Pagina 1 van 1

Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2018, 11:02
door lowlander
Eind vorig jaar een boot gekocht dat voor het eerst sinds ik vaar elektra heeft.

Een Yamaha 9.9 elektrische start laadt een 12V accu op waar, via een schakeldoos, enkele lampen op zijn aangesloten.

Echter is het voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe wat werkt. Vandaar ook mijn eerste post met, waarschijnlijk, beginnersvragen.

- Met welke snelheid laadt de accu op via de motor?
- Als ik meer apparaten wil aansluiten dan de accu aan kan qua ampere, hoe installeer ik een 2e accu (om load the shedden)?
- Is er een verschil tussen een startaccu en een accu voor de apparatuur aan boord?

Re: Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2018, 16:40
door peter jansen
Even een kort antwoord op je vragen

Een buitenboord motor laadspoel kan nooit veel vermogen leveren. De juiste gegevens kun je eventueel vinden in je instructie boek van de motor. Hiermee heb je gelijk een antwoord op je volgende vraag. Een extra accu plaatsen voor andere apparaten lijkt dan ook niet wenselijk. Je motor zal de accu's nooit vol Krijgen en hierdoor gaan ze stuk.

Re: Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2018, 19:31
door Mea Vota
Op mijn RIB had ik ook lampjes,een koelbox op 12v en een voltmeter aan boord.
Als de spanning te ver daalde, gewoon even starten en varen.
Je wilt te allen tijden wel kunnen starten.
Anders neem je die tweede accu mee naar huis om hem daar te laden.

Erik

Re: Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2018, 21:24
door eagle
Een BBM met alleen een lichtspoel levert wisselspanning. De inwendige weerstand is hoog. Bij een belasting van zo rond de 10 W is de spanning ca 12v. Frequentie is evenredig met toerental. Ongeschikt om een accu te laden

Meestal is er een gelijkrichter (Rectifier). Deze maakt van bovengenoemde spanning gelijkspanning. Het gedrag is verder hetzelfde. Ongeschikt om een accu te laden.

Er kan ook nog een spanningsregelaar zijn, vaak gecombineerd met genoemde Gelijkrichter (Rectifier- Regulator). Deze regelt de uitgangsspanning af op ca 13,5 v. Hiermee kan een accu worden geladen; De laadkarakteristiek is "W". De laadstroom is mede afhankelijk van het toerental; Indien (te) laag, is er geen lading.

De grootte van de accu bepaalt mede de laadtijd tot "Vol". 60 a 70 Ah is wel het maximum.

Raadpleeg de handleiding.

Gr, Eagle

Re: Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2018, 22:30
door Amersfow
Als die elektrisch start heeft dan laad de accu normaal op natuurlijk. Wellicht handig een voltmeter te monteren. Hoe hoger het voltage (meer toeren ws.) hoe meer geladen wordt. En als de motor niet draait kun je aan de voltmeter de staat van de accu zien.

12.6+V 100%
12.50V 90%
12.42V 80% (Auto accu's mogen tot 20% ontladen worden)
12.32V 70%
12.20V 60%
12.06V 50% (Semi Tractie accu's mogen tot 50% ontladen worden)
11.90V 40%
11.75V 30% (AGM accu's mogen tot 70% ontladen worden)
11.58V 20% (GEL accu's mogen tot 80% ontladen worden)
11.31V 10%
10.50V 0%

Re: Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2018, 23:43
door eagle
[quote="Amersfow"]Als die elektrisch start heeft dan laad de accu normaal op natuurlijk.

Geheel mee eens..

Gr, Eagle

Re: Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2018, 09:09
door lowlander
Dank voor de antwoorden!

Het is een Yamaha met elektrische start.

Wat ik erop wil aansluiten:

- Bilgepomp (staat natuurlijk niet altijd aan, 3.2A)
- navigatielampen voor en achterop (staan ook niet altijd aan)
- koelbox (tristar supercool 45EGP)
- 2 usb oplaadpunten (2.1A)
- gps snelheidsmeter (zal altijd aan gaan) (0.1A)
- wellicht nog een led strip onder de bankjes (het is een sloep achtig gevaarte) (0.1A)

Zonder direct alle wattages erbij te pakken, gaat dit werken op een prima 12V accu? En lopende op de motor, moet ik bang zijn dat de accu alsnog leeg loopt?

Wat is nu een goede handleiding hoe ik alles moet aansluiten (via een zekeringschakelbox).

Re: Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2018, 10:33
door eagle
Yamaha 9.9/15 kan 80W laden.

Koelbox vraagt alleen al 85W

Plus nog de rest: Wordt wel krap. Met wat minimaal gebruik van de box zal het net gaan...

Voltmeter is dan geen luxe..

Gelukkig kun je nog met de hand starten..

Gr, Eagle

Re: Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2018, 18:12
door henkvd
Koelbox slurpt meer dan je bijlaadt, USB laadpunten even opletten tot welke spanning ze kunnen werken, bij volgas en volle accu en zonder koelbox aan kan die aardig oplopen.

Afhankelijk van de duur je tochtjes, is een gewone koelbox met koel elementen ook een prima oplossing,

Re: Voor het eerst elektra op boot

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2018, 06:38
door Gruttepier
Je wil teveel van die arme Yamaha :lol:

Maar idd, een 2e handzame service accu die je thuis gewoon op de oplader zet en je hebt een stroombron voor wat je wilt en koelelementen gebruiken, hoeft de koelkast ook niet direct aan.