hulp bij elektra gezocht

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 20 Jan 2018, 13:28

hoi allemaal,

hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen. ik ga op mijn 7.5mtr bootje kompleet nieuw elektra aanleggen.
het betreft een 12v systeem waar ik een startaccu heb en een AGM van 180amp. deze zijn goed de rest wat er
nu aanhangt/aan hing is rommel. verder wil ik in de toekomst een tweede AGM accu en eventueel zonnepanelen.
ook heb ik een goede nieuwe 1500w omvormer.

walstroom alleen voor de acculader ( victron 12- 30- 3 ) en misschien een of twee contactdozen als dit beter is
dan de omvormer constant te gebruiken.

verbruikers aan boord zullen een 220 koelkastje, wat ledlampjes, tv met digitenne, autoradiootje, waterpomp,
led nav verlichting en een laptopje. gewoon wat standaard zaken geen overbodige luxe.

de bedoeling is dat ik zonder haven (walstroom) een dag of twee drie moet kunnen overleven op de accu s.
niet dat dit vaak zal gebeuren maar tis makkelijk als het kan.

Daar ik mijn complete boot moet restaureren, compleet leeg, nieuw verfsysteem vanaf blank staal en nieuw interieur, ramen etc,
moet ik wel wat op de kosten letten. ik wil dus een eenvoudig maar veilig en niet te duur elektra systeem aanleggen wat ik later
eventueel eenvoudig kan uitbreiden.

Nu zullen er zeker mensen gaan roepen lees eerst de forums eens door. geloof me heb ze ondertussen echt wel zo n beetje gelezen
en heb ook het boek elektra aan boord gekocht. wat mij opvalt is dat er eigenlijk veel info te lezen is maar dat er niets echt duidelijk
is daar in veel forums al snel van het onderwerp geweken wordt in de discussies!

om een kort verhaal dus lang te maken haha ik zoek dus iemand die mij, ondanks mijn redelijke elektra kennis, op een kinderlijk
eenvoudige wijze kan vertellen wat ik het beste kan kopen en hoe ik dit op de juiste manier stap voor stap aansluit. soort van scheepselektra
voor dummy s dus.

dus bovengenoemde verbruikers, acculader en omvormer permanent aangesloten en voorbereiding voor zonnepanelen in de toekomst
daar de boot nu vrijwel leeg is en ik bedrading voor later vast kan aanleggen en wegwerken.
mocht een magnetron nog passen in het verhaal zou dat leuk zijn maar tis geen moeten.

ik zou zeggen brand maar los en vast bedankt!

aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jan 2018, 18:41

aatv schreef:ik zou zeggen brand maar los en vast bedankt!

Koop een combi in het vermogen wat je denkt nodig te hebben.
Deze is instaat om zowel je licht als startbatterij te onderhouden, en de aarde aan boord is geregeld voor zowel, wal als omvormer gebruik.
Er zijn tegenwoordig dacht ik ook al combi’s met aansluitmogelijkheid voor zonnecollectoren !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 20 Jan 2018, 22:20

aatv schreef:om een kort verhaal dus lang te maken haha ik zoek dus iemand die mij, ondanks mijn redelijke elektra kennis, op een kinderlijk
eenvoudige wijze kan vertellen wat ik het beste kan kopen en hoe ik dit op de juiste manier stap voor stap aansluit. soort van scheepselektra
voor dummy s dus.
aat


Vraagje, hoever gaat jou redelijke elektra kennis dan?
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 21 Jan 2018, 08:44

hoi albert,

mijn elektra kennis laat mij een kompleet huishoudelijk systeem aanleggen tevens heb ik
mijn hele leven custom motors gebouwd en daarvoor vaak kompleet nieuwe kabelbomen
ontworpen en gemaakt. hiervoor een eenvoudig schema tekenen lukt ook wel en het lezen
ervan ook. maar ondanks mijn kennis ben ik er wel achter dat met elektra klooien op een schip
ff wat anders is, zeker met walstroom. met veiligheid moet je niet klooien.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 21 Jan 2018, 10:06

ff gekeken naar de combi s zoals wolf voorstelde. ziet er uit als een strak plan
maar gezien het prijskaartje past het nu ff niet in het budget. zal dan waarschijnlijk
ff bij een 12v systeem blijven met omvormer en een wal kabel op de lader indien nodig als het
niet anders kan. wel leg ik vast de voorbereidende kabels etc voor het toekomstige walstroom gebeuren
zodat alleen het dure stuk er dan nog tussen hoeft. uiteraard zijn alle ideeen om het goekoper
maar veilig te doen welkom. zolang ik veilig kan laden draait het kleine beetje 220 voorlopig
ook wel op de omvormer kwestie van genoeg accu hebben en das altijd makkelijk.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 21 Jan 2018, 10:59

aatv schreef:hoi albert,

mijn elektra kennis laat mij een kompleet huishoudelijk systeem aanleggen tevens heb ik
mijn hele leven custom motors gebouwd en daarvoor vaak kompleet nieuwe kabelbomen
ontworpen en gemaakt. hiervoor een eenvoudig schema tekenen lukt ook wel en het lezen
ervan ook. maar ondanks mijn kennis ben ik er wel achter dat met elektra klooien op een schip
ff wat anders is, zeker met walstroom. met veiligheid moet je niet klooien.


Aanleg huishoudelijk systeem is op een boot niet heel veel anders.
Minimaal een aardlek gebruiken voor je automaten of nog mooier een scheidingstrafo monteren.
Zoals gemeld door Wolf een combi. Het is net wat je er aan uit kunt/wil geven.
Budget momenteel niet toereikend voor dergelijke zaken, wel een aardlek plaatsen.
Tevens is het vaak lastig zaken uit te leggen van bepaalde apparatuur. Daarvoor zitten en schema's bij.
12V/24V systemen, zekering verdeel blok toepassen vanwaaruit je naar diverse stroompunten wilt gaan.
Kabeldiktes goed in de gaten houden (vooral bij grotere vermogens) zijn rekensommetjes voor.
(lengte kabel + en - bij elkaar optellen!!!)
Je massa niet op de romp knopen maar terug naar je - op de accu.

Volgens mij heb ik nu grofweg de hoofdzaken te pakken.
Laatst gewijzigd door Sambeek op 21 Jan 2018, 19:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jan 2018, 18:48

Eenvoudig en veilig volgens de regels heb ik al aangegeven.
Alles wat hierop volgt is niet meer eenvoudig !
Het wordt nu een 4polig relais met 2maak en 2 breek contacten.
De maak en breekcontacten gaan 2 aan 2 aan elkaar en vormen zo de 230V installatie aan boord.
De andere zijde van het relais komt de maakcontacten samen met de relaisspoel op de wal voeding en de breekcontacten op de uitgang van de omvormer.
Met een tweede relais wat gelijktijdig met de walvoeding mee schakelt, zorg je dat ingeschakeld de walaarde aan de scheepsaarde wordt gekoppeld.
Zonder walvoeding valt het opzet stuk van dit relais vertraagd af waardoor de 0 van de omvormer aan de scheepsaarde wordt gekoppeld.
Comprende ? Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 21 Jan 2018, 20:04

Wolf1,
Misschien Aat even een schemaatje sturen via pbje.
Kan me voorstellen als je verder geen idee hebt van dergelijke schakelingen,
dat het lastig wordt.
Maar misschien valt het mee voor hem gezien
"custom motors gebouwd en daarvoor vaak kompleet nieuwe kabelbomenontworpen en gemaakt."
Lijkt mij bij en kabelboom maken, dat je ook moet weten hoe de boel schakelt.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 22 Jan 2018, 00:56

dank voor het mee denken mannen, 12v systeem zal niet zo n probleem zijn om aan te sluiten dat maak ik
zo zwevend als mogelijk. 220 komt ook wel goed alleen scheidingstrafo of combi is nu ff te veel daar ik
voor nieuwe ramen gekozen heb om van de rubbertjes af te zijn. is het nu echt zo een risico als ik mijn lader
vrij van het staal monteer en die gewoon in de wal kabel steek? tis puur om te laden als dat ff nodig is of geeft dat weer
problemen omdat je tijdens het laden ook verbruikt? koelkast is toch fijn voor een koud pintje en voor de rest zal er
hooguit tegelijk een lampje branden en dat is dan al als ik savonds wat langer aan boord blijf. ik weet uit gelezen forums
dat wolf zeer elektra begaaft is graag helpt en het voor zijn gevoel eenvoudig probeerd uit te leggen. ik begrijp wel
wat hij probeert uit te leggen maar snap niet hoe ik het moet maken. heb dat zelf met motortechniek als ik anderen
probeer te helpen.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 22 Jan 2018, 08:07

om het ff simpelte zeggen,

12v kan ik aanleggen dat komt goed verscheeld niet zoveel van motoren en auto s. draaddiktes
zijn formules voor en goed draad koop je niet in de bouwmarkt. ik heb een 1500w xenteq zuivere
sinus omvormer welke in de boot zat en een jaar oud is. die leverd voorlopig ff de stroom voor
de koelkast en eventueel digitenne. bedrading voor walstroom leg ik vast aan zodat het dure
stuk er alleen nog tussen hoeft. tot die tijd is het enige wat walstroom gebruikt de acculader en dat
moet dus voor nu ff simpel maar veilig werken. volgens de mannen van bluepowershop waar ik mijn
victronlader gekocht heb zou het staalvrij monteren van de lader en in de walkabel pluggen voor
nu geen probleem moeten geven daar er niets is wat contact met het staal maakt of kan maken.

dan heb ik dus een zwevende 12v installatie en een omvormer direct op de agm accu voor de koelkast.
acculader permanent aangesloten op licht en startaccu. lader heeft 3 uitgangen
lader victron 12v 30a 3 uitgangen. lader en omvormer worden vrij van het staal gemonteerd.

of denk ik nu te simpel en vergeet ik iets?
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten