opgelost-relatie ampere/uur en volt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 28 Mrt 2012, 20:31

@Helios, het is sowieso al onwaarschijnlijk dat je die boegschroef ooit 90 sec. lang gebruikt. 10 sec. is doorgaans al lang, en klapjes van 5 sec. meer dan genoeg.
Ik denk dat de overweging van de leverancier is dat die 200Ah alleen theoretisch, en dan nog uitsluitend met nagelnieuwe accu's haalbaar is. In de praktijk kun je met wat oudere accu's in manoeuvres terechtkomen waarin je veelvuldig gebruik moet kunnen maken van de boegschroef. Dan moet je erop vertrouwen, ook onder de voor de accu's ongunstige omstandigheden. Denk aan deels ontladen zijn na een langere rustpoze, als de accu's niet meer nieuw zijn en per saldo nog maar 100Ah aan capaciteit kunnen leveren, als de tijdsduur tussen het inzetten van de BS te kort is om door de dynamo te kunnen worden bijgeladen, etc.

@pier, ik weet het uit m'n hoofd niet, ik ben morgen aan boord, dan zal ik het nakijken. Maar nogmaals, de vorige accu's hebben het 8 jaar uitgehouden, dat is echt heel netjes. Dus ik verwacht niet dat de dynamo te licht is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Wim Niessen » 28 Mrt 2012, 21:43

In plaats van losse kabels zou je ook aan een multikabel kunnen denken. Spaart ruimte en je legt in een keer alle adres tegelijk
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor vuuren1 » 28 Mrt 2012, 23:23

Twee keer 200 Ah in serie is een onvolledige opgave van deze fabrikant (of van de vraagsteller)

Waarom?
In het geval van een start- of boegschroefbatterij gaat het om de -koudstartstroom- die de batterij kan leveren.
Bij een accu die geschikt is om fors stroom te leveren staat het er bijna altijd op.
Daarna komt de vraag hoe lang wil je dat die batterij die stroom levert.
In dit geval is het antwoord simpel: Kort..

Dan zijn 2 kleine Optima accu's in serie geschakeld meteen en zonder verder uitzoeken de winnaars.
Een ca. 50Ah Optima zal deze gewenste taken zonder blikken of blozen uitvoeren.
Kost per vierkante meter niet weinig, maar gaat een stuk langer mee, neemt veel minder ruimte in, je houdt er je rug heel mee en ze zijn flexibel m.b.t. het gedrag van de lader en/of motordynamo.

Er wordt vaak voorbij gegaan aan de combinatie met de andere accu' s aan boord die aan dezelfde lader of dynamo hangen.
Je kan niet zomaar kiezen welk type je voor het servicenet neemt en daarna een heel ander type (met andere eigenschappen) voor de boegschroef. Dan ben je mogelijk bezig met foute combinaties.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 29 Mrt 2012, 07:49

vuuren1 schreef:Twee keer 200 Ah in serie is een onvolledige opgave van deze fabrikant (of van de vraagsteller)


Nee, het is geen misbegrepen interpretatie van de vraagsteller. De voorgeschreven capaciteit per type bs staat in een tabel met de technische gegevens van de verschillende types.

vuuren1 schreef:Dan zijn 2 kleine Optima accu's in serie geschakeld meteen en zonder verder uitzoeken de winnaars.
Een ca. 50Ah Optima zal deze gewenste taken zonder blikken of blozen uitvoeren.


Dit vind ik een zeer bruikbaar advies. Maar weet je zeker dat ik daarmee uit de voeten kan? En bedoel je dan 2 x 12V 50Ah, of in totaal 50Ah?

vuuren1 schreef:Er wordt vaak voorbij gegaan aan de combinatie met de andere accu' s aan boord die aan dezelfde lader of dynamo hangen.


Nee, bij mij aan boord betreft het een volledig van de overige gebruikers gescheiden systeem, met een eigen 24V dynamo, aangedreven door een extra pouli.
Kan ik die Optima's gewoon op de oude klemmen aansluiten, of moet dan ook de voeding en bekabeling weer helemaal over de kop?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mrt 2012, 09:10

Twee x 12V-50Ah in serie is 24V-50Ah.

Dat moet volgens de specificaties 800-1000A koudstartstroom kunnen leveren.
Link: http://www.optima-batterien.eu/nl/produ ... matie.html

De laadspanning zit normaal tussen de 13,2 en 15V.
Het punt met een oude alternator of lader zonder intelligente regelaar is dat een accu niet optimaal geladen wordt, maar een Optima is een van de meest flexibele accu's.
Tot 15.6 volt snelladen kan zelfs ook (dan is de temperatuur een limiet).

Als de bekabeling geschikt was voor 200Ah zal het ook geschikt zijn voor deze set.

Als je Ton Aarts even belt krijg je zeker een passend advies, dat is een Optima goeroe die er alles en tot in details van weet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Pier » 29 Mrt 2012, 09:55

quichot

pb

pier
As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't kin.
Gebruikers-avatar
Pier
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 Jan 2012, 22:45
Woonplaats: Sneek
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Tally » 29 Mrt 2012, 12:28

Hallo Pier
Ik was anders wel nieuwsgierig naar jou oplossing
Daar is het forum toch voor ?
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor stentor950 » 29 Mrt 2012, 14:34

Je hebt een boegschroef om hem te gebruiken. Daar is een bepaalde hoeveelheid energie voor nodig en al door de forumleden aardig over ge/beschreven. Blijft natuurlijk het feit dat je een boegschroef alleen gebruikt gedurende de tijd dat de motor draait, los van het feit dat er idio... zijn die er graag en veel mee zitten te spelen.

Je dynamo zal dus direct bijspringen en zo de verbruikte energie weer aanvullen. Na mijn boegschroef te hebben gebruikt- ik doe dit zelf zo min mogelijk - zie ik meestal dat na een minuut de Amp.meter alweer teruglopen naar de nulstand. Meestal draait de motor nog wel een paar minuten tijdens het afmeren. Ik zie het (laad) probleem dus niet.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor laserdevil » 29 Mrt 2012, 19:07

Ik zie het hele probleem niet.
Hij heeft er accu's in gehad die 8 jaar meegingen.
Dus geen problemen.
Hij had alleen moeite met de berekening voor een nieuwe set , en nu wordt z'n hele boot overhoop gehaald :(
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor stentor950 » 29 Mrt 2012, 19:43

Dat is nou het leuke van dit forum. Waar jij een lichtpunt(je) ziet, scheppen ze er plezier in je met 10 andere 'problemen' op te zadelen :D :D :D
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten