Verlichting op sloep zonder mast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Verlichting op sloep zonder mast

Berichtdoor Amersfow » 05 Apr 2018, 09:22

Dag, ik heb een 6,25 m sloep; categorie Kleine (<7m), niet snelvarende motorboot (<13km). Nu zit er op de boeg een combi boordlicht en een heklichtje op het roer. Daarmee is dat een "carnavalslicht"; maar dat is alleen toegestaan voor een zeilschip. Ik moet het spul dus eigenlijk vervangen door 1 rondschijnend witlicht, of ergens een toplicht toevoegen. Maar hoe doe je dat zonder mast?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Verlichting op sloep zonder mast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Apr 2018, 10:05

Wij hadden destijds op onze sloep een soort uittrekbare 'mast' in het achterdek met daarop het toplicht.
Zat normaal ingeschoven in de ruimte onder het achterdek, als je hem nodig had, trok je hem omhoog.
Voorop gewoon rood en groen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verlichting op sloep zonder mast

Berichtdoor bas » 05 Apr 2018, 10:40

Of een stokje/pijpje met lampje wat je in zo'n soort sigaretten stopcontact steekt wat je waterdicht af kunt sluiten met een rubber dopje als je het niet gebruikt.

Beetje een knullige omschrijving maar iets dergelijks zat ooit op mijn speedboot. Vast wel te krijgen bij de watersportzaak.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verlichting op sloep zonder mast

Berichtdoor Amersfow » 05 Apr 2018, 15:26

Bedankt, logisch
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Verlichting op sloep zonder mast

Berichtdoor broekerhaven » 05 Apr 2018, 18:26

Ik heb de lamp bovenop de vlaggenmast, bijna elke sloep heeft wel een vlaggenmast/stok.

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Verlichting op sloep zonder mast

Berichtdoor kajoe » 06 Apr 2018, 11:13

ik zou zeggen lees het b.p.r er eens goed op na hoe je een klein vaartuig moet voorzien in navigatie verlichting ,voor in de nacht .
wij zien hier soms dingen voorbij komen waar niets van klopt .
maar je ziet ook creatieve oplossingen ,al dan niet in losse opstelling ,die goed werken ,het voornaamste als je maar goed zicgtbaar bend voor de overige vaart ,om dat niet iedere schipper de radar heeft bij staan en op recreatief water weet je ook nooit of er een onverlaat met een speat boot als een dwaas onverlicht rond racet .
hier bij ons op groot vaarwater varen geregeld gasten totaal onverlicht rond en het is al eens gebeurd dat een zeer snelle vaarder over een bootje heen vloog gelukkig geen persoonlijke schade maar wel erg veel matriele .
bij komend was dat naa onderzoek aan de man van de verzekering geen cent kreeg omdat hij onverlicht op grootscheeps vaarwater voer ,en had minstens een rondscheinend lichtje op moeten hebben .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten