hulp bij elektra gezocht

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jan 2018, 12:16

Met een vereenvoudigd 230V systeem met alleen walvoeding op de acculader, heb je inderdaad geen relais nodig, maar het 230V vermogen is nu terug gebracht naar het maximale continue omvormer vermogen !
Het walvoeding gebruik zal nu ook een grote rol in de levensduur van je accu’s gaan bepalen.
Denk ook dat de aanschaf van je nieuwe omvormer een niet zo doordachte aankoop was !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 22 Jan 2018, 16:16

aatv schreef:om het ff simpelte zeggen,

12v kan ik aanleggen dat komt goed verscheeld niet zoveel van motoren en auto s. draaddiktes
zijn formules voor en goed draad koop je niet in de bouwmarkt. ik heb een 1500w xenteq zuivere
sinus omvormer welke in de boot zat en een jaar oud is. die leverd voorlopig ff de stroom voor
de koelkast en eventueel digitenne. bedrading voor walstroom leg ik vast aan zodat het dure
stuk er alleen nog tussen hoeft. tot die tijd is het enige wat walstroom gebruikt de acculader en dat
moet dus voor nu ff simpel maar veilig werken. volgens de mannen van bluepowershop waar ik mijn
victronlader gekocht heb zou het staalvrij monteren van de lader en in de walkabel pluggen voor
nu geen probleem moeten geven daar er niets is wat contact met het staal maakt of kan maken.

dan heb ik dus een zwevende 12v installatie en een omvormer direct op de agm accu voor de koelkast.
acculader permanent aangesloten op licht en startaccu. lader heeft 3 uitgangen
lader victron 12v 30a 3 uitgangen. lader en omvormer worden vrij van het staal gemonteerd.

of denk ik nu te simpel en vergeet ik iets?


Nee hoor volgens mij vergeet je niets.
Maar het zwevende net in dit geval je 12V, daarmee doelde ik op massa terug naar je accu min pool.
Lijkt mij dat je het 230V systeem niet aan het staal zet. (volgens mij heeft dat geen uitleg nodig)
Wel zorgen dat je aarde (zoals wolf al stelde) aangesloten (contact maakt) is op walaarde na inpluggen.
Je laat je koelkast toch niet op accu draaien via omvormer als je in de haven bent/ligt?
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 22 Jan 2018, 17:10

wolf de omvormer heb ik niet gekocht zat in de boot toen ik die kocht en was net nieuw gekocht
door de vorige eigenaar. aangezien het een redelijk goed ding is kan die mooi voor nu ff de stroom
voor de koelkast verzorgen. later kijk ik wel of ik die blijf gebruiken in de boot anders knoop ik hem
wel in de vrachtwaggel. in princiepe wolf heb ik een lader en een omvormer, is het dan niet slimmer
gewoon een scheidingstrafo te kopen? kosten ook genoeg maar zijn goedkoper dan een combi.

met de boot op vakantie gaan ga ik dus ff nog niet doen voor de walstroom compleet is. blijven gewoon
ff dagjes, woon toch kort bij de haven, mocht ik savonds is wat langer op de boot blijven als het lekker
weer is dan kan de koelkast best ff op de accu blijven draaien als ik daarna naar huis rij zet ik die toch uit
en kan de lader zijn best doen voor de volgende dag. daar maak ik me niet zo druk om is ook kwestie van prioriteiten
stellen, niet iets willen dat nog niet kan of geen zin heeft.

de voorbereiding van het geheel kan ik wel doen en ga ik ook doen hoeft er later alleen maar een scheidingstrafo of combi
tussen en die is dan zo aangesloten. voor de voorbereidende werkzaamheden wilde ik dus graag weten wat ik het beste
koop en hoe ik dat het beste aansluit. er zijn veel merken en kwaliteiten te koop en jullie hebben daar meer ervaring mee dan ik.
hoeft niet het duurste te zijn maar wel goed en veilig spul. mocht je iets tweedehands weten voor een leuk prijsje hoor ik het graag.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jan 2018, 17:39

Sambeek schreef:Lijkt mij dat je het 230V systeem niet aan het staal zet. (volgens mij heeft dat geen uitleg nodig)
Wel zorgen dat je aarde (zoals wolf al stelde) aangesloten (contact maakt) is op walaarde na inpluggen.
Je laat je koelkast toch niet op accu draaien via omvormer als je in de haven bent/ligt?

Als je meer als alleen de acculader via walstroom gaat voeden, zal er een wal/omvormer relais nodig zijn !
Omdat we dan ook twee aardes aan boord hebben (anders werkt de aardlekschakelaar niet) zullen we deze dus ook naar gelang moeten schakelen, of één aarde laten vervallen doormiddel van een scheidingstrafo.
Dit laatste heb ik nog niet besproken i.v.m. het reeds al aangevoerde budget probleem.
Gr, Wolf1

Roelof schreef:als er te weinig info is om "to the point" te reageren kun je kiezen uit 2 dingen: - Ik reageer niet.- Op een normale manier vragen stellen om aan de hand van de verkregen info een zo correct mogelijk antwoord te geven.
De keuze is aan de reageerders.
Groet, Roelof

Dacht toch dat ik weer aardig mijn best deet !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 22 Jan 2018, 18:07

wolf je doet zeker je best waarvoor dank! kijk de combi of scheidingstrafo vallen nu ff buiten budget
en dat vind ik niet erg want ik pas me wel aan met hetgeen ik nu wel heb. gaat me erom dat de voorbereiding
in een keer goed gekozen wordt en aan de hand van de keuze vast aangelegd zodat het straks draadjes, die er dan al liggen,
aansluiten en klaar is als ik weer ff wat gespaard heb. gaat er nu puur ff om dat ik stroom in de accu s houd en dat gaat dus wel
lukken door de lader gewoon ff in te pluggen na een dagje op de boot. tijdens het varen laad het spul toch ook bij dus
zo leeg zal de agm niet zijn na een dagje. later koop ik nog 2 agm accu s bij en dan zal ik wel snor zitten om een paar dagen
van de accu s te trekken als dat is nodig is. en voor nu zal het in princiepe alleen de koelkast zijn die verbruikt overige zaken
komen later wel F1 kijk dan wel dit seizoen thuis.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Arthur » 22 Jan 2018, 18:52

Is natuurlijk weer helemaal offtopic, maar als je een gepensioneerde chauffeur bent Aat kun je rustig de training op zaterdag en die 2 uurtjes zondag de race thuis kijken en doordeweeks fijn varen, is het ook wat rustiger op het water.
groeten van een pre pensioener okt 1949 en mede Limburger, als je tenminste uit de buurt van Wessem komt, die ook geniet van het leven.
Arthur
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jan 2018, 19:24

aatv schreef:van de accu s te trekken als dat is nodig is. en voor nu zal het in principe alleen de koelkast zijn die verbruikt overige zaken komen later wel

Het koelkast gebruik kan meestal met 1 groot zonnepaneel worden op gevangen !
Gr.Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 22 Jan 2018, 22:55

gepensioneerd niet arthur, werkeloos wel, rij normaal bulk cement en das altijd ff rustig in deze tijd van het jaar. ben
wel aan het rondkijken voor iets met dagritten waarbij ik op een beetje normale tijd thuis ben smiddags want ben 20 jaar
onderweg en van de hut geweest en ik vind het wel mooi zo want ben ook bijna 55 en half versleten. ach het geeft
wel ff tijd nu om de boot te verven. ik woon trouwens in elsloo dus niet zo ver van jou.

wolf die zonnepanelen komen ook nog in de toekomst. boot is straks ongeveer een drijvende energie centrale haha.

eerst ff 12v goed aanleggen, walstroom en zonnepanelen voorbereiden ( bedrading , aardlek etc) als jij een adresje
weet wolf waar ik alle materiaal, goed draad aardlek etc kortom de hele handel zonder de dure stukken het beste kan
bestellen hoor ik het graag.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Sambeek » 22 Jan 2018, 23:12

[quote="Wolf1"]
Als je meer als alleen de acculader via walstroom gaat voeden, zal er een wal/omvormer relais nodig zijn !
Omdat we dan ook twee aardes aan boord hebben (anders werkt de aardlekschakelaar niet) zullen we deze dus ook naar gelang moeten schakelen, of één aarde laten vervallen doormiddel van een scheidingstrafo.
Dit laatste heb ik nog niet besproken i.v.m. het reeds al aangevoerde budget probleem.
Gr, Wolf1


Moest even nadenken. klopt inderdaad.
Zou misschien kunnen kiezen voor een keuze schakelaar. Wal-0-omvormer.
Maar ja, kosten ook geld. Een scheidingstrafo is beste optie al dan niet in combinatie van..... Even sparen.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jan 2018, 00:53

Sambeek schreef:Zou misschien kunnen kiezen voor een keuze schakelaar. Wal-0-omvormer.

Waarde collega ex rijkswatervlet eigenaar,
Ik had al verteld dat we zodra de walvoeding voor meer als alleen de acculader gebruiken ook de N van de omvormer aan aarde gelegd moest worden.
De aarde van de wal aan ons schip als we deze niet gebruiken is ook al niet aan te bevelen.
Dus het gaat een aardig ingewikkelde en daardoor dure schakelaar worden, die je ook nog verkeerd kan bedienen.
De twee eerder aangegeven relais zijn denk ik goedkoper en zelfs eenvoudiger !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 23 Jan 2018, 11:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten