Accubank

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accubank

Berichtdoor pascall » 23 Apr 2018, 19:47

Accubank.

Ik heb enkele vragen over het installeren van een nieuwe accubank.

Aan boor zijn twee systemen een, 12 en 24 volt systeem, het 12 volt systeem gaat op de schop.
Dit systeem bestaat een 3 accu's van 165 amh en worden geladen over een Mastervolt diodebrug.
Iedere accu voed een groep met bijbehorende gebruikers.
Voor het laden staat een 100 amp dynamo en een 50 amp Mastervolt accuader aan de bak.
Dit heeft 15 jaar naar volle tevredenheid gewerkt tot dat 7 jaar geleden een grondige refit een zwerf stroom is ontstaan zodat een accu zich aan een andere opoffert.
Dit betekend dat er om te twee jaar een nieuwe accu in moet wat uiteraard niet wenselijk is.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog niet kunnen ontdekken waar de fout zit.
Nu wil ik toch het systeem veranderen zodat alles te monitoren is, wat nu in het 12 volt systeem nog ontbreekt.

Het nieuwe systeem zou er zo uit kunnen zien,

Twee accu''s, 12 v 230 amh parallel geschakeld zodat deze een accubank vormen.
Deze wordt gekoppeld aan een mastervolt shunt 500 vervolgens aan een DC distribution 500 van Mastervolt, van hieruit gaat het naar de schakelkast/gebruikers.
Het monitoren geschied door een Mastervolt Easyview.

Nu heb ik de volgende vragen,

het is verijst dat de accu's uit de zelfde productie serie komen en dat de aansluitkabels even lang zijn en hier heb ik dan ook gelijk een vraag over, hoe krijg je de kabels even lang van de accu naar de gebruiker, immers zitten in de plus diverse zekeringen en schakelaars die weerstand bieden?
Of geld dat alleen voor de kabels in het laadproces?

Nog een vraagje, kan in het bestaan 24 volt monitorsysteem /masterbus (Mastervolt Easyview ) ook het nieuwe 12 volt systeem worden gekoppeld, het zou een tweede Easyview overbodig maken?

Ik hoor graag van jullie,

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Accubank

Berichtdoor peter jansen » 23 Apr 2018, 21:29

Alvorens te gaan investeren in nieuwe spullen zou ik niet rusten voordat je het bestaande probleem opgelost hebt. Met een juist systeem van verschillende testen moet dit er uit te filteren zijn. Zo complex zijn deze installaties niet. Zoek desnoods een elektro techneut er bij die met je wil gaan meten. Voltages en stromen. Dan komt het probleem vanzelf naar voren.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Accubank

Berichtdoor Nerissa » 23 Apr 2018, 23:18

Over de kabel lengte:

De kabels van de accu’s naar het “knooppunt” vanwaar je naar de zekeringen......verbruikers gaat. Die kabels moeten even lang zijn, zeg maar de 2 plus...kabels
Op dit knooppunt kom je ook vanaf je laadmogelijkheden.


Groet

Frans.
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Accubank

Berichtdoor pascall » 24 Apr 2018, 17:41

Nerissa schreef:Over de kabel lengte:

De kabels van de accu’s naar het “knooppunt” vanwaar je naar de zekeringen......verbruikers gaat. Die kabels moeten even lang zijn, zeg maar de 2 plus...kabels
Op dit knooppunt kom je ook vanaf je laadmogelijkheden.


Groet

Frans.


Duidelijk, bedankt voor het antwoord!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Accubank

Berichtdoor pascall » 24 Apr 2018, 17:56

peter jansen schreef:Alvorens te gaan investeren in nieuwe spullen zou ik niet rusten voordat je het bestaande probleem opgelost hebt. Met een juist systeem van verschillende testen moet dit er uit te filteren zijn. Zo complex zijn deze installaties niet. Zoek desnoods een elektro techneut er bij die met je wil gaan meten. Voltages en stromen. Dan komt het probleem vanzelf naar voren.


Het zou inderdaad de juiste oplossing zijn waar het niet dat in het nieuwe systeem het geen rol speelt.
Het zou toch op de schop gaan in verband met , minder complex systeem, het kunnen monitoren van het systeem, het maximal benutten van de accu capaciteit en kosten besparend.
Om nu nog tijd en geld in te steken heeft geen zin meer.

mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten