hulp bij elektra gezocht

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 26 Jan 2018, 15:32

ikkie niet meer snappie, had het schema van wolf genomen en de trafo en lader toegevoegd
zoals me gezegt was, lees maar terug, ik ben geen elektriekgenie heb er gemiddeld wel wat
verstand van om het aan te sluiten op een nette manier maar een schemaatje met mijn apparaten
waar alle discusie partijen mee kunnen leven zou toch welkom zijn pff me hersens koken bijna van het
denken en proberen te begrijpen haha ik blijf mijn best doen en ooit zal mijn snapper het snappen :lol:
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor henkvd » 26 Jan 2018, 15:42

Wat ik teken is het losse gedeelte rechtsonder in het schema van Wolf1, dat is ( zijn) de spoelen van het relais.

Als de walsspanning wordt aangesloten staat er op A1 en A2 ( de spoel van het relais) 220 V , hierdoor trekt het relais aan en zal het relais de verbinding met de omvormer verbreken en de walsspanning ( via de trafo) verbinden met je verbruikers.

In het schema a1 en A2 zien de walspanning en het relais trekt aan ( volg de rode stippellijn ) en gaat naar links, de relaiscontacten naar de omvormer verbreken en de relais contacten van de walspanning ( via de trafo) maken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 26 Jan 2018, 15:45

henk werkt dat dan niet automatisch als ik dat relais, bv die van schneider zoals wolf aangaf,
aangesloten heb op de maak en breekpunten? ofheb je hem er bijgetekend alleen om dat aan te
geven dat het zo werkt
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor henkvd » 26 Jan 2018, 15:52

Nou je moet dan wel A1 en A2 ( de spoel ) aansluiten , anders gebeurd er helemaal niets.

je hebt bij het relais van Schneider het volgende

A1 en A2 is de spoel, en verder nog 8 aansluitingen die bestaan uit 4 sets relais contacten , 2 sets maak ( walspanning) en 2 sets verbreek ( omvormer)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 26 Jan 2018, 16:06

ik snap hem henk das nu duidelijk. verder teken je de aarde van de walstroom op de trafo? dacht dat dit nu net niet moest.
aarde op de 0 na de trafo is dat beter dan aarde direct op schip? of heeft dat verband met de lader?
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor henkvd » 26 Jan 2018, 16:18

De walstroom aarde gaat op de trafo ( zit uit eindelijk aan de metalen delen van de trafo) zelf en stopt daar ook. en maakt verder nergens meer contact mee, even opletten dus met het plaatsen van de trafo zelf, die moet geïsoleerd staan, in jouw geval als de kunststof behuizing er omheen blijft alleen die vast zetten.

Daarna leg je de " nul "van de uitgang van de trafo aan het schip, dat wordt de nieuwe aarde.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 26 Jan 2018, 16:25

ok ook duidelijk we komen er wel haha

heb je nog aarde op de omvormer bijgezet? bedoel je daar het dunne ground kabeltje mee?
of en dikke kabel, heb 4 aansluitingen voor dikke kabels op de vormer wat is daar het nut
van als je er maar twee gebruikt, of is dat bedoeld om de voormer op 2 accu s tegelijk aan
te sluiten?
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor henkvd » 26 Jan 2018, 16:39

Had de dikke min kabel vanaf de accu naar de ingang van de omvormer er bij getekend.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 26 Jan 2018, 16:41

ik had de dikke direct op de scheepsaarde gezet, omdat de accu ook direct op de scheepsaarde zit ,moeten ze nu beide of kan
er een vervallen
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Arthur » 26 Jan 2018, 17:45

Ben blij dat ik alleen stroom nodig heb op mijn kaik om te starten en soms voor de navigatie verlichting. :mrgreen:
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten