hulp bij elektra gezocht

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor ErikH » 27 Jan 2018, 20:23

aatv schreef:thanx erik, ik dacht dat voor 220 de dikte niet zo veel uit maakte en dan bedoel ik dat het geen kwaad
kan als je dikkere draad gebruikt als je eigelijk nodig hebt. of is dat ook een verkeerde gedachte?


Draaddikte is afhankelijk van zekeringwaarde (of andersom). In jou geval een 10A zekering, je hebt dus 1,5mm2 of dikker nodig.

Regeltje geld ook voor de 12VDC of 24VDC installatie. Bij die lage spanning speelt spanningsverlies een grotere rol, die moet je dan ook in je draaddikteberekening meenemen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Rene » 27 Jan 2018, 21:37

Hier een voorbeeld van een calculator:

https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor gewoonmich » 27 Jan 2018, 21:49

Wolf1 schreef:Dat word dan, het Scharlo met daar achter de Kerkvaart !
Gr Wolf1


Dat klopt precies. Hebben elkaar afgelopen zomer gesproken in Gorinchem. Heb toen nog naar de droge uitlaat geïnformeerd.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 27 Jan 2018, 23:14

aatv schreef:kijk dat wist ik dus niet! dacht dat dat alleen bij 12/24 v van belang was.weer wat geleerd
nooit te oud om te leren blijkt weer.

de 2,5 m2 die kan ik voor alle verbruikers nemen? koelkast, magnetron laptoppie tv etc. eigelijk voor de aansluiting
van de wandcontactdozen?



Ja. Net zoals in een huis.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 27 Jan 2018, 23:38

ErikH schreef:Draaddikte is afhankelijk van zekeringwaarde (of andersom). In jou geval een 10A zekering, je hebt dus 1,5mm2 of dikker nodig.
Regeltje geld ook voor de 12VDC of 24VDC installatie. Bij die lage spanning speelt spanningsverlies een grotere rol, die moet je dan ook in je draaddikteberekening meenemen.
Gr. Erik


Je schept verwarring. Als je vermogen niet weet (het motortje aan het einde van het draadje)
Hoe wil je dan een zekering of draaddikte bepalen?
Eerst je vermogen en daarna de rest, waar draaddikte als eerste komt.
Voor de koelkast en resterend genoemde zaken is als thuis.
(mits je er geen wasmachine op je achterdek staat natuurlijk) ;)
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 27 Jan 2018, 23:39

ErikH schreef:Draaddikte is afhankelijk van zekeringwaarde (of andersom). In jou geval een 10A zekering, je hebt dus 1,5mm2 of dikker nodig.
Regeltje geld ook voor de 12VDC of 24VDC installatie. Bij die lage spanning speelt spanningsverlies een grotere rol, die moet je dan ook in je draaddikteberekening meenemen.
Gr. Erik


Je schept verwarring. Als je vermogen niet weet (het motortje aan het einde van het draadje)
Hoe wil je dan een zekering of draaddikte bepalen?
Eerst je vermogen en daarna de rest, waar draaddikte als eerste komt.
Voor de koelkast en resterend genoemde zaken is als thuis.
(mits je er geen wasmachine op je achterdek staat natuurlijk) ;)
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor ErikH » 28 Jan 2018, 02:16

Jij praat over 12VDC, ik had het over 230VAC.

Voor de 230VAC is in dit geval de 10A automaat/zekering bepalend. Alle bedrading erachter moet dan minimaal 1,5mm2 of liever 2,5mm2 uitgevoerd zijn.

Bij berekening zekeringwaarde 230VAC word geen rekening gehouden met beveiliging van de verbruiker, dit in tegenstelling tot berekening zekeringwaarde in 12VDC of 24VDC netten.

In het 12VDC circuit bepaal je idd eerst de maximaal te verwachten stroom, van daaruit bepaal je de zekeringwaarde (rekening houdend met aanloopstromen). Aan de hand van de zekeringwaarde bepaal je de draaddikte rekening houdend met soort isolatie, aantal bij elkaar gelegde kabels en maximaal te verwachten omgevingstemperatuur. Als je nu de draaddikte hebt bepaald ga je een berekening uitvoeren voor het spanningsverlies. Word het spanningsverlies te hoog dan dikkere draad nemen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 28 Jan 2018, 06:16

goeie uitleg jongens!

maar nog even naar de omvormer terug, uitgaand heeft ie 2 contactdozen (stopcontakten) kan ik hem
gewoon middels stekker op het scheepsnet pluggen, naar de relais, of is het beter het ding ff open
te maken extra draad er in te solderen en dan naar het relais. hierbij ga ik dan ook uit dat de 2,5m2
draad daar geschikt voor is.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 28 Jan 2018, 13:04

ErikH schreef:Jij praat over 12VDC, ik had het over 230VAC.

Voor de 230VAC is in dit geval de 10A automaat/zekering bepalend. Alle bedrading erachter moet dan minimaal 1,5mm2 of liever 2,5mm2 uitgevoerd zijn.

Bij berekening zekeringwaarde 230VAC word geen rekening gehouden met beveiliging van de verbruiker, dit in tegenstelling tot berekening zekeringwaarde in 12VDC of 24VDC netten.

In het 12VDC circuit bepaal je idd eerst de maximaal te verwachten stroom, van daaruit bepaal je de zekeringwaarde (rekening houdend met aanloopstromen). Aan de hand van de zekeringwaarde bepaal je de draaddikte rekening houdend met soort isolatie, aantal bij elkaar gelegde kabels en maximaal te verwachten omgevingstemperatuur. Als je nu de draaddikte hebt bepaald ga je een berekening uitvoeren voor het spanningsverlies. Word het spanningsverlies te hoog dan dikkere draad nemen.

Gr.

Erik


Laatste wat ik er van zeg, Snap niet dat je aangeeft dat dit alleen bij 12 en 24V het geval zal zijn. Let wel, ik heb het over elektrisch in het algemeen.

ErikH schreef: In het 12VDC circuit bepaal je idd eerst de maximaal te verwachten stroom, van daaruit bepaal je de zekeringwaarde (rekening houdend met aanloopstromen). Aan de hand van de zekeringwaarde bepaal je de draaddikte rekening houdend met soort isolatie, aantal bij elkaar gelegde kabels en maximaal te verwachten omgevingstemperatuur. Als je nu de draaddikte hebt bepaald ga je een berekening uitvoeren voor het spanningsverlies. Word het spanningsverlies te hoog dan dikkere draad nemen.


Je geeft zelf alle factoren al aan waar rekening mee te houden is. Waarom zou het bij 230 c.q. 380V installaties anders zijn denk je?
Heb in het verleden wel gezien dat de elektroboer zich vergiste (of verkeerd gegokt misschien) in dikte kabel, gezien de lengte en warmte productie omgeving en opgegeven vermogen.
Dan hebben we het over ruim 75KW opgenomen vermogen. Krijg je toch wel een scherp stinkend brandluchtje van smeltend pvc mantel (of wat er ook maar omheen zit) in zekering kast.
Ik wil daar mee zeggen, zie het verschil niet.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jan 2018, 13:47

Jullie praten allebei Nederlands maar verstaan elkaar niet !
De belasting bepaald de geleidingsmateriaaldraaddikte, de omstandigheden de isolatie, en de lengte de spanning !

Maar Aat zal best nog een aantal vragen hebben en we zitten nog maar aan kantje 12

En mijnheer Amerstroom.

Amersfow schreef:Ik snap niet dat er geen aarde van de wal naar de sheidingstransformator gaat. En dat de 0 of fase uit de transformater verbonden wordt het de aarde?? Lijkt me levensgevaarlijk.

Komt direct de vraag bij mij op, hoe zit bij u de omvormer dan aangsloten ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten