opgelost-relatie ampere/uur en volt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Bejakruiser » 29 Mrt 2012, 19:49

laserdevil schreef:Ik zie het hele probleem niet.
Hij heeft er accu's in gehad die 8 jaar meegingen.
Dus geen problemen.
Hij had alleen moeite met de berekening voor een nieuwe set , en nu wordt z'n hele boot overhoop gehaald :(


Als dat zo is dan is de hele vraag eigenlijk overbodig. Dan had hij er gewoon 2 dezelfde in kunnen zetten maar dan nieuw. ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mrt 2012, 22:16

Het punt wat even later aan de orde kwam was de enorme capaciteit van 200Ah accu's voor een enkele boegschroef.

Zoals Stentor al aanhaalde gebruik je een boegschroef kortstondig en dan heb je geen grote accu's nodig, maar accu's die in korte tijd veel stroom kunnen leveren.
En die bestaan inmiddels en dat zijn de Optima accu's.


Mijn voorkeur gaat overigens uit naar een minder ingewikkelde installatie door de serviceset voor in de boot te plaatsen (dicht bij de boegschroef) en daar ook de boegschroef op aan te sluiten.
Zo ook zet je een lader/omvormer daar dicht bij.
Het uitgangspunt is: Grote verbruikers dicht bij de accuset plaatsen.

Bij nieuwbouw is zoiets gemakkelijk en meteen in te vullen, bij uitbreiding in een bestaand schip wordt het wat ingewikkelder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 30 Mrt 2012, 08:07

Meedenkers!
Allereerst mijn dank voor jullie meedenken, maar...
om verdere misverstanden te voorkomen: er is geen enkel technisch probleem. De hele installatie werkt prima. Zo goed zelfs, dat m'n oude, relatief goedkope, ouderwetse startbatterijen van 200Ah elk, bijna 8 jaar meegingen.
Mijn oorspronkelijke vraag, die inmiddels beantwoord is, was: als de leverancier 200Ah 24V voorschrijft, moet ik dan de Ah van de afzonderlijke 12V accu's bijelkaar optellen of niet. Nee dus. Helder.
De achtergrond van mijn vraag (zijn zulke loodzware en dus peperdure jongens eigenlijk wel nodig) is gelukkig ook door jullie opgepikt. Het lijkt op het eerste gezicht inderdaad overdreven, maar die 200Ah is een tamelijk theoretisch gegeven, geldig voor een gloednieuwe accu. Gedurende zijn leven neemt dat af, en in de praktijk zal zo'n accu na een jaar of 5 nog maar goed zijn voor 50 bruikbare Ah's. En ook dan moet de BS z'n volle vermogen kunnen leveren.
Hans heeft me op het spoor gezet van de Optima, die dit dilemma mogelijk ondervangt. Op dit spoor zet ik voorlopig even in.
Hans, de accu's, regelaars, relais en wat dies meer zij, zitten allemaal in de voorpiek, pal naast de BS. Ik zie niet in wat daar ingewikkeld aan is. De wisselstroomgenerator (die uitsluitend de BS voedt, voor de overige gebruikers en de startaccu's loopt een andere dynamo mee) zit aan de hoofdmotor. De laaddraden zijn zo dik, dat ik die destijds speciaal heb moeten bestellen.
Denken jullie aan de aangifte? ;)
Guido
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Popeye » 30 Mrt 2012, 10:42

quichot schreef:
Denken jullie aan de aangifte? ;)
Guido


Krijg geld terug, :D heb dus te veel betaald. :(

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mrt 2012, 22:37

Guido,

het is prima dat je de accu's dichtbij de verbruiker hebt staan, ik bedoelde (en schreef) dat ik voorkeur heb om de BS accu met de serviceaccu in één set te combineren.

Als dat zo in te vullen is zie ik de volgende voordelen:
- De accu's fungeren als ballast.
- Je hebt geen separate elektrische installatie nodig (dynamo, accu's).
- Het is goedkoper.
- Je kan de capaciteit van de anders separate boegschroefaccu's mee benutten voor je servicenet.
- Je houdt de service accu's wakker* door i.p.v. kleine stroompjes af te nemen er ook de boegschroef op te laten werken.

*
Op mijn eerste boot (zonder boegschroef) was het startnet geheel apart van het servicenet aangelegd (behalve bij het laden, dan werden ze middels een relais gekoppeld).
Ieder jaar bleek de serviceset bij het meten van de rustspanning iets achter te gaan lopen.
Toen ben ik de (evengrote accu's) jaarlijks gaan wisselen en kwam het luie exemplaar na enige tijd weer hoger in rustspanning en zakte de startaccu van het jaar daarvoor in spanning en werd die weer lui.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 31 Mrt 2012, 08:27

Sorry, ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'één set'. Bedoelt je juist niet scheiden, maar koppelen?
Weet je wat het is, ik heb al 34 jaar een heel simpele en overzichtelijke installatie. Misschien niet state of the art, maar ik begrijp het tenminste zelf allemaal. Ik ben bang dat, zoals jij dat aanbeveelt (en technisch vast beter is), ik eerst weer met een vracht geld naar Mastervolt moet voor god weet wat voor schakelkasten, scheidingstrafo's, omvormers, regelaars en wat dies meer zij.
Ik lig ook niet aan walstroom, lig vaak erg geïsoleerd, dus moet ik altijd kunnen terugvallen op zelfredzaamheid. Als een van die blauwe mastervoltkastjes in storing valt zou ik me geen raad weten.
Ik weet dat het goed is om een accu in een rustperiode af en toe wakker te schudden, maar dan kan ik beter bij de redtopjes voorin een simpel 24/230 omvormertje voor handgereedschap bijplaatsen, die gebruik ik de hele winter door voor klusjes.
Ballast speelt bij mij aan boord nauwelijks een rol. Het gewicht van de redtopjes, samen 35 kg, zal op de rest van de 40 ton geen meetbare invloed hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor henkvd » 31 Mrt 2012, 13:33

Met de volgende gegevens is het een net systeem

24 Volt boegschroef, met eigen accu set en dynamo
12 Volt systeem met eigen dynamo met service en start accu set.

Bij geïsoleerde lig of verblijf plaats kan de motor altijd gestart worden op de start accu, ongeacht de lading staat van de service accu's.
Geen enge serie parallel schakeling voor de boegschroef met alle nadelen, maar een eigen circuit en als vervanging van de oude accu's een paar krachtige Optima's valt niets op aan te merken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 31 Mrt 2012, 14:13

henk,mijn idee! Dan zit ik dus op het goede spoor. Dank je!
Guido
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor vuuren1 » 31 Mrt 2012, 21:11

Guido, in het kort:
Mijn boegschroef is aangesloten op de serviceset van 660 Ah AGM.
De set staat in de voorpiek (en de Victron Mulltiplus ook). In mijn geval moet er geballast worden dus dan helpen die accu's daar aan mee.
Er zit één dynamo van 85A op de Yanmar motor die laadt middels een spanningsgevoelig relais zowel de startbatterij als de service set.

Alles is dan wel 12 Volt, anders zit je, zoals Henk schrijft weer met een serie-parallel schakelaar.


Over de Optima accu:

VW levert bij de motor standaard een kleine Red Top met de 50 pk motor mee maar er zit geen opvoerpompje voor de brandstof aan de motor (minpuntje).
Bij de eerste keer opstarten met een laag gelegen tank moet je of de filters vooraf met de hand vullen of middels de startmotor/starten de brandstof aanvoeren.
Dat laatste valt tegen en duurt erg lang.
Om de startmotor te sparen moet je die steeds even rust geven maar de kleine Optima blijft onverminderd doorgaan en geeft geen krimp.
Zoiets hoef je met een gewone accu echt niet uit te halen.

Edit:
Ik kwam op Zeilen je vraag ook tegen en denk dat het verhaal over de Optima nu wel duidelijk is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Pier » 31 Mrt 2012, 21:56

De accu's van mastervolt agm presteren gelijk aan de optima met de zelfde amph tenminste volgens deze gegevens

http://www.onderhoudslader.nl/nl/inform ... a-accu.php

Trouwens mijn startaccu is 14 (dit jaar aan vervanging) jaar en mijn serviceaccu gel is 12 jaar dus het kan wel als je de accu maar goed onderhoud

groeten pier
As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't kin.
Gebruikers-avatar
Pier
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 Jan 2012, 22:45
Woonplaats: Sneek
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten