Relais Startmotor

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Relais Startmotor

Berichtdoor Thiemen » 16 Mrt 2018, 22:07

Deze winter staat in het teken van het onderhoud aan onze nieuwe boot en in de laatste najaarsdagen van afgelopen jaar wilde de Samofa niet altijd in 1 keer starten.
Soms hoorde ik de bendix maar wilde de motor niet starten...

Bij controle constateerde ik dat er behoorlijk wat corrosie is opgetreden op 1 van de connectoren van het relais (rechtsonder)
Afbeelding Afbeelding

Nu zitten er op dit originele relais blijkbaar 6 aansluitingen, zie afbeelding uit de Samofa handleiding
Afbeelding

Moet ik nu weer op zoek naar een relais zoals bovenstaand van Bosch en waar kan ik nog zoiets aanschaffen?
Of kan ik ook zoiets kopen? (al heeft die maar 4 aansluitingen)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Relais Startmotor

Berichtdoor Rene » 16 Mrt 2018, 22:12

Via het onderdeelnummer een vervangende opzoeken, moet nog wel leverbaar zijn denk ik.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Relais Startmotor

Berichtdoor henkvd » 16 Mrt 2018, 22:12

Heeft niets met je startmotor te maken, tenzij je accu slecht laad, is je regelaar van je dynamo
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Relais Startmotor

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2018, 22:26

Je startrelais zit vrijwel altijd direct op je startmotor geintegreerd omdat de in te schakelen stromen vrij hoog zijn.
De vrij dikke 12V+ kabel gaat direct van de accu naar de startmotor/startrelais. Je bedient het startrelais met een dunnere stuurkabel via je startcontactslot.
Oorzaken van alleen de bendix aantikken kan een zwakke accu zijn of slecht contactmakend startrelais of koolborstels in de startmotor.

Eventueel slecht laden van de accu(s) kan wel komen door slechte contacten in het laadcircuit dat je toont op de foto.
Maar dat zou je merken aan een doorlopend vrijwel lege of bijna lege accu.
Dat wat jij een relais noemt, rechterfoto, is je laadspanningsregelaar.
Op het elektrisch schema is startrelais en startmotor getekend als 1 blokje.
Via aansluiting S wordt het startrelais opgezet die op zijn beurt weer de spanning doorgeeft aan de startmotor.
Als het probleem in dat spulletje zit demonteer je de startmotor compleet en laat je hem reviseren.
Dat is een vrij kostbare zaak dus een goeie analyse is belangrijk.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 16 Mrt 2018, 22:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Relais Startmotor

Berichtdoor Thiemen » 16 Mrt 2018, 22:46

Heren,

Dank voor jullie reactie en eventuele toelichting!

Ik heb de accu vervangen voor een Optima RT en de plus en min kabel naar de startmotor en massa vernieuwd.
Zijn daarmee alle eventuele oorzaken voor het soms niet direct starten van de motor te wijten aan de startmotor en moet daar onderhoud aan plaatsvinden?
Of kan het ook nog komen door een gecorrodeerde aansluiting vanaf de dynamo, of moet ik dat los van elkaar zien?
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Relais Startmotor

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2018, 22:49

Thiemen schreef:Heren,

Dank voor jullie reactie en eventuele toelichting!

Ik heb de accu vervangen voor een Optima RT en de plus en min kabel naar de startmotor en massa vernieuwd.
Zijn daarmee alle eventuele oorzaken voor het soms niet direct starten van de motor te wijten aan de startmotor en moet daar onderhoud aan plaatsvinden?
Of kan het ook nog komen door een gecorrodeerde aansluiting vanaf de dynamo, of moet ik dat los van elkaar zien?


In principe moet je dat los van elkaar zien, zorg dat de accu geladen is en probeer te starten. Dit moet dan meteen goed werken.
Als test, om alles uit te sluiten kan je met een volle accu punt S met punt B verbinden met een schroevedraaier of tang of startkabelklem.
Je overbrugt dan je contactslot direct op de startmotor. Het kan een klein beetje vonken, het startrelais is ook geen kleine jongen.
Je gloeit dan niet voor dus echt starten zal meestal niet lukken tenzij de motor warm is of de luchttemperatuur hoog.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Relais Startmotor

Berichtdoor Thiemen » 16 Mrt 2018, 23:06

aadbloem schreef:[
Als test, om alles uit te sluiten kan je met een volle accu punt S met punt B verbinden met een schroevedraaier of tang of startkabelklem.
Je overbrugt dan je contactslot direct op de startmotor. Het kan een klein beetje vonken, het startrelais is ook geen kleine jongen.
Je gloeit dan niet voor dus echt starten zal meestal niet lukken tenzij de motor warm is of de luchttemperatuur hoog.


Ik heb dit toevallig gister nog gedaan, en de vonken sprongen eraf, mag ik dan aannemen dat de startmotor misschien nog prima is en ik de oorzaak nu eerst in de bedrading/contactslot moet zoeken?
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Relais Startmotor

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2018, 23:11

Dat kan, punt S met punt B verbinden draait de startmotor flink rond??
Misschien is het contactslot slecht en treedt daar spanningsverlies op. Check ook de draden van en naar het contactslot.
Je kan dezelfde truc nog makkelijker uithalen op het contactslot, je kan zelfs voorgloeien met een schroevendraaier en vervolgens starten.
Contactsleuteltje totaal overbodig.... :D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Relais Startmotor

Berichtdoor Thiemen » 16 Mrt 2018, 23:32

aadbloem schreef:Check ook de draden van en naar het contactslot.

Dat zal wel weer de grootste uitdaging worden...
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Relais Startmotor

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2018, 23:35

Het elektrisch schema is vrij duidelijk, moet te doen zijn.
In ieder geval succes!!
Vergeet even dat laadcircuit van de foto's bewaar dat voor later.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten