aatv schreef:om het ff simpelte zeggen,
12v kan ik aanleggen dat komt goed verscheeld niet zoveel van motoren en auto s. draaddiktes
zijn formules voor en goed draad koop je niet in de bouwmarkt. ik heb een 1500w xenteq zuivere
sinus omvormer welke in de boot zat en een jaar oud is. die leverd voorlopig ff de stroom voor
de koelkast en eventueel digitenne. bedrading voor walstroom leg ik vast aan zodat het dure
stuk er alleen nog tussen hoeft. tot die tijd is het enige wat walstroom gebruikt de acculader en dat
moet dus voor nu ff simpel maar veilig werken. volgens de mannen van bluepowershop waar ik mijn
victronlader gekocht heb zou het staalvrij monteren van de lader en in de walkabel pluggen voor
nu geen probleem moeten geven daar er niets is wat contact met het staal maakt of kan maken.
dan heb ik dus een zwevende 12v installatie en een omvormer direct op de agm accu voor de koelkast.
acculader permanent aangesloten op licht en startaccu. lader heeft 3 uitgangen
lader victron 12v 30a 3 uitgangen. lader en omvormer worden vrij van het staal gemonteerd.
of denk ik nu te simpel en vergeet ik iets?
Nee hoor volgens mij vergeet je niets.
Maar het zwevende net in dit geval je 12V, daarmee doelde ik op massa terug naar je accu min pool.
Lijkt mij dat je het 230V systeem niet aan het staal zet. (volgens mij heeft dat geen uitleg nodig)
Wel zorgen dat je aarde (zoals wolf al stelde) aangesloten (contact maakt) is op walaarde na inpluggen.
Je laat je koelkast toch niet op accu draaien via omvormer als je in de haven bent/ligt?