opgelost-relatie ampere/uur en volt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor vuuren1 » 31 Mrt 2012, 23:54

Het verhaal is zeker interessant maar niet helemaal helder.
De Optima batterij komt er altijd goed uit en dat is ook onze ervaring.
AGM -onbekend- en AGM van Mastervolt maakt kennelijk verschil en daarover is weinig duidelijk behalve dat Mastervolt dan mogelijk een beter product heeft.

Een spiraal-cel accu heeft een groot plaatoppervlak waardoor de accu langer hoge stromen kan leveren.
Op dat gebied is een platen accu van o.a. Mastervolt niet goed te vergelijken met een spiraal accu.

De levensduur van een accu hangt daarnaast af van het gebruik:
- Niet meer dan 50% ontladen.
- Een juiste acculader (of zelf bij de les zijn met een simpele lader)
- Een strak gegeven is het aantal ladingen en ontladingen wat de accu doorloopt.

12 jaar is dan geen uitzondering.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

opgelost Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 01 Apr 2012, 09:28

Hans, op die manier!
Maar dan heb je zeker wél duimdikke kabels van de voorpiek naar de startmotor?
In een volgend leven zou ik mijn schip misschien helemaal anders inrichten, maar nu laat ik het maar zo. Het werkt, en ik begrijp ook waarom. Wél overweeg ik nog om alles op 24V te zetten, omdat mijn startmotor 24V is. Daarvoor heb ik nu nog een serie/parallelschakelaar nodig. Gelukkig een zeer oude mechanische met spoelen! 8-)
Ik ben blij dat ik via mijn vraag op het forum bij optima terechtgekomen ben.
Ik beschouw mijn vraag als opgelost, en ik dank nogmaals alle meedenkers.
Guido
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Pier » 01 Apr 2012, 10:50

Voor accu gebruik raad pleeg altijd de fabrikant zijn gegevens van accu's en zijn ontlaad en laadgevens dat heeft niets te maken met 50% ontladen kan zelfs tot 70% zonder schade wel voor kwaliteits- accu's

gegevens van een optima

http://www.optima-batterien.eu/uploads/ ... _en_04.pdf

groeten pier
As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't kin.
Gebruikers-avatar
Pier
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 Jan 2012, 22:45
Woonplaats: Sneek
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor vuuren1 » 01 Apr 2012, 22:32

Guido,

Of ik ben twee keer onduidelijk of je hebt iets niet goed gelezen: Er zit één dynamo van 85A op de Yanmar motor die laadt middels een spanningsgevoelig relais zowel de startbatterij als de service set.

De enige relatief dikke kabels komen van de dynamo / scheidingsrelais en die zijn er voor om de laadstroom van de motordynamo verliesarm naar de voorpiek te brengen.

Kennelijk ben je op het Zeilen forum een stuk verder gekomen door daar mijn welgemeende adviezen nog eens te controleren en bevestigd hebt gekregen?
Je hoeft je niet te schamen om het resultaat daarvan ook hier te melden...


Pier,

De 50% grens is een gemiddelde en geldt voor de meeste accusoorten als richtlijn.
Victron geeft precies aan wat het aantal laad en ontladingen bij verschillend gebruik voor de levensduur betekent.
Daaruit blijkt dat per 100AH er niet meer dan 45AH uithalen resulteert in een lange levensduur (van 45% naar gemiddeld 70% kan prima, maar scheelt zomaar de helft in levensduur).

Een andere fabrikant beweert dat je zijn AGM accu volledig mag ontladen.
Dat klopt, gaat niet (meteen) stuk zoals een gewone loodaccu, maar verstandig is het niet..

Dat geldt allemaal ook voor een Optima, maar die presteert in verhouding tot alle anderen beter, is slimmer en kost meer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 02 Apr 2012, 08:04

vuuren1 schreef: Kennelijk ben je op het Zeilen forum een stuk verder gekomen door daar mijn welgemeende adviezen nog eens te controleren en bevestigd hebt gekregen?
Je hoeft je niet te schamen om het resultaat daarvan ook hier te melden...


*zucht*

Dames en heren, ik beken dat ik >>>> HANS' GOUDEN TIP <<<< heb opgevolgd om Ton Aarts (die van dat nare vijandige forum, weet u wel?) te raadplegen voor meer info over Optima!!!! En wat denk je wat? Die nare mensen daar (van dat vijandige forum dus) bevestigden zowaar HANS' DIEPE INZICHT EN WIJSHEID!
Ik schaam me ENORM en zal het NOOIT meer doen!

Zo goed? Kusje erop dan?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor MaartenKlop » 02 Apr 2012, 13:12

Bij deze stel ik de introductie van een 'vind-ik-leuk' button op dit forum voor :D
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor BB motor » 02 Apr 2012, 13:19

Knopje niet kunnen vinden, zou dit ook voldoen.

Afbeelding
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Pier » 02 Apr 2012, 21:54

quichot als je deze accu's neemt kijk dan voor voor de mogelijk heden altijd naar de databladen van de fabrikant en beslis dan pas en ga niet in op praatjes van anderen zonder dat daar harde bewijzen zijn.

databladen zijn harde bewijzen en kan je de juiste keus maken.

http://www.optima-batterien.eu/nl/optim ... specs.html

groeten pier
As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't kin.
Gebruikers-avatar
Pier
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 Jan 2012, 22:45
Woonplaats: Sneek
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 03 Apr 2012, 08:18

Pier, ik begrijp en waardeer je zorg, maar ik kom niet uit het vak. Van die cijfertjes op databladen kan ik geen chocola maken. Juist daarom leg ik m'n vraag voor aan ervaringsdeskundigen op het forum.
Maar nogmaals: ik heb mijn besluit genomen. Daarom heb ik 'opgelost' voor het onderwerp gezet.
Groet,
Guido
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: opgelost-relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 13 Apr 2012, 07:58

De redtopjes zijn uiteindelijk yellowtopjes geworden, vanwege een kleine voorraadhickup. Sportief dat die (iets duurdere) voor dezelfde prijs werden geleverd. Gisteren geïnstalleerd. Mijn indruk is dat de boegschroef meer water wegzet dan voorheen. Dat komt natuurlijk deels doordat de oude accu's langzaam hun vermogen verloren, maar ik heb ook de indruk dat de boegschroef wat feller inslaat. De kop gaat onmiddellijk opzij als ik de joystick opzij duw. In mijn herinnering duurde dat altijd een seconde. Maar misschien wordt mijn herinnering gekleurd door het succes van deze accuwisseling.



Prima koffie ook, daar in Dord!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten