Meedenkers!
Allereerst mijn dank voor jullie meedenken, maar...
om verdere misverstanden te voorkomen: er is geen enkel technisch probleem. De hele installatie werkt prima. Zo goed zelfs, dat m'n oude, relatief goedkope, ouderwetse startbatterijen van 200Ah elk, bijna 8 jaar meegingen.
Mijn oorspronkelijke vraag, die inmiddels beantwoord is, was: als de leverancier 200Ah 24V voorschrijft, moet ik dan de Ah van de afzonderlijke 12V accu's bijelkaar optellen of niet. Nee dus. Helder.
De achtergrond van mijn vraag (zijn zulke loodzware en dus peperdure jongens eigenlijk wel nodig) is gelukkig ook door jullie opgepikt. Het lijkt op het eerste gezicht inderdaad overdreven, maar die 200Ah is een tamelijk theoretisch gegeven, geldig voor een gloednieuwe accu. Gedurende zijn leven neemt dat af, en in de praktijk zal zo'n accu na een jaar of 5 nog maar goed zijn voor 50
bruikbare Ah's. En ook dan moet de BS z'n volle vermogen kunnen leveren.
Hans heeft me op het spoor gezet van de Optima, die dit dilemma mogelijk ondervangt. Op dit spoor zet ik voorlopig even in.
Hans, de accu's, regelaars, relais en wat dies meer zij, zitten allemaal in de voorpiek, pal naast de BS. Ik zie niet in wat daar ingewikkeld aan is. De wisselstroomgenerator (die uitsluitend de BS voedt, voor de overige gebruikers en de startaccu's loopt een andere dynamo mee) zit aan de hoofdmotor. De laaddraden zijn zo dik, dat ik die destijds speciaal heb moeten bestellen.
Denken jullie aan de aangifte?
Guido
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido