelf dacht pen 1 en 3 mbv diodes aan te sluiten op de bekrachtigingsspoel van het relais. Maar ik weet niet zeker of ik dan pen 1 en 3 niet onderling verbind.
Graag jullie mening hierover.

Re: Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 11:56
door broekerhaven
Alleen contact dan toch.

2 en3 worden spanningsloos of blijft deze doorgloeien en starten?

Misschien beetje simpel gedacht maar zo lees ik het nu...

Re: Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 12:03
door ajvanschaik
broekerhaven schreef:Alleen contact dan toch.

2 en3 worden spanningsloos of blijft deze doorgloeien en starten?

Misschien beetje simpel gedacht maar zo lees ik het nu...


Tijdens het starten heeft de motor toch echt diesel nodig. 'Contact aan' wordt onderbroken tijdens starten...

Re: Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 12:03
door Amersfow
Ik heb m gewoon op het contact gezet. Pompje gaat lopen en kan ertegen dat de diesel niet "afgenomen" wordt. En je kunt het gebruiken bij het ontluchten.

Re: Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 12:50
door ajvanschaik
Amersfow schreef:Ik heb m gewoon op het contact gezet. Pompje gaat lopen en kan ertegen dat de diesel niet "afgenomen" wordt. En je kunt het gebruiken bij het ontluchten.


Zie mijn vorige opmerking. Hoe zit het dan met starten?
Zie schema contactslot

Re: Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 14:09
door Amersfow
Het zou me verbazen als het contact verbroken wordt tijdens het starten. Alles op het paneel blijft toch ook gewoon gevoed? Zo'n priegelpompje op een relais zetten is misschien wat teveel van het goede. En dan kan ik me voorstellen dat de stroom net te zwak wordt om het relais in te houden. Een relais doe je toch alleen voor het gloeien en de startmotor?

Re: Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 15:36
door ajvanschaik
Amersfow schreef:Het zou me verbazen als het contact verbroken wordt tijdens het starten. Alles op het paneel blijft toch ook gewoon gevoed?

Nee dus, nogmaals zie schema van het contactslot.
Amersow schreef:Zo'n priegelpompje op een relais zetten is misschien wat teveel van het goede.

Tja, een relais is gewoon een schakelaar. Kan je overal voor inzetten.
Amersfow schreef:En dan kan ik me voorstellen dat de stroom net te zwak wordt om het relais in te houden.

Een relais schakelt op basis van de spoelstroom. En dat is juist heel weinig. Heeft niets te maken met de stroom die geschakeld wordt.

Re: Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 20:00
door eagle
Wat je voorstelt kan gewoon..

Diodes: 1n400x

Van 15 via diode in geleide-richting naar spoel 85.
En ook:
Van 50 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, 85.
(Streepje aan de zijde van 85)

Je hebt nu een zg "Wired-OR" gemaakt; Zowel"Contact" als "Start" laten het relais opkomen, zonder dat deze onderling verbonden zijn..

Gr, Eagle

Re: Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 21:06
door ajvanschaik
Ok, bedankt Eagle.

Re: Brandstofpomp aansluiten

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2018, 11:11
door aquanaut
Of je pakt een contactslot met 50a aansluiting.
Tijdens het gloeien en starten gaat 15 uit
Bij het starten komt ook 50a onder spanning.
Door nu een lusje te plaatsen tussen 15 en 50A blijft 15 ook actief als 30 en 17 doorverbonden worden (starten):

Afbeelding

Als je dashboard tijdens het starten ook gewoon blijft werken zoals bij Amersfow, dan zit dit lusje er waarschijnlijk al in....

Aquanaut