opgelost-relatie ampere/uur en volt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

opgelost-relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 26 Mrt 2012, 18:07

Mijn boegschroefaccu's zijn na 8 jaar (netjes!) aan vervanging toe. De leverancier schrijft voor dit type 200Ah 24V voor. Ik hebt dus twee seriegeschakelde 12V accu's nodig. Maar wat ik niet helemaal goed kan beredeneren is hoeveel Ah die 12V accu's afzonderlijk dan moeten hebben. Iemand?
Laatst gewijzigd door quichot op 10 Apr 2012, 12:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor laserdevil » 26 Mrt 2012, 18:14

200amp.
Parallel kun je alleen de amperes optellen.
In serie alleen de spanning.
Dus 2x200amp/12volt is 200amp/24 volt als ze in serie geschakeld zijn.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Pier » 26 Mrt 2012, 22:35

quichot

Een accu van 12volt en 200a/h is bij serie ook 200a/h

dus 2 maal 12 volt 200a/h in serie is 24 volt bij 200 a/h
maar bij parallel dus blijft het 12 volt maar de a/h gaan 2 maal
dus 12 volt 400a/h

is toch simpel

groeten pier
As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't kin.
Gebruikers-avatar
Pier
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 Jan 2012, 22:45
Woonplaats: Sneek
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Bejakruiser » 26 Mrt 2012, 22:41

Uh pier je maakt het nu onnodig ingewikkeld met je reactie. Laserdevil had het al duidelijk beantwoord toch?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

opgelost Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2012, 08:39

Bejakruiser schreef:Uh pier je maakt het nu onnodig ingewikkeld met je reactie. Laserdevil had het al duidelijk beantwoord toch?


Nou...ja en nee. :-s
Ik begrijp dat ik 2 x 200Ah nodig heb, dank jullie daarvoor, maar Laserdevil heeft het over A (stroomsterkte), en mijn vraag betrof Ah (capaciteit), striktgenomen dus iets heel anders.
Wat dat betreft is Piers aanvulling dus weldegelijk zinvol.
Maar nogmaals: dank jullie voor de antwoorden!

Guido
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Pier » 28 Mrt 2012, 14:27

quichot

Even een heel andere vraag
Wat neemt je boegschroef aan stroom dus hoeveel ampère en wat is de max. aantal draai minuten achter elkaar,en de tijd dat hij moet niet mag draaien.

groeten pier
As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't kin.
Gebruikers-avatar
Pier
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 Jan 2012, 22:45
Woonplaats: Sneek
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor HELIOS » 28 Mrt 2012, 15:38

lijkt me ook overdreven veel capaciteit voor relatief kort gebruik. Wat ligt er nu bijvoorbeeld in en gaf dat problemen?
Gebruikers-avatar
HELIOS
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Mrt 2012, 17:34
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor quichot » 28 Mrt 2012, 19:10

Pier en Helios, bij voorbaat dank voor het meedenken.

200Ah 24V is wat de leverancier opgeeft.
De ingeschakelde boegschroef levert 7 kW af. De opgenomen energie zal dan zo'n beetje 9 kW zijn. Dat is nogal wat bij 24V. Na 90 sec. slaat de thermische beveiliging in, dus die 9 kW moeten de accu's minstens 90 sec. kunnen volhouden.
Ik had er 2 x 200Ah 12V in. Normale startbatterijen die het een kleine 8 jaar hebben uitgehouden, dus daarover mag ik niet mopperen. Nu denk aan semi-tractie. Dure jongens, dat wel!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor Pier » 28 Mrt 2012, 19:29

quichot

Mooi dat weet ik nu devolgende vraag wat is het vermogen van je dynamo bij 24( 28,5) volt 90 of 120 amp ?

En even niet afvragen waarom komt nog wel
groeten pier.
As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't kin.
Gebruikers-avatar
Pier
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 Jan 2012, 22:45
Woonplaats: Sneek
ligplaats:
info:

Re: relatie ampere/uur en volt

Berichtdoor HELIOS » 28 Mrt 2012, 19:51

als ik geen reken/denkfout maak;
9000 W @24V = 375 amp
dat is in 1,5 min= 375/60 x 1,5 = maar 9,375 Ah verbruik
probleem lijkt me meer de beschikbare stroom (en mogelijke verliezen)
Gebruikers-avatar
HELIOS
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Mrt 2012, 17:34
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten