Pagina 1 van 2

Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 11:38
door Steen
Hoi, ik heb een vraagje over de benodigde stroom voor het inschakelen van de startmotor.
Wie weet hoeveel stroom er loopt naar de startmotor bij het starten.
Ik heb het wel eens gelezen op het forum maar kan het nu nergens vinden.
Ik bedoel dus de stroom die ik via het startslot naar de startmotor stuur.

-(wiki)"Door de solenoïde te bekrachtigen wordt een kern in een spoel getrokken,
waardoor de schakelhefboom het starterrondsel op de starterkrans laat aangrijpen.
Daarna sluit de solenoïdekern de ingebouwde schakelaar, waardoor de startmotor in werking treedt".(wiki)-

Aan eind van de zomer wat startproblemen gehad en nu wil ik de bekabeling vervangen
en afhankelijk van die stroom er een relais tussen zetten.

Vast bedankt, Steen

Re: Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 11:45
door jkos
Dat zal afhankelijk zijn van de spanning 12 of 24 volt.
Maar er is een gezegde: meten is weten (als je weet wat je meet :mrgreen: )

Re: Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 11:55
door Steen
jkos schreef:Dat zal afhankelijk zijn van de spanning 12 of 24 volt.
Maar er is een gezegde: meten is weten (als je weet wat je meet :mrgreen: )

Ja, natuurlijk! Stom! 12 volt
Stroom meten? Dat lukt mij nooit met mijn multimetertje, kans op foutmeting 99%

Re: Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 12:03
door jkos
Wat je deskundigheid betreft een multimeter weet ik het niet, maar wat betreft je stelling dan je in 99% van de gevallen verkeerd meet, kun je ook stellen dat je altijd 50% kans hebt om goed te meten, namelijk “fout” of “verkeerd”.

Re: Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 12:46
door Wolf1
Je Wiki verhaal is geheel correct, er ontbreekt alleen een stukje aan.
De min kant van de solenoïde spoel ligt aan de ingang van de start motor.
In stilstaande toestand is de weerstand van de startmotor praktisch 0
En kan de stroom naar de solenoïde tijdens het starten goed oplopen naar zo’n 30A. Echter wanneer de startmotor gaat draaien wordt de min kant van de solenoïde de pluskant van de startmotor en wordt de stroom door deze spoel bepaald door het spanningsverlies van de startmotor voeding kabel.
Het is dus aan te raden om de stuurstoom van de solenoïde te schakelen met een relais van voldoende grote.
Het niet inschakelen van de solenoïde (je klacht) kan dus uiteraard ook veroorzaakt worden door een te grote overgangsweerstand van de minborstel van de startmotor !
Is te meten tussen het schakelcontact op de solenoïde naar de startmotor (dus niet de aansluiting van de batterijkabel) en massa, terwijl je de startmotor met de hand rond draaid.
Gr. Wolf1

Re: Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 14:19
door Steen
A ha! Zo werkt dat dus! Dank hiervoor.

Maar 30 amperes? Is dat niet een beetje veel?
Ik heb in die aansturing van de solenoïde geen relais kunnen ontdekken.
Er loopt een (rode) draad 1.5mm2 van de accu naar het start contact.
En van het start contact loopt er een witte draad ook 1.5 mm2 naar de solenoïde.
En dan ook nog via een kabelboom met 2 keer een stekkerdoos.
Dat is 30 Amp door 10 meter 1.5mm2 draad en dan ook nog vier keer via een stekker contact.
En dat moet dan ook nog werken terwijl je net de accuspanning flink hebt laten zakken door het voorgloeien?
Ik snap wel dat dat ding denkt; "Je doet 't zelf maar ik begin er niet aan".
Maar het ziet er wel allemaal professioneel en origineel uit en het heeft dus al 20 jaar wel gewerkt.

M.v.g. Steen

Re: Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 14:28
door Steen
jkos schreef:Wat je deskundigheid betreft een multimeter weet ik het niet, maar wat betreft je stelling dan je in 99% van de gevallen verkeerd meet, kun je ook stellen dat je altijd 50% kans hebt om goed te meten, namelijk “fout” of “verkeerd”.

Dat is dezelfde logica als stellen dat je 50% kans hebt om de marathon in 2 uur te lopen namelijk; het lukt je "wel" of het lukt je "niet".
Ik denk dat die kans 99.99% "niet" is. :mrgreen:

Ik ben hier nog voorzichtig want ik ken jouw atletische vermogens natuurlijk niet.

vr. groet, Steen

Re: Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 14:56
door stentor950
@ Steen

Steen schreef:Dat is dezelfde logica als stellen dat je 50% kans hebt om de marathon in 2 uur te lopen namelijk; het lukt je "wel" of het lukt je "niet".
Ik denk dat die kans 99.99% "niet" is.


Ik denk 100% :D :D :D

Momenteel is Dennis Kimetto de snelste persoon ooit op de klassieke afstand, hij dook in 2014 in Berlijn als eerste onder de 2:03 uur grens.
Zijn tijd: 2:02:57 uur.

Re: Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 17:18
door Amersfow
Zet in de buurt van de startmotor ff een autorelais. Kleine moeite, en groot plezier. Je kunt de bestaand kabel die nu naar de startmotor gaat gebruiken als stuurdraad en een kort dik draadje via het relais de zware stroom laten geven. Ik heb er 100% een af en toe falende startmotor mee kunnen oplossen.

Re: Stroom naar startmotor

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2018, 18:13
door Steen
Ja precies, zoiets! Ik wil het relais wel uit de buurt van de motor houden, ergens aan de zijkant van de motorruimte maar met een flinke 4 mm2 naar de solenoïde.
Blijft nog mijn verbazing over hoe 'ze' dat dan oorspronkelijk hebben uitgerekend.

Mijn vader zei altijd "Als je de oorzaak van een defect niet hebt gevonden, gaat er na de reparatie vanzelf iets anders stuk".

Die dalende accuspanning zal wel mede oorzaak zijn aan die behoorlijk hoge stroom waar Wolf het over heeft.
Maar ja, daar moeten 'ze; (toen het nog nieuw was) toch ook rekening mee hebben gehouden.
??

Maar iig dank, Steen