hulp bij elektra gezocht

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Yep » 31 Jan 2018, 16:32

Ik hoop dat alles niet eindigt in een grote rookwolk afkomstig van smeltende isolatie ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 31 Jan 2018, 17:11

dank je henk, wat jij aanzag als aarde walstroom was een lijntje wat ik te lang had getekend :D
die fout zal ik niet maken .maar ik bergrijp de verwarring. nul 220 kant omvormer op de aarde
lijkt me logisch als ik dat zo zie en er over nadenk. alleen had erik aangegeven dat de A1 vanwege
de scheidingstrafo vervalt waarvan ik ook dacht dat ie dan niet schakeld. pfff hoop dat het nu goed
is en veilig werkt.

op de omvormer heb ik aan de accu 12V zijde twee aarde aansluitingen voor dikke kabels.
een naar de accu en een naar sterpunt doen? of alleen naar de accu en het dunne ground
kabeltje naar sterpunt?
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor henkvd » 31 Jan 2018, 17:29

Dun als zijnde 2,5 of 4 mm2 is prima voor de aarding, behalve de bestaande min kabel van de motor accu die moet zo blijven zo die is , dik.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 31 Jan 2018, 17:46

dus van de 12V kant omvormer met een dikke naar de accu en van de andere aansluitplug met een dunnere
naar sterpunt. aardkabeltje van de aarde omvormer behuizing ( ground) kan gewoon egaal waar op de aarde dan.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor ErikH » 31 Jan 2018, 21:30

In dit schema zie ik alleen een missende fase naar de relaisspoel waarvan jij vind dat de aansluitingen A1 en A2 genoemd moeten worden. De DC min naar omvormer moet naar de accu's en niet naar het sterpunt;
aatv schreef:Afbeelding


In dit schema zie ik dan ineens een foute verbinding tussen nul vanaf omvormer naar scheepsaarde. (tussen omvormer en relaiscontact);
henkvd schreef:Afbeelding


Vergis je niet in de dikte bekabeling vanaf accu naar omvormer, daar gaat 1500/12 = 125A lopen! Afhankelijk van de plaats omvormer t.o.v. accu zal een zekering in die leiding niet onverstandig zijn. We zijn er bijna.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor henkvd » 31 Jan 2018, 22:26

ErikH schreef:In dit schema zie ik dan ineens een foute verbinding tussen nul vanaf omvormer naar scheepsaarde



Omvormerbehuizig ligt vrij als het goed is, dan zal je de "nul"net als bij de trafo aan aarde moeten leggen om deze niet te laten zweven.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor eagle » 31 Jan 2018, 22:40

Bij "Walstroom" blijft de omvormer aan de 12v, en zal, hoewel onbelast, toch nog enige stroom trekken. Hij moet dan uitgeschakeld worden. Soms kan dat via een afstandbediening of stuurcontact. In dat laatste geval zou een extra contact van het relais dit kunnen doen...

Gr, Eagle













B
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor Klaver vier » 31 Jan 2018, 22:55

Ik heb nou 8 schema’s gezien maar die van Erik mis ik nog.
Het is 8 schema’s commentaar zonder een definitieve oplossing.
Als ik Aat was zou ik gillend weglopen,en een elektricien gaan zoeken.
Ik bewonder een ieder zijn geduld.
Gr René ( klaver vier) die het geduldig blijft volgen
Klaver vier
 

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor ErikH » 01 Feb 2018, 00:10

Rene, we zijn er en jij loopt gillend weg?

Afbeelding

Henk, je hebt natuurlijk gelijk!

Eagle, je hebt een puntje, maar ik vermoed dat je hooguit10 minuten eerder een 50 cent muntje in de automaat moet stoppen. Orde van grootte van 10W sluipverbruik? Jou relaisoplossing gebruikt ook een paar Watts.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: hulp bij elektra gezocht

Berichtdoor aatv » 01 Feb 2018, 07:13

zie je we komen er wel, en rene beter 100 schema s dan 1 x een rokende puinhoop of
zelf met de pootjes omhoog liggen toch?

nog ff over de omvormer,
primaire kant (12V) aarde op de accu, dikke kabel
secundaire kant 220V fasedraad op relais, nuldraad op de relais en aan aarde leggen, aardedraad op sterpunt.
dun aarde (ground behuizing) kabeltje op de aarde verzamel rail.

voor de plus en aarde heb ik een hele dikke nieuwe kabelset die ook nog in een beschermhoes zit.
hier zat hij mee aangesloten in de boot. kabel is een meter of 4 lang maar die laat ik nog inkorten
daar de omvormer dichter bij de accu komt. ook bestel ik de afstandbediening voor de omvormer
zodat ik hem kan uitschakelen. maar als het op een eenvoudige manier automatisch kan hoor ik het graag?

op de 12V kant heb ik 2 x een plus en 2 x een min aansluiting, de handleiding zegt hier niets over.
is dat bedoeld om hem op 2 accu s aan te kunnen sluiten of heeft dat een andere functie?
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten