Pagina 2 van 4

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2018, 13:25
door aadbloem
R.C.Grootveld schreef:Riekt inderdaad naar massa-probleem.
Daarom worden veel scheeps installaties ook 2-polig uitgevoerd (en volgens mij volgens CE zelfs verplicht) om het gebruik van 'centrale massa' te voorkomen.

Als je schip volledig CE gecertificeerd is dan is dit inderdaad een eis maar geen (wettelijke)plicht. Maak je later toch iets met een plusdraadje en met massa aan je schip dan is er geen haan die daarnaar kraait. Het is leuk dat CE maar net als te hard rijden en door rood rijden regels die dagelijks geschonden worden. Uiteraard wel een goed uitgangspunt als je een werf compleet afgebouwd bootje koopt dat het in de basis goed gebouwd en aangelegd is, een stukje standaard zekerheid bij aanschaf maar koop je tweedehands een 10 jaar oud scheepje met certificaten van 10 jaar geleden dan is dat maar afwachten tenzij de de verkopende eigenaar zwart op wit garandeert dat de certificering nog in orde is.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2018, 15:09
door eagle
Saga 20:

1 Accu
Geen hoofdschakelaar

Motorvoeding: Min: Van Min-pool naar motorblok; 50mm2 zwart. Plus: Van Pluspool naar Startrelais bout 30; 50mm2 rood.
Instumentpaneel motor: Voeding: Vanaf startrelais bout 30 via zekering 15A op de motor naar kontaktslot 30. Geen verbinding met boord-elektra!

Boord-elektra; Min: Van Min-pool met 6mm2 zwart naar Verzamelpunt (zwart blokje met draadklemschroefjes) bij rechter knie vd stuurman. De Min-draden van alle boordnet delen zijn hierop aangesloten met zwarte draden.
Plus: Van Plus-pool met 6mm2 rood naar zwarte zekeringdoosje (onder stuurstand, tegen zijschot van kastje met spoelbakje). 4 zekeringen voor resp: Top- en Heklicht (via schakelaar),SB-en BB nav licht (via schakelaar), Ruitenwisser (via schakelaar), Binnenlicht (schakelaar in het lampje zelf).

Aandachtspunten: Corrosie (zekeringen, aansluitingen aan Min-blokje), Doorlus-strips messing, met zij-tanden die onder de klemschroefjes gaan van het Min-blok en het zekeringendoosje: De tanden breken soms af (moeilijk zichtbaar!)

Gr, Eagle

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2018, 17:07
door ris
Tjee dat is wel een hele rake omschrijving van Eagle. Klopt precies. Ik heb ondertussen alle gebruikers losgekoppeld en stroom op gezet. Alle lampen branden en ruitenwisser werken goed.

Bij inschakelen werkt de ruitenwisser niet. Als het toplicht/heklicht ingeschakeld wordt brandt alleen het heklicht. De ruitenwisser kreunt dan licht. Bij meting staat op de ruitenwisser 2 volt op.
Als ik de massa loskoppel bij het verzamelpunt en directe massa maak met de accu werkt de ruitenwisser goed. Dus wel een massaprobleem. Maar ik weet nog niet hoe ik het moet aanpakken.
Alle contacten / zekeringen heb ik gecontroleerd en schoongemaakt.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2018, 17:34
door eagle
Check de messing doorlus-stripjes: Draai de desbetreffende klemschroefjes los, en verwijder het hele stripje; Eventueel gebroken pootjes blijven dan achter in het klemgaatje..

Komt vaak voor, en is zonder demontage haast niet waarneembaar!

Gr, Eagle

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2018, 17:37
door ris
Top! dat heb ik nog niet gedaan.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2018, 21:59
door ris
De doorlusstrip is nog goed. Alle lampjes en ruitenwissers losgekoppeld.
Daaraan de heklichten terug gezet. Alleen stuurboord werkt. Daarna top / heklicht. Toplicht werkt,heklicht niet.
Ps bij starten piept zacht het alarm.
Het spookt aardig hier.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 20:14
door eagle
Neem een losse draad.
Verbind Een zijde aan Accu Min.
Andere zijde afstrippen en in elkaar draaien tot een test-pen
Alles inschakelen.
Raak nu achtereenvolgens Een voor Een de schroefjes van de Min-blokjes aan.
Gebeurt er niets, dan is dat schroefje goed met Min verbonden. Gaat er iets branden/draaien wat het nog niet deed, dan is dat schroefje Niet met Min verbonden, terwijl dat wel zou moeten... Oorzaak zoeken.

Gr, Eagle

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 21:26
door ris
Ik was vandaag met de voltmeter bezig. Maar de batterijen waren op. Ga deze methode toepassen. Wat ik wel vreemd vind is dat als ik het toplicht aanzet terwijl het contact uitstaat de binnenverlichting uitgaat. Is dan het contactslot decfect?

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 21:37
door henkvd
Die zit dan niet goed aangesloten, misschien is het wel het eenvoudigst om gewoon helemaal opnieuw te beginnen met aansluiten, scheelt je veel zoek werk.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 22:21
door eagle
Het contactslot zit in het Motor circuit. Dit heeft geen verbinding met het Boord circuit...(Behalve dat beide door dezelfde accu worden gevoed)

Gr, Eagle