Pagina 8 van 9

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2017, 17:18
door aquanaut
Prutswerk ontstaat door het verkeerd toepassen van goede materialen.
Bij een Megafuse houder zit de zekering samen met een kabeloog altijd ingeklemd tussen 2 moeren.
De diameter van de bout doet er hier helemaal niet toe, de bout is puur de verbinding om de twee moeren tegen elkaar te kunnen trekken.
De bout hoeft helemaal geen deel uit te maken van de stroomkring.
Elektrotechnisch zorgt een kleinere bout diameter zelfs voor een groter contactoppervlakte.
Terwijl de bout zelf krachtig genoeg is om de gewenste druk op de contactvlakken te waarborgen.
Het aanhaalmoment van de M8 moer is maar 12-18Nm (probeer dat maar eens uit hoe weinig dat is)
Uiteraard al een deel van de stroom via sluitring en moer (bovenop) door de bout naar de ondermoer lopen.
Een Megafuse is voor stromen tot 500A toepasbaar, zonder problemen, mits hij gebruikt wordt zoals hij bedoeld is.
http://m.littelfuse.com/~/media/automotive/datasheets/fuses/passenger-car-and-commercial-vehicle/bolt-down-fuses/littelfuse_mega_datasheet.pdf
Bij jouw massaverbinding zet je wel de bout in als deel van je stroomkring, de bout is hier een deel van de min geleider.

Aquanaut

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2017, 06:55
door broekie
Duidelijke informatie en de gebruikte materialen zijn in feite toepasbaar.
Maar het heeft toch problemen gegeven.
Zoals je al zegt mits goed toegepast. De montage had beter gemoeten.

Nu blijf ik dit toch geen degelijke situatie vinden in mijn geval.
Als men alles correct had gemonteerd kan het.
Maar het zit wel in een schip en machinekamer.
Beweging en sterk wisselende temperaturen.
De kabel naar de boegschroef kan bewegen, zou direct achter de zekeringhouder gefixeerd moeten worden. Ga ik dus ook doen.
Vandaag tijd maken om toch een zwaardere zekeringhouder te halen met 2 x M10 en een zwaarder stukje kabel met oog M10 van accupool naar nieuwe zekeringhouder.
Goed monteren en dan gaan we meten. Het zal zich in ieder geval niet meer loswerken.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2017, 09:00
door broekie
Even een update. Ik heb een stuk 95 mm2 met M10 oog laten maken.
Deze gaat direct met een M8 ook op de plus van de accu's
ook een nieuwe zekering houder met bouten M10 die ik dus apart ga monteren.
Hiervoor moet ik even een achterplaatje maken.
Tussenvloertje is ook gezaagd voor boven de BS en staan eenzijdig in de verf.
Als alles is gemonteerd plaats ik foto's.
Ook de meetresultaten houden jullie tegoed, maar kan een paar weekjes duren, ben beetje druk in het buitenland momenteel.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2017, 09:01
door broekie
Ben weer wat verder gekomen met een tussenvloertje en een nieuwe zekering houder gemonteerd

Afbeelding

Afbeelding

Metingen moet ik nog doen omdat ik steeds alleen ben en de haven is ook verlaten.

Het rek is van IKEA. Hoort bij kasten als opbergrek.
Ik bewaar de kaarten en scheepsdokumenten er in.
Eventueel zwarte aanslag kan er nu niet bijkomen.
Ook is deze bergruimte nu extra en altijd welkom op een schip.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2017, 09:33
door broekie
Wat mij overigens opviel was de zekering zelf. Het deel waar alle stroom door moet is erg klein. Een plat stukje metaal.
Terwijl we met 95 mm2 kabel werken.
Nu begrijp ik dat daar tot de 250 A wordt beperkt. (Traag) en dit doorsmelt bij te hoge stromen.
Maar is dit geen extra weerstand?
Voor de BS zit nog een zekering van 200 A (Vetus houder)
Dus twee van deze "weerstanden"? Of zie ik dat verkeert?

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2017, 17:30
door Beemer
broekie schreef:Metingen moet ik nog doen omdat ik steeds alleen ben en de haven is ook verlaten.


Met de AB van de boegschroef kun je toch ook zonder extra mankracht bij de de boegschroef metingen onder belasting verrichten. Grapje :lol:

PS: stuur me de volgende keer een PB-tje; ik was zelf ook op mijn boot en had je graag even geholpen.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2017, 08:49
door broekie
Dank je, zalm ik doen.
Groet Hans

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2017, 21:11
door broekie
Vandaag even aan boord en gemeten over de accu polen.
Bij ingeschakelde boegschroef zakt de spanning van 25 naar 20,8 V.

Omdat ik de ruimte boven de boegschroef dicht heb gemaakt en de bedden erop liggen, kon ik zo snel niet over de boegschroef meten.
Had ik natuurlijk moeten doen voordat .... weet ik. Maar ik moest opruimen voor de winterperiode.
Maar ik kom daar ik in het voorjaar wel weer.

Ik moet dan toch gaan meten waar ik de spanning verlies in de keten zoals al eerder beschreven.

Wat kunnen we afleiden van de gemeten spanning direct over de polen?

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2017, 16:13
door Wolf1
broekie schreef:Vandaag even aan boord en gemeten over de accu polen.
Bij ingeschakelde boegschroef zakt de spanning van 25 naar 20,8 V.
Wat kunnen we afleiden van de gemeten spanning direct over de polen?

Dat de accu capaciteit in verhouding tot de afgenomen stroom behoorlijk aan de kleine kant is !
Je kon dus wel bij de accu's dan heb je de stroom grote toch ook wel even opgemeten ?
Gr. Wolf1

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2017, 16:57
door Beemer
Wolf1 schreef:Je kon dus wel bij de accu's dan heb je de stroom grote toch ook wel even opgemeten ?


Hi Hans,
Mocht je niet over een amperetang beschikken, dan heb ik er wel een. Deze tang gaat tot 1000 Amp-DC, dus dat moet wel lukken.
Gelijk wat Wolf schrijft, bij zo'n heftige spanningsval wil je weten wat de stroomafname is (bij aanloop en na zeg 5 seconden draaien van de BS).
Gr., Cees

ps Ik was afgelopen vrijdag nog op je haven bij E&S op bezoek.