Pagina 1 van 4

Spookschip

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2018, 12:32
door ris
Ik heb een saga 20, volvo penta (1984). De elektriciteit gaat zijn eigen weg. CONTACT STAAT UIT: De continuestroom (o.a. binnenverlichting) werkt Dit hoort ook zo. Op het moment dat je de knop van de heklichten, toplichten of ruitenwisser aanzet valt de binnenverlichting uit. De lichten buiten en ruitenwisser werken dan niet.(Dat hoort zo)
CONTACT AAN: Binnenverlichting werkt niet. Alleen een heklicht brand. Wie weet wat dit zou kunnen zijn?

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2018, 13:51
door Nerissa
Slechte massa ergens

Gert

Frans

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2018, 14:02
door henkvd
haal het lampje van de binnenverlichting er eens uit, denk dat je dan nog meer aan het branden krijgt !
gok dat deze nu in een voedingslijn zit en niet over de plus en min staat, dat geeft deze vreemde effecten.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2018, 16:48
door bas
Klinkt idd als een slechte massa ergens.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2018, 21:27
door ris
Het lampje van de binnenverlichting eruit gehaald. De ruitenwissermotor ging daarna heel langzaam lopen. Hoe kom ik erachter waar de massa niet goed is aangesloten? Ik heb diverse zekeringen eruit gehaald. Maar dat zorgde er niet voor dat er minder storingen waren.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2018, 09:40
door henkvd
Dat is best lastig meten, het makkelijkst gaat het om een draad van je multimeter direct op de min pool van de accu aan te sluiten (verlengen ) en dan aan beide kanten van een verbruiker meten, je mag alleen 12 Volt en 0 Volt mogen meten, geeft dit geen oplossing, dan 1 draad van de multimeter naar de plus pool van de accu, en weer op de zelfde manier meten, zet alle verbruikers aan, daar waar je niet in de buurt komt van 0 of 12 Volt zit je probleem.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2018, 11:41
door ris
Ik ben niet zo'n technisch.
Maar is het verhaal dat als de stroomtoevoer (plus) niet (of niet goed) zijn stroom kan afvoeren zijn eigen weg gaat om toch ergens een (min) massa te vinden?

Bij de saga loopt van de accu (minpool) 1 dikke draad naar het motorblok. Een tweede (min)draad gaat naar een koppeldoos. Hier worden alle draden aan elkaar gekoppeld. Moet ik deze draden ontkoppelen? En dan de methode van Henk toepassen?

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2018, 12:32
door henkvd
Met weinig ervaring is het denk gemakkelijker om alle probleem verbruikers los te halen ( maak foto's) en 1 voor 1 weer aansluiten en dan aanzetten en de volgende aansluiten, zodra je spoken tegen komt deze weer los laten en eerst verder met de rest aansluiten en dan de pas de probleem aansluiting bekijken, wat er nu gebeurd is dat er verbruikers een weg naar de voeding vind ( kan naar massa maar net zo goed ook naar de plus met een dubbel uitgevoerde bedrading ) dat deze bv via een lamp kan werken echter zodra je de lamp aanzet juist de andere verbruiker uitgaat.
controleer vooral de punten waar bedrading bij elkaar komt.

Zal je een praktijk voorbeeld geven, lang geleden toen er geen iso stekkers waren voor autoradio's in auto's, bouwde ik een radio in, keurig aangesloten, verbaasd dat de auto fabrikant al een keurige zwarte massadraad had aangebracht, contact aan, radio deed het, klaar, tot ik 's avonds weg reed, instappen , starten, radio aan, licht aan, radio uit, huh dat is gek licht uit radio aan !!! hoe kan dat ? zwarte draad was voor de verlichting van de radio, via de dashboard verlichting.
radio werkte dus omdat via de dashboard verlichtings lampjes die niet branden toch massa gevonden werd, dat de radio wat later bleek het veel beter deed direct aan de massa en niet meer via de lampjes kwam later pas aan het licht, Bij het aanzetten van de verlichting kwam er dan een plus op de zwarte draad en daarom ging de radio uit.

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2018, 13:19
door ris
Ha Henk, Wat een verhaal van die auto. Voordat je daar achter komt zijn die spoken allang weer (t)huis.

Ik begrijp het principe en ga binnenkort aan de gang. Je hoort nog van me (Waarschijnlijk met vragen)

Re: Spookschip

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018, 14:54
door R.C.Grootveld
Riekt inderdaad naar massa-probleem.
Daarom worden veel scheeps installaties ook 2-polig uitgevoerd (en volgens mij volgens CE zelfs verplicht) om het gebruik van 'centrale massa' te voorkomen.

Geeft bij auto's vaak leuke effecten:
Zat eens achter iemand met aanhanger:
Alles leek te branden: Achterlichten en richting aanwijzer
Tot hij ging remmen, toen werd het iets van achteruitrijlampen die afwisselend gingen knipperen met het mistachterlicht oid.
Wel komisch om te zien.