opgelost-relatie ampere/uur en volt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: opgelost-relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor vuuren1 » 13 Apr 2012, 19:31

De aanloopstroom van een boegschroefmotor is zomaar 4-5x meer dan de nominale stroom.
Optima is sterk in het leveren van hoge stromen en kan je opgedane ervaring gewoon objectief zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: opgelost-relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor fox4you » 14 Apr 2012, 08:52

vuuren1 schreef:Optima is sterk in het leveren van hoge stromen en kan je opgedane ervaring gewoon objectief zijn.

Dat Guido er geen chocola van kan maken als hij de specs leest neem ik wel aan maar van jou verwacht ik een helder inzicht in de materie.
De bevindingen van Guido zijn waarschijnlijk gekleurd door de prima koffie en het indrukwekkende halleluja verhaal.
Uit de eigen grafiek van Optima (voor Guido ook leesbaar) kun je opmaken dat een traditionele batterij niet onder doet voor een Yellow Top.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: opgelost-relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor HELIOS » 14 Apr 2012, 09:36

"beduidend meer startstroom" is volgens de grafiek dus nog geen extra 10%
Gebruikers-avatar
HELIOS
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Mrt 2012, 17:34
ligplaats:
info:

Re: opgelost-relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 14 Apr 2012, 12:39

fox4you schreef: (voor Guido ook leesbaar)


Ook voor Guido leesbaar of zélfs voor Guido leesbaar? ;)
Jullie vechten het maar uit, ik hoor het wel. Het systeem werkt weer als vanouds (of beter), en ik heb de helft minder geld uitgegeven. Dat is voor mij goed genoeg.
Dan nog eens iets: de nominale stroomsterkte is 280A (7kW:24V). De aanloopstroom (x 4,5 a 5) zou dan inderdaad zo'n 1200A zijn. Maar dat duurt geen 10 seconden, zoals de grafiek aangeeft. Zodra de motor op toeren is, dus binnen een seconde, zakt volgens mij de waarde naar nominaal. Het is maar de vraag of de grafiek te vergelijken is met mijn situatie. En zelfs dan, 'maar' 10% is op dit niveau beslist geen kattedrek!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: opgelost-relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor fox4you » 14 Apr 2012, 18:10

Het plaatsen van Optima batterijen heeft voor jou een heleboel voordelen en zul je veel plezier aan beleven.
Het geringe gewicht en de kleine afmetingen en dan nog een flinke startstroom kunnen leveren zijn al argumenten genoeg om voor die optima batterijen te kiezen maar het is leuk om het hele verhaal erbij te vertellen.
Vandaar dat grafiekje.
Maak je geen zorgen want je hebt een goede keus gemaakt al zou ik voor de Red Top zijn gegaan. ;)

Ik kom wel eens meer van die halleluja verhalen tegen waarbij alleen de voordelen worden benadrukt.
Er gaan ook van die halleluja verhalen rond over brandstoffilters/waterafscheiders maar als je de test uit het blad Motorboot leest dan sta je weer snel met beide benen op de grond.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: opgelost-relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor vuuren1 » 14 Apr 2012, 21:32

De Red Top doet het vooral in de eerste paar tellen beter dan de rest (als de grafiek klopt).
Daarbij is ook vermeld dat het batterijen zijn met een vergelijkbare opgegeven koudstartstroom, maar die zijn vast veel groter en zwaarder.
De gegevens van de geteste accu's ken ik helaas niet.

Guido wilde duidelijk geen verhalen over inhoudelijke zaken met grafieken en getallen. Vandaar ik het ook niet heb gespecificeerd.
Het belangrijkste is dat hij nu helemaal tevreden is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten