door henkvd » 22 Apr 2018, 13:32
Met weinig ervaring is het denk gemakkelijker om alle probleem verbruikers los te halen ( maak foto's) en 1 voor 1 weer aansluiten en dan aanzetten en de volgende aansluiten, zodra je spoken tegen komt deze weer los laten en eerst verder met de rest aansluiten en dan de pas de probleem aansluiting bekijken, wat er nu gebeurd is dat er verbruikers een weg naar de voeding vind ( kan naar massa maar net zo goed ook naar de plus met een dubbel uitgevoerde bedrading ) dat deze bv via een lamp kan werken echter zodra je de lamp aanzet juist de andere verbruiker uitgaat.
controleer vooral de punten waar bedrading bij elkaar komt.
Zal je een praktijk voorbeeld geven, lang geleden toen er geen iso stekkers waren voor autoradio's in auto's, bouwde ik een radio in, keurig aangesloten, verbaasd dat de auto fabrikant al een keurige zwarte massadraad had aangebracht, contact aan, radio deed het, klaar, tot ik 's avonds weg reed, instappen , starten, radio aan, licht aan, radio uit, huh dat is gek licht uit radio aan !!! hoe kan dat ? zwarte draad was voor de verlichting van de radio, via de dashboard verlichting.
radio werkte dus omdat via de dashboard verlichtings lampjes die niet branden toch massa gevonden werd, dat de radio wat later bleek het veel beter deed direct aan de massa en niet meer via de lampjes kwam later pas aan het licht, Bij het aanzetten van de verlichting kwam er dan een plus op de zwarte draad en daarom ging de radio uit.