Pagina 20 van 22

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2018, 20:40
door Wolf1
ErikH schreef:Wolf,
Ik denk hard mee en kom tot een conclusie; In geval van een walvoeding zonder trafo is relais AR1 overbodig en kan dus achterwege blijven! Bovendien lost het niets aan de corrosie problemen op bij langdurig gebruik.
Gr.Erik

Bedankt voor je meedenken, snap de aangegeven spanningen op testertje niet helemaal.
Je conclusie heb ik dan weer wat moeite mee, CE wil bij gebruik van walstroom zonder trafo aarde van de wal aan het schip ! Nog nooit een keurmeester gehad met moeite met een relais, ze meten en is de verbinding aanwezig is het OK
Gr.Wolf1
Ps. de twintig is gehaald !

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2018, 22:29
door ErikH
Wat dat testertje betreft, die heb ik ook maar ff snel gegoogled op zoek naar een polariteit onafhankelijke oplossing. Bestel er 1, een buil kun je er niet aan vallen.

Kijk nog eens goed naar dat schema en trek de conclusie dat AR1 overbodig is.

Gr.

Erik

Wolf1 schreef:Afbeelding

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018, 06:46
door aatv
jongens nogmaals dank voor alle hulp maar ik heb dit draadje geopend om hulp te vragen. als iedereen
het als discussie draadje gaat gebruiken voor andere dingen ja dan komen we wel aan 20 kantjes :D
feit is dat mijn vragen daardoor niet of veel later beantwoord worden, mischien niet eens gelezen.
doe me een plezier hou het bij mijn vragen of onderwerpen. misschien is het handig om met elkaar
eens een paar basis schema s te maken waar iedereen mee uit de voeten kan en eventueel
naar eigen behoefte kan aanvullen. en deze te plaatsen in een appart draadje waarin gewoon
alleen werkende veilige schema s staan en geen gediscuseer. scheeld een hoop gevraag en gediscuseer.
en gezoek op internet door iedereen voorkomt ook aanschaf van foutieve materialen.

Bv; walstroom schema ( hebben we nu met trafo en omvormer) je kunt er ook een maken zonder trafo(niet aan te bevelen) en/of omvormer.
12V dc schema met vermelding van mm2, zekering sterktes en draadkleur. als ik naar mijn boot kijk doen veel mensen maar wat! zeker wat de kleurtjes betreft.

jullie snappen wel wat ik bedoel en tis maar een idee. dus gewoon basis schema s van wal naar verdeelkast en 12v/24v van accu naar verdeelkast.
volgens mij zal dit bij de meeste boten zo n beetje hetzelfde zijn. zo wordt het voor velen makkelijker en zeker veiliger.

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018, 16:06
door aatv
ff met 12vDC beig geweest voor de vaste gebruikers die ik bij elkaar wil hebben

hoor graag of ik het goed gedaan heb. alles netjes uitgerekend volgens de boeken die ik heb.
schema voor kajuitverlichting waterpomp en radio volgt maar angezien dat ook ledverlichting
wordt en de radio en waterpomp ook wel meevallen ga ik er van uit dat die ook in 1.5mm2 kunnen.
meer dan dit alles bij elkaar zal er niet in het bootje komen.

Afbeelding

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018, 17:35
door Sambeek
!

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018, 17:50
door ErikH
- Toplicht apart schakelen van SB/BB licht t.b.v. ankerlicht
- Behalve verlichting zou ik alles 2,5mm2 uitvoeren (denk aan de aanloopstromen)
- Waarom dubbelpolig schakelen?
- Moet er niet een continuvoeding + schakeldraad + min naar de ruitewissermotoren?
- Behalve zekering 10A voor de hoorn; Waar is de rest van de zekeringen?
- Lasverbinding ruitenwissers en navigatieverlichting "ergens" in de boot (weggetimmerd zodat je er nooit meer bij kunt) of alles apart uitvoeren naar schakelpaneel?
- Koelkast en binnenverlichting niet vergeten?

Gr.

Erik

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018, 20:17
door Rene
Met 7 kleuren een complete motorfiets bedraden, en dan dit schemaatje......... begin een beetje te twijfelen aan de kennis....
Dan heb ik het nog niet eens over de andere draadjes.

Succes.

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018, 20:20
door aatv
ErikH schreef:- Toplicht apart schakelen van SB/BB licht t.b.v. ankerlicht
- Behalve verlichting zou ik alles 2,5mm2 uitvoeren (denk aan de aanloopstromen)
- Waarom dubbelpolig schakelen?
- Moet er niet een continuvoeding + schakeldraad + min naar de ruitewissermotoren?
- Behalve zekering 10A voor de hoorn; Waar is de rest van de zekeringen?
- Lasverbinding ruitenwissers en navigatieverlichting "ergens" in de boot (weggetimmerd zodat je er nooit meer bij kunt) of alles apart uitvoeren naar schakelpaneel?
- Koelkast en binnenverlichting niet vergeten?

Gr.

Erik


toplicht is rondschijnend zal hem appart maken, niet aan gedacht
tuurlijk maak ik alles zo dat ik er bij kan
wilde een schakelpaneel kopen met dubbelpolig gezekerde schakelaars dus zekeringen zitten daar in. waardes had ik bij de schakelaars gezet.
koelkast gebruikt 220 gewoon huishoud koelkast.
binnenverlichting waterpomp en radio maak ik appart had je kunnen lezen.
dubbelpolig omdat ik een zo zwevend mogelijk dc net wil
ruitenwissermotoren hebben nu ook maar twee draden zoals ze gemonteerd zijn dus ben daar van uit gegaan.

zal me er ff verder in verdiepen thanx voor het advies

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018, 20:23
door aatv
rene als je er geen verstand van hebt moet je ook niet stom gaan praten. 6 draden is genoeg om een hele motorfiets
te laten werken. we praten over custom bikes niet over japanse yoghurtbekers.

Re: hulp bij elektra gezocht

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018, 21:50
door Sambeek
aatv schreef:rene als je er geen verstand van hebt moet je ook niet stom gaan praten. 6 draden is genoeg om een hele motorfiets
te laten werken. we praten over custom bikes niet over japanse yoghurtbekers.


Dat waren dan aardige kabelbomen aat.
Custom boot moet dan toch ook makkelijk lukken, met 6 draadjes. ;)