Stroom naar startmotor

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Stroom naar startmotor

Berichtdoor Steen » 03 Jan 2018, 11:38

Hoi, ik heb een vraagje over de benodigde stroom voor het inschakelen van de startmotor.
Wie weet hoeveel stroom er loopt naar de startmotor bij het starten.
Ik heb het wel eens gelezen op het forum maar kan het nu nergens vinden.
Ik bedoel dus de stroom die ik via het startslot naar de startmotor stuur.

-(wiki)"Door de solenoïde te bekrachtigen wordt een kern in een spoel getrokken,
waardoor de schakelhefboom het starterrondsel op de starterkrans laat aangrijpen.
Daarna sluit de solenoïdekern de ingebouwde schakelaar, waardoor de startmotor in werking treedt".(wiki)-

Aan eind van de zomer wat startproblemen gehad en nu wil ik de bekabeling vervangen
en afhankelijk van die stroom er een relais tussen zetten.

Vast bedankt, Steen
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena

Re: Stroom naar startmotor

Berichtdoor jkos » 03 Jan 2018, 11:45

Dat zal afhankelijk zijn van de spanning 12 of 24 volt.
Maar er is een gezegde: meten is weten (als je weet wat je meet :mrgreen: )
jkos
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 18:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Arnemuiden

Re: Stroom naar startmotor

Berichtdoor Steen » 03 Jan 2018, 11:55

jkos schreef:Dat zal afhankelijk zijn van de spanning 12 of 24 volt.
Maar er is een gezegde: meten is weten (als je weet wat je meet :mrgreen: )

Ja, natuurlijk! Stom! 12 volt
Stroom meten? Dat lukt mij nooit met mijn multimetertje, kans op foutmeting 99%
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena

Re: Stroom naar startmotor

Berichtdoor jkos » 03 Jan 2018, 12:03

Wat je deskundigheid betreft een multimeter weet ik het niet, maar wat betreft je stelling dan je in 99% van de gevallen verkeerd meet, kun je ook stellen dat je altijd 50% kans hebt om goed te meten, namelijk “fout” of “verkeerd”.
jkos
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 18:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Arnemuiden

Re: Stroom naar startmotor

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jan 2018, 12:46

Je Wiki verhaal is geheel correct, er ontbreekt alleen een stukje aan.
De min kant van de solenoïde spoel ligt aan de ingang van de start motor.
In stilstaande toestand is de weerstand van de startmotor praktisch 0
En kan de stroom naar de solenoïde tijdens het starten goed oplopen naar zo’n 30A. Echter wanneer de startmotor gaat draaien wordt de min kant van de solenoïde de pluskant van de startmotor en wordt de stroom door deze spoel bepaald door het spanningsverlies van de startmotor voeding kabel.
Het is dus aan te raden om de stuurstoom van de solenoïde te schakelen met een relais van voldoende grote.
Het niet inschakelen van de solenoïde (je klacht) kan dus uiteraard ook veroorzaakt worden door een te grote overgangsweerstand van de minborstel van de startmotor !
Is te meten tussen het schakelcontact op de solenoïde naar de startmotor (dus niet de aansluiting van de batterijkabel) en massa, terwijl je de startmotor met de hand rond draaid.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:

Re: Stroom naar startmotor

Berichtdoor Steen » 03 Jan 2018, 14:19

A ha! Zo werkt dat dus! Dank hiervoor.

Maar 30 amperes? Is dat niet een beetje veel?
Ik heb in die aansturing van de solenoïde geen relais kunnen ontdekken.
Er loopt een (rode) draad 1.5mm2 van de accu naar het start contact.
En van het start contact loopt er een witte draad ook 1.5 mm2 naar de solenoïde.
En dan ook nog via een kabelboom met 2 keer een stekkerdoos.
Dat is 30 Amp door 10 meter 1.5mm2 draad en dan ook nog vier keer via een stekker contact.
En dat moet dan ook nog werken terwijl je net de accuspanning flink hebt laten zakken door het voorgloeien?
Ik snap wel dat dat ding denkt; "Je doet 't zelf maar ik begin er niet aan".
Maar het ziet er wel allemaal professioneel en origineel uit en het heeft dus al 20 jaar wel gewerkt.

M.v.g. Steen
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena

Re: Stroom naar startmotor

Berichtdoor Steen » 03 Jan 2018, 14:28

jkos schreef:Wat je deskundigheid betreft een multimeter weet ik het niet, maar wat betreft je stelling dan je in 99% van de gevallen verkeerd meet, kun je ook stellen dat je altijd 50% kans hebt om goed te meten, namelijk “fout” of “verkeerd”.

Dat is dezelfde logica als stellen dat je 50% kans hebt om de marathon in 2 uur te lopen namelijk; het lukt je "wel" of het lukt je "niet".
Ik denk dat die kans 99.99% "niet" is. :mrgreen:

Ik ben hier nog voorzichtig want ik ken jouw atletische vermogens natuurlijk niet.

vr. groet, Steen
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena

Re: Stroom naar startmotor

Berichtdoor stentor950 » 03 Jan 2018, 14:56

@ Steen

Steen schreef:Dat is dezelfde logica als stellen dat je 50% kans hebt om de marathon in 2 uur te lopen namelijk; het lukt je "wel" of het lukt je "niet".
Ik denk dat die kans 99.99% "niet" is.


Ik denk 100% :D :D :D

Momenteel is Dennis Kimetto de snelste persoon ooit op de klassieke afstand, hij dook in 2014 in Berlijn als eerste onder de 2:03 uur grens.
Zijn tijd: 2:02:57 uur.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 616
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 22:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer

Re: Stroom naar startmotor

Berichtdoor Amersfow » 03 Jan 2018, 17:18

Zet in de buurt van de startmotor ff een autorelais. Kleine moeite, en groot plezier. Je kunt de bestaand kabel die nu naar de startmotor gaat gebruiken als stuurdraad en een kort dik draadje via het relais de zware stroom laten geven. Ik heb er 100% een af en toe falende startmotor mee kunnen oplossen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:

Re: Stroom naar startmotor

Berichtdoor Steen » 03 Jan 2018, 18:13

Ja precies, zoiets! Ik wil het relais wel uit de buurt van de motor houden, ergens aan de zijkant van de motorruimte maar met een flinke 4 mm2 naar de solenoïde.
Blijft nog mijn verbazing over hoe 'ze' dat dan oorspronkelijk hebben uitgerekend.

Mijn vader zei altijd "Als je de oorzaak van een defect niet hebt gevonden, gaat er na de reparatie vanzelf iets anders stuk".

Die dalende accuspanning zal wel mede oorzaak zijn aan die behoorlijk hoge stroom waar Wolf het over heeft.
Maar ja, daar moeten 'ze; (toen het nog nieuw was) toch ook rekening mee hebben gehouden.
??

Maar iig dank, Steen
Domme vragen bestaan niet.
Steen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 06 Dec 2015, 15:36
Woonplaats: Noord-Oost Friesland
ligplaats: Wartena

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 8 gasten